آفتاب

راه گفت‌وگو و تفاهم بسته نیست/ ایران و روسیه در میدان مبارزه با تروریسم کنار هم هستند

راه گفت‌وگو و تفاهم بسته نیست/ ایران و روسیه در میدان مبارزه با تروریسم کنار هم هستند

میخائیل باگدانف که به تهران سفر کرده با جابری انصاری دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه روسیه در امور خاورمیانه که در چارچوب رایزنی‌های مستمر دو کشور پیرامون تحولات منطقه و بنا به دعوت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به تهران سفر کرده با جابری انصاری دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به رایزنی‌ها و تماس‌های مستمر مقامات دو کشور اظهار داشت روسای جمهور ایران و روسیه در گفت‌وگوی تلفنی اخیر بار دیگر بر روابط مستحکم مبتنی بر اعتماد متقابل دو کشور تاکید کردند. باگدانف تحولات منطقه را سریع و پویا دانست و بر ضرورت طراحی ابتکار عمل‌ها و گسترش همکاری‌های چندجانبه برای حل بحران های جاری در منطقه تاکید کرد.

نماینده ویژه امور خاورمیانه روسیه با اشاره به تحولات حلب گفت: همه عناصر تروریستی باید از شهر حلب خارج شوند.

باگدانف با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سوریه، آن را نتیجه بحران جاری و تحریم‌های غرب علیه سوریه دانست که متضرر اصلی آن مردم سوریه هستند.

این مقام روس تاکید کرد: غرب در حالی ادعای طرفداری از مردم مظلوم حلب می‌کند که این تحریم‌ها را بر مردم سوریه تحمیل کرده است.

فرستاده ویژه روسیه در امور خاورمیانه همچنین به تحولات یمن اشاره کرد و ضرورت پایان دادن به جنگ در این کشور، تفاهم ملی و تعیین سرنوشت توسط مردم یمن را به‌عنوان اصول مورد تاکید مسکو درباره حل و فصل بحران یمن برشمرد.

باگدانف تحولات در لبنان را نیز مثبت و در مسیر صحیح دانست و بر کمک به تشکیل هرچه سریع‌تر دولت این کشور تاکید کرد.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به نگاه راهبردی ایران به روابط با روسیه، رایزنی مستمر میان دو کشور درباره تحولات منطقه را ضروری دانست و تاکید کرد دو کشور در میدان رویارویی با تروریسم و افراط گرایی کنار هم قرار گرفتند و در صحنه سیاسی نیز می‌بایست در عالی‌ترین سطوح با یکدیگر رایزنی و همکاری داشته باشند.

جابری انصاری با تشریح رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به هدف کمک به حل بحران‌های منطقه بویژه سوریه اظهار داشت: ما در منطقه با صحنه پیچیده‌ای از انواع تناقضات مواجه‌ایم و باید تلاش کنیم نقشه جامعی طراحی کنیم و در این چارچوب گسترش دایره رایزنی‌ها و همکاری‌ها با کشورهای مختلف ضروری است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تشریح ابعاد سه‌گانه سیاسی، میدانی و انسانی بحران سوریه، همکاری ایران و روسیه در زمینه انسانی را یک اولویت مهم برشمرد و گفت نباید اجازه داد برخی بازیگران از مساله انسانی به‌عنوان یک سلاح و ابزار سوء استفاده کنند.

جابری انصاری درباره تحولات یمن با اشاره به تشکیل دولت نجات ملی این تحول را در تعارض با گفت‌وگوهای صلح یمن ندانست و افزود: موفقیت طرح نقشه‌راه سازمان ملل منوط به اتخاذ سیاست درست از سوی عربستان سعودی است.

وی تاکید کرد: آینده یمن توسط خود مردم این کشور تعیین می‌شود و بازیگران موثر در صحنه نیز باید به شکل‌گیری گفت‌وگوهای جدی یمنی - یمنی و به نتیجه رسیدن آن کمک کنند.

جابری انصاری با مثبت دانستن تحولات لبنان و انتخاب رییس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید این کشور اظهار داشت: پیام این توافق این است که راه‌حل مشکلات و تناقض‌های موجود در منطقه توافق میان طرف‌های مختلف برای حفظ مصالح عالی ملی است. از این رو توافق اخیر در لبنان  می‌تواند الگوی توافق‌های منطقه‌ای جدید میان طرف‌های درگیر باشد.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه راه گفت‌وگو و تفاهم بسته نیست بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل توافقات منطقه‌ای در مسیر تحقق خواسته‌های ملت‌های منطقه تاکید کرد.

کد N1568713

وبگردی