آفتاب

مزاح روحانی با دانشجویان: از بقیه قوا هم انتقاد کنید، از نظر من اشکالی ندارد /5

مزاح روحانی با دانشجویان: از بقیه قوا هم انتقاد کنید، از نظر من اشکالی ندارد /5

رئیس جمهور با تأکید بر این نکته که رسانه یا هر کسی که بخواهد امید مردم را بگیرد بدبختی ما ادامه پیدا می‌کند، گفت:باید از ما انتقاد کنید، با بیان احسن این کار را انجام دهید. از بقیه قوا هم از نظر من اشکالی ندارد، انتقاد کنید.

به گزارش خبرآنلاين، حسن روحاني رئيس جمهور در ادامه سخنانش در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، گفت: برخی می گویند بیکاری و رکود، بله این حرف صحیح است. در سالهای ۹۱ و ۹۲ که رشد ما حدود ۹ درصد منفی بود و در سال ۹۳ رشد اقتصادی ما ۳ درصد شد. در سال ۹۴ به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای شدیدی شدیم و در آن شرایط تمام کشورهای تولید کننده نفت از ذخایرشان استفاده کردند. روسیه، عربستان و کویت همه این کار را کردند. ایران در سالهای ۹۴ و ۹۵، ۲۰ درصد از منابع نفتی خود را به صندوق توسعه ریخت، اقتصاد مقاومتی معنایش این است که اقتصاد را جوری بسازیم که در شرایط سخت بتوانیم راه اقتصادی خود را پیش ببریم.

وي با اشاره به تورم 400 درصد كشور ونزوئلا، اظهار كرد: در سفری که چند ماه پیش به ونزوئلا داشتم آنها گفتند که حدود ۴۰۰ درصد تورم در کشورشان دارند و سفارت ما در آن کشور گفت که تورم آنها ۷۰۰ درصد است. به هر حال این میزان از تورم به خاطر همان شرایط سخت اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت است که گفتم. ما در این شرایط رشد اقتصادی داشتیم، این را ببینید یعنی امید به آینده اصل است.

رئيس قوه مجريه تأكيد كرد: رسانه یا هر كسي که بخواهد امید مردم را بگیرد بد بختی ما ادامه پیدا می کند، این خلاف انقلاب و نظام است. ما مشکل داریم، قبول داریم مسئله بیکاری در کشور وجود دارد اما دولت هر سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است و ورودی بکار خیلی بیشتری از این میزان است. بنابراین، اینطور می شود که ضمن ایجاد شغل، آمار بیکاری هم بالا می رود. ۵ تا ۷ سال قبل را ببینید. اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده است.

روحاني معتقد است:« خوب ما قدم خوبی در مسیر اشتغال برداشتیم ولی فاصله داریم. کارجویان ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که ۶۵ درصد از آنها را خانوم ها تشکیل می دهند، حالا در این شرایط چه کار باید کرد. خواهشی که دارم از همه دانشجویان، اساتید و دیگران این است که بدانید دولت به تنهایی نمی تواند کارها را پیش ببرد یعنی هیچ دولتی نمی تواند این کار را کند.»

رئيس دولت يازدهم با بیان اینکه کل بودجه کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه عمرانی امسال نیز ۶۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار داشت: اینها رقم های خاصی در برابر بزرگی کشور ایران نیست و دولت هم از این به بعد باید انتظام گر، هدایت کننده و ناظر باشد. هر چه که بگوییم اوضاع خراب است سرمایه دار فرار می کند. ما باید سرمایه گذار خارجی جذب کنیم. خوب دولت توانش محدود است. بخش خصوصی ما، ایرانیان داخل و خارج از کشور همه باید بیایند و ما نیاز به تکنولوژی و سرمایه داریم.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا داریم چرا که تکنولوژی مناسب در اختیار نداریم، گفت: برای آنکه آلودگی از بین برود نیاز به تکنولوژی داریم وگرنه هر زمان که وارونگی هوا را داشته باشیم به این مشکل برخواهیم خورد و تعطیلی مدارس و این قبیل کارها هم درمان اساسی این مشکل نیست. مسئله فاضلاب مشکل بزرگی شهرهایی است که نزدیک دریا هستند.باید برای محیط زیست و ریل نیز سرمایه گذاری کنیم. برای این موضوعات ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده ایم.

روحاني با تاکید بر اینکه دانشگاه باید نقاد باشد، اظهار داشت: باید از ما انتقاد کنید، با بیان احسن این کار را انجام دهید. از بقیه قوا هم از نظر من اشکالی ندارد، انتقاد کنید. نقد حق شماست، دانشجو باید نقاد باشد.

اين سخنان رئيس جمهور كه با لبخند بيان شد با تشويق جمعيت حاضر همراه گشت.

وی ادامه داد: حال و هوای دانشجویی را می دانم یکی از ویژگی های دانشجویی نقد است، اما باید به ما راه حل نیز بدهید. توسعه علم، دانش و فناوری بارش بر دوش شماست.درآمد شرکت های دانش بنیان سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رئیس جمهور با تاکید براینکه توسعه علم و دانش فقط با ارائه مقاله امکان پذیر نیست، افزود: حرف و حدیث هایی که در مورد مقالات وجود دارد را کاری ندارم، اما توسعه علم و دانش فقط با ارائه مقاله امکان پذیر نیست. باید علم و فناوری تجاری سازی شود. در این زمینه بیشترین کمک را دانشگاه ها می توانند انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم وحدت و آرامش از دانشجویان خواست در انتقادات لحن هایشان را آرام تر کنند و گفت: از رئیس جمهور انتقاد کنید اشکال ندارد، اما آرمان بزرگ همه ما توسعه ایران اسلامی است که در چشم انداز توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.نکاتی که فرمودید به وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی تذکر می دهم.


29217

کد N1569292

وبگردی