آفتاب

افزایش بی سر و صدای تعرفه‌های پستی

افزایش بی سر و صدای تعرفه‌های پستی

ایسنا نوشت: تعرفه خدمات پستی مدتی است برای بار دیگر دستخوش تغییر شده، اما این بار هم مانند دفعات قبل اطلاع‌رسانی مشخصی در این خصوص صورت نگرفته و حتی متن مصوبه تغییر تعرفه‌های پستی تا زمان ارسال این گزارش روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که وظیفه تعیین تعرفه را دارد قرار نگرفته است.

سال گذشته نیز گزارش‌های مختلفی در خصوص افزایش بی‌ سروصدای تعرفه‌های پستی منتشر شد و در نهایت با وجود تمام پیگیری‌ها هر بار شرکت پست توپ مسوولیت اعلام این موضوع را به زمین رگولاتوری و رگولاتور به زمین پست انداختند.

ابتدای امسال نیز رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و مدیر عامل شرکت پست در صحبت‌های خود از احتمال افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های پستی گفتند، موضوعی که بعدها مسکوت شده و در نشست‌های خبری و صحبت‌های متعدد مدیر عامل شرکت پست بر عدم انجام آن تاکید شد.

با این حال، اگر سری به سایت شرکت پست زده و تعرفه‌های موجود بر روی آن را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مصوبه‌ای با تاریخ ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۵ بر روی سایت این شرکت قرار گرفته و در قالب آن آمده است: «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۳ مورخ ۱۳۹۵.۶.۲۸ با توجه به درخواست شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای تغییر تعرفه ارائه‌ی خدمات پستی، پیشنهاد سازمان را در راستای ساده و شفاف‌سازی هرچه بیشتر ساختار تعرفه خدمات پستی و تغییرات تعرفه‌ای خدمات پستی، مورد بررسی قرار داد و جداول تعرفه به شرح زیر را برای ارائه‌ی خدمات پستی تصویب و جایگزین مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۲۲۷ مورخ ۱۳۹۴.۱۰.۶ کمیسیون کرد.»

بدین ترتیب با نگاهی گذرا به متن این مصوبه در می‌یابیم که تعرفه‌های پستی در مدتی کمتر از ۹ ماه بار دیگر دستخوش تغییر شده است.

طبق تعرفه‌های قبلی ارسال نامه‌های عادی براساس وزن مرسوله و مقصد آن طبقه‌بندی شده و برای هر بخش تعرفه‌ای جداگانه از ۱۰۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان اعمال می‌شد، اما اکنون با تغییرات صورت گرفته برای مرسولات عادی تنها دو رده‌بندی وزنی (کمتر از ۱۰۰۰ گرم و تا ۲۰۰۰ گرم) لحاظ شده و از نظر مسیر نیز دو مقصد درون ‌استانی و برون استانی تعریف شده است.

بدین ترتیب ارسال یک مرسوله عادی بسته به وزن و مقصد آن هزینه‌ای بین ۱۱۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان به همراه خواهد داشت. در مورد مرسولات سفارشی نیز براساس وزن و مقصد مرسوله رقمی بین ۳۲۰۰ تا ۶۸۰۰ تومان تعیین شده که در گذشته این رقم بین ۲۵۰۰ تا ۶۶۰۰ تومان بوده است.

در ارتباط با پست پیشتاز نیز تعرفه‌گذاری جدید هزینه‌ای بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۵۰۰ تومان برای ارسال در نظر گرفته در حالی‌که طبق تعرفه‌های قبلی هزینه‌های این بخش رقمی بین ۳۸۰۰ تا ۱۰۷۰۰ تومان می‌شد.

البته ممکن است با مرور اجمالی تعرفه‌های پستی اینگونه تصور شود که تعرفه‌ها تغییر چندانی نداشته‌اند، اما دراین خصوص دو نکته دارای اهمیت است. اول آنکه برخلاف تاکید همیشگی مسوولان مختلف مبنی بر لزوم شفاف‌سازی هیچ‌ یک از دو مجموعه پست یا رگولاتور در خصوص تغییر تعرفه‌ها مسوولیت اطلاع‌رسانی را برعهده نگرفته و در این خصوص هیچ خبری منتشر نکرده و حتی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی با گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ این مصوبه هنوز آن را بر روی سایت خود هم قرار نداده است.

نکته دیگر آنکه اگرچه تغییرات تعرفه‌ای اندک به نظر می‌آیند، اما باید توجه داشت که در گذشته از نظر وزن و مقصد تنوع بیشتری لحاظ می‌شد و طیف تعرفه‌ای به مراتب متنوع‌تر از امروز بود اما اکنون با حذف برخی وزن‌ها و در نظر گرفتن کلی مقصد هزینه‌ای به مراتب بیشتر متوجه مشتریان سرویس‌های پستی خواهد شد.

جدول‌های ۱ و ۲ به ترتیب تعرفه‌های جدید و قبلی پست را نشان می‌دهند:

 


توضیحات رگولاتور درباره تعرفه های پستی

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با ایسنا افزایش صورت گرفته در تعرفه‌های پستی را به طور میانگین ۶ درصد عنوان کرد.

صادق عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه تغییرات تعرفه‌ای صورت گرفته به پیشنهاد شرکت پست بوده، عنوان کرد: مروری بر تعرفه‌های جدید گویای آن است که تعرفه‌ها نسبت به قبل تنها حالت افزایشی نداشته و در تغییرات اخیر برخی سرفصل‌ها نیز با یکدیگر ادغام شده ‌اند. حتی در برخی موارد تعرفه‌ها حالت کاهشی داشته اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این خلاف مقررات نیست که بدون اطلاع رسانی و شفاف سازی تعرفه‌های پستی دستخوش تغییر شوند، گفت:تا جایی که اطلاع داریم هنوز تعرفه‌های جدید پستی اجرایی نشده است.

عباسی در پاسخ به این مطلب که در مصوبه مربوطه به صراحت اشاره شده مصوبه مذکور از تاریخ ابلاغ لازم الاجراست، اظهار کرد: به طور طبیعی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا هستند مگر در مصوبه ترتیب دیگری ذکر شده باشد اما باید توجه داشت که آن‌چه در تعرفه گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد سقف مبلغ است و اگر شرکتی رقمی پایین‌تر از آن را لحاظ کند امر غیرقانونی رخ نداده است. ضمن اینکه بر اساس مصوبه دولت افزایش تعرفه پس از ابلاغ و در صئرتی که کمیته تنظیم بازار تائید کند قابلیت اجرا دارد.

معاون سازمان تنظیم مقررات در خصوص قرار نگرفتن این مصوبه بر روی سایت رگولاتوری نیز توضیح داد: به طور معمول مصوباتی که جنبه عمومی دارند پس از ابلاغ بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار می‌گیرند اما در خصوص تعرفه‌های پستی با توجه به اینکه لازم بود افزایش تعرفه‌ها مورد تایید سازمان حمایت و کمیته مربوطه قرار گیرد، هنوز این مصوبه بر روی سایت رگولاتوری قرار نگرفته است. چرا که پس از ابلاغ پیگیری تایید آن توسط سازمان حمایت بر عهده شرکت پست قرار داشته و هنوز این شرکت اطلاعاتی نتیجه را اعلام نکرده است.

البته در نهایت تعرفه‌های مذکور به عنوان تعرفه خدمات بر روی سایت شرکت پست قرار گرفته و حتی اگر این تعرفه‌ها اجرایی هم نشده باشند جای سئوال دارد که چرا این شرکت تعرفه‌ای مغایر با آنچه اعمال می‌شود را روی سایت خود قرار داده است. در این رابطه پیگیری‌های ایسنا برای دریافت توضیحات شرکت پست نتیجه مشخصی به دنبال نداشته و تا زمان انتشار این خبر از سوی شرکت پست توضیحی در این خصوص ارائه نشد.


5656

 

کد N1569012

وبگردی