آفتاب

دستاوردهای اجلاس اوپک نوید بخش گشایش اقتصادی ایران

دستاوردهای اجلاس اوپک نوید بخش گشایش اقتصادی ایران

یاسوج- ایرنا- دستاوردهای اجلاس اوپک در افزایش سهمیه نفت ایران نوید بخش گشایش اقتصادی در عرصه های مختلف است.

به گزارش ایرنا، اجلاس اخیر اوپک که با تیزبینی و اقتدار دولت تدبیر و امید همراه بود زمینه بازگشت کشورمان به روزهای طلایی صادرات نفت را فراهم کرده است.
تولید نفت ایران که در سال 1384 به میزان 4.2 میلیون بشکه در روز بود، عدد 800 هزار بشکه در روز را در سال 1391 نیز تجربه کرد.
با وجود کاهش بیش از یک میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک، تولید نفت کشورمان به حدود 3.7 یا 3.9 میلیون بشکه در روز تعیین شده است.
براساس توافق اعضای سازمان اوپک، قرار است تولید این سازمان از ابتدای سال آینده میلادی یعنی سال 2017 در مجموع به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش و به رقم 32.5 میلیون بشکه برسد.
به گفته کارشناسان این موضوع سبب کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت می شود.
رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت ایران در نشست اوپک و تثبیت سهم صادرات نفت به میزان سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز پیامد مثبتی از دیپلماسی موفق ایران در مذاکرات هسته‌ای و برجام است.
غلامرضا تاجگردون افزایش سهمیه نفت ایران در اوپک را بیانگر قدرت دیپلماسی اقتصادی ایران در شکستن حصر صادرات نفتی دانست و افزود: بازتاب بین‌المللی این رویداد و اذعان صاحب نظران به قدرت دیپلماسی ایران بیانگر اهمیت این موفقیت بوده است.
وی گفت: افزایش قیمت نفت در کنار افزایش سهم صادراتی نفت ایران و کاهش صادرات نفت دیگر کشورها رویداد ارزنده و دارای اهمیت است و تداوم این تعامل کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند.
یک دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی گفت: موفقیت در اجلاس اوپک دستاورد گفتمان اصولی و حساب شده ایران است.
علی شریفی افزود: تیم نفتی ایران در این اجلاس توانست با تدبیری کارساز از حق کشورمان که به دلیل تحریم ها در سالهای اخیر از آن محروم مانده بود دفاع کند.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که توافق برجام و گفتمان اعتدالگری دولت از مولفه های پیروزی های دیپلماسی ایران در سال های اخیر است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران گفت: موفقیت ایران در اوپک دستاوردهای مختلفی برای اقتصاد کشورمان دارد.
رضا قشقایی اظهار داشت: اجلاس اوپک از آن جهت که پیشنهادش از سوی ایران مطرح شده پیروزی بزرگی برای سیاست خارجه ایران در عرصه بین المللی محسوب می شود.
وی بیان کرد: بالا رفتن قیمت نفت و به تبع آن افزایش درآمدهای نفتی از دیگر آثار مثبت موفقیت دیپلماسی دولت تدبیر و امید در این رخداد است.
قشقایی ابراز کرد: افزایش قابل توجه سهمیه نفت ایران قابل تحسین و موفقیتی بزرگ در دیپلماسی دولت یازدهم است.
وی بیان کرد: افزایش بودجه طرح های عمرانی نخستین اثر مثبت این موفقیت است که افزون بر شتاب بخشی به توسعه زیرساخت های زندگی در مناطق مختلف کشور فضای کسب و کار از رهگذر اجرای این طرح ها را بهبود خواهد بخشید.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران ابرازکرد: در صورت برنامه ریزی حساب شده می توان افزایش درآمد نفتی به سوی رونق تولید، کارآفرینی و بهبود معیشت مردم بکار گرفته شود.
وی با بیان اینکه در سالهای تحریم از وابستگی ایران به اقتصاد تک محصولی نفت کاسته شده، گفت: افزایش درآمدهای نفتی ایران فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است.
قشقایی به کاهش چهار و نیم درصدی سهمیه تولید نفت اعضای اوپک اشاره کرد و افزود: موافقت با افزایش روزانه 90 هزار بشکه نفت ایران گامی برای بازگشت تولید نفت کشورمان به شرایط قبل از تحریم است.
وی بیان کرد: دستاوردهای این موفقیت بزرگ در آینده نزدیک آثار مثبت خود را بر روی اقتصاد ایران نشان خواهد داد.
رئیس مرکز دانشگاهی علمی کاربردی گچساران گفت: موفقیت در نشست اوپک بدون شک دستاورد راهکار ها و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
فخرالدین مرتضوی اظهار داشت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران در اوپک سبب ناکامی دشمنان جمهوری اسلامی به ویژه در برخی از کشورهای صادرکننده نفت شد.
وی بیان کرد: هر کشوری که منابع تولید و صادرات بیشتری داشته باشد دراوپک از قدرت خاصی برخوردار است.
مرتضوی ابراز کرد: دیپلماسی قوی ایران، اعضای اوپک را وادار به پذیرش پیشنهاد ایران مبنی بر کاهش تولید نفت کرد.
وی گفت: این پیروزی نشان داد که با تکیه بر مدیریت صحیح اقتصادی می توان بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کرد.
رئیس مرکز دانشگاهی علمی کاربردی گچساران افزود: حذف تنش، ارتقاء مناسبات های دیپلماسی و اقتصادی جایگزین بهتری برای جنگ است.
وی ضمن قدردانی از تیم ایرانی حاضر در نشست اوپک افزود: پیشنهاد هوشمندانه نمایندگان کشورمان در نشست اوپک شرایط مناسبی را در زمینه نفت و گاز بوجود آورد.
مرتضوی تصریح کرد: برجام و نفت از مهمترین موفقیت های دولت تدبیر و امید و گویای هنر دیپلماسی دولتمردان کشورمان است.
اعضای اوپک در صد وهفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از ابتدای سال ٢0١٧ میلادی، روزانه یک میلیون و ٢00 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می‌گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد.
در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند.
در آخرین نشست، اعضای اوپک به توافق رسیدند تا تولید روزانه نفت این سازمان را یک میلیون و دویست هزار بشکه کاهش دهند و در سطح 32.5 میلیون نگاه دارند.
در چارچوب این توافق، ضمن تصمیم جمعی اعضا برای کاهش میزان تولید با هدف افزایش بهای نفت، ایران تنها کشور دارای اختیار افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی اعلام شد.
این مساله سبب شد تا بسیاری ایران را برنده نشست اخیر به شمار آورند و رسانه‌های مختلف جهان در چند روز گذشته تحلیل‌های گوناگونی را از نتیجه این نشست ارائه و تصمیم نهایی آن را به عنوان یک پیروزی تازه برای ایران قلمداد کردند.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8005/8143
کد N1569221

وبگردی