آفتاب

قائم مقام حزب اعتماد ملی: لغو برنامه های سیاسی در دانشگاه ها معنی ندارد

قائم مقام حزب اعتماد ملی: لغو برنامه های سیاسی در دانشگاه ها معنی ندارد

اهواز - ایرنا - قائم مقام حزب اعتماد ملی با انتقاد از لغو برخی سخنرانی ها در دانشگاهها گفت: هیات نظارت سه نفره در دانشگاه ها و شوراهای تامین مجوز برنامه های دانشجویی را طبق مظر رئیس جمهوری صادر کنندو لغو سخنرانیها در دانشگاهها بی معنی است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام رسول منتجب نیا شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن شهدای دانشجوی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: علی مطهری، فرزند شهید مطهری و نایب رئیس مجلس اجازه سخنرانی در دانشگاه را پیدا نمی کند و بعضی اصلاح طلبان لیست های 10 نفره ای را برای تصویب به هیات نظارت در دانشگاه ها داده اند که با همه آنها مخالفت شده است که این رویدادها به معنی مسدود بودن فضای سیاسی دانشگاه است.
وی گفت: در برخی شهرها در خصوص برگزاری سخنرانیها در دانشگاهها برخلاف نظر ریاست جمهوری رفتار می شود و برای برگزاری سخنرانی، شورای تامین تشکیل می دهند که این خلاف فضای باز سیاسی است.
منتجب نیا یکی از وعده های ریاست جمهوری روحانی را از بین بردن فضای امنیتی و انسداد سیاسی دانست و با گلایه از تصمیم گیری هیات نظارت سه نفره در دانشگاه ها برای برگزاری نشست های دانشجویی، افزود: هیات نظارت سه نفره نباید مانع سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شود.
وی اضافه کرد: نظر رئیس جمهوری، وزیر علوم و وزیر بهداشت، انسداد سیاسی دانشگاه ها نیست بنابراین روسای دانشگاه ها باید فضای سیاسی دانشگاه ها را باز کنند.
وی با تاکید بر بسترسازی فعالیت سیاسی جنبش های دانشجویی، به اعتراض دانشجویان نسبت به مانع تراشی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در برگزاری نشست های سیاسی، اشاره کرد و از مسئولان این دانشگاه خواست که فضای مناسبی را برای فعالیت سیاسی دانشجویان فراهم کنند و نگران فعالیت های آنها نباشند.

*حمایت از جنبش های مستقل دانشجویی
قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه چند نظریه درباره نحوه فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در قالب انجمن ها و کانون های مختلف مطرح شده است اظهار کرد: یکی از این دیدگاه ها، هر گونه فعالیت دانشجویی در محیط دانشگاه را ممنوع می داند و معتقد است دانشجو صرفا باید درس بخواند و مطالعه و تحقیق کند.
وی افزود: در مقابل، یک دیدگاه افراطی دیگر قرار دارد که معتقد است دانشجو باید در دانشگاه فعالیت سیاسی داشته باشد که این دیدگاه در اوایل پیروزی انقلاب در دانشگاه ها رایج بود و گروه های چپ و راست و مسلح در دانشگاه ها فعالیت سیاسی می کردند.
منتجب نیا درباره دیدگاه سوم در این زمینه گفت: بر اساس آن فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها تنها زمانی مجاز است که اخبار و فعالیت ها به صورت کانالیزه باشد و از فیلتر مسئولان حکومتی عبور کرده باشد.
به گفته وی در این نظریه انجمن ها مستقل نیستند بلکه انتصابی و انتخابی و زیر مجموعه حکومت هستند که مانع فعالیت آزادانه دانشجویان می شوند و نمونه این دیدگاه را در دولت قبل شاهد بودیم؛ به طوری که در سال های اخیر در مراسم بازگشایی ده ها انجمن اسلامی دانشجویان شرکت کردم که در دولت نهم و دهم تعطیل شده بودند.
وی با تایید نظر رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه ها نباید محل تاخت و تاز احزاب سیاسی باشند، گفت: فعالیت احزاب سیاسی باید در دفاتر آنها و خارج از دانشگاه ها باشد.
منتجب نیا تاکید کرد: یک نظر جامع که امام (ره)، رهبری و همه شخصیت های سیاسی آن را قبول دارند این است که فضای سیاسی دانشگاه توسط نهادهای مدنی و دانشجویی مستقل اداره شود.
وی افزود: آنهایی که مدعی حمایت از نظام هستند نباید تلاش کنند که دانشجو را شستشوی مغزی بدهند بلکه باید دانشجو را در موقعیت انتخاب قرار دهند.
وی به جایگاه بالای بسیج هم اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش رهبری بسیج نباید خود را وارد دعوای جناح های سیاسی کند.
منتجب نیا با بیان اینکه همه ما انقلابی و حامی نظام هستیم افزود: ظرفیت افراد به دلیل ضعف رشد سیاسی پایین آمده و تنگ نظری و توسل به زور جای اندیشه را گرفته است و این مساله باعث تفاوت فضای سیاسی حال و اوایل انقلاب شده است.
حجت الاسلام رسول منتجب نیا سیاستمدار اصلاح طلب، قائم مقام و یکی از اعضای موسس حزب اعتماد ملی، عضو سابق شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی است.
وی دوشنبه برای شرکت در مراسم بزرگداشت آیت الله موسوی اردبیلی و یادبود شهدای مظلوم حله که از سوی احزاب اصلاح طلب در مسجد ارشاد اهواز برگزار شده بودو همچنین حضور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اهواز به این شهر سفر کرده است.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
کد N1569183

وبگردی