آفتاب

مناظره 'چشم انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور' بین 2 نماینده اصلاح طلب و اصولگرا

مناظره 'چشم انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور' بین 2 نماینده اصلاح طلب و اصولگرا

مشهد- ایرنا- مناظره 'چشم انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور' بین محمد علی وکیلی نماینده اصلاح طلب و احسان قاضی زاده هاشمی نماینده اصولگرای مجلس دهم در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مناظره که در آستانه روز دانشجو برگزار شد 2 نماینده شرکت کننده به بیان نظرات خود در زمینه انتخابات پیش رو و برجام پرداختند.
*برجام مانع اجماع جهانی برای دولت ترامپ
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این مناظره در خصوص دستاوردهای دولت و برجام گفت: برجام مانعی برای به دست آوردن اجماع جهانی توسط ترامپ و دولت جدید آمریکا برای حمله به ایران است.
محمد علی وکیلی افزود: برجام حاصل پیروزی جریان خردمند و عقلگرا، دولت معتقد به منافع ملی کشور و بازی برد برد در دنیاست.
وی ادامه داد : با برجام اجماع جهانی علیه ایران شکسته شد و اکنون تیم ترامپ و گارد ضد ایرانی وی اگر بخواهند در مقابل این معاهده بین المللی بایستند امکان رسیدن اجماع جهانی علیه ایران را نخواهند داشت.
وکیلی گفت: تمدید تحریمهای 10 ساله علیه ایران در کنگره آمریکا تعرض به اجماع جهانی در دفاع از برجام و تعرض به تعهدات کشورهای 1+5 است که آنها باید از این تعهد دفاع کنند.
وی گفت : تمدید تحریمها توسط آمریکا نقض برجام است اما به معنای پاره کردن برجام نیست و مردم نباید تاوان پاره کردن برجام را بدهند.
وی ادامه داد : برجام مرتبط با منافع کشور است و به این دلیل که در دولت روحانی به سرانجام رسیده است، نباید مانند صهیونیستها آن را لگدمال کرد.
وی تاکید کرد : برجام خدعه دشمنان را به خودشان برگرداند ، کید ایران هراسی را تبدیل به ایران دوستی کرد و گفتمان ایران را به عنوان کشور اهل مذاکره به دنیا ثابت کرد.
وی در باره تاثیر انتخابات آمریکا در کشور و جهان نیز گفت : تا قبل از پیروزی ترامپ پیش بینی وقوع تحولات داخلی در داخل ممکن بود ولی دنیای پساترامپ و تحلیل ترامپ مانند دوران پسا احمدی نژاد است.
وی افزود: اتفاقات دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد برای کسی قابل پیش بینی نبود و کسی نمی دانست دنیای پسا احمدی نژاد چه دنیایی است هم اکنون نیز دوران پسا ترامپ قابل پیش بینی نیست.
وکیلی گفت : البته نمی دانم در داخل کشور چرا عده ای از پیروزی ترامپ خوشحال هستند.
وی خاطرنشان کرد : جریان اصلاح طلبان از پیروزی ترامپ ناراحت هستند ولی این به آن معنی نیست که عاشق کلینتون هستند بلکه نگران پیروزی شومنی به نام ترامپ هستند زیرا دغدغه ایران و آنچه با خون دل به دست آورده ایم را داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : نگران این دوران هستیم اما ترس و یاس نداریم و این نگرانی نیز در خصوص مسیری است که تا کنون طی شده و برای کسب موفقیتهای بیشتر ممکن است مانعی ایجاد شود.
وکیلی با بیان اینکه دولت روحانی یک دولت نخبه گرا و حاضر در صحنه است افزود : میانگین کسانی که در دولت یازدهم جمع شده اند نخبگان هستند و تصمیم گیری های گرفته شده در این دولت کارشناسی است.
وی خاطرنشان کرد : در این دولت شاهد تصمیم های عجیب و غریب که نوسانات آن آرامش جامعه در بخش اقتصاد و اجتماعی را بر هم زند، نیستیم.
وی در خصوص انتخابات پیش رو نیز گفت : آرایش سیاسی ما تابع مولفه های بسیار است و سرعت تحولات در کشور آنقدر زیاد است که امکان پیش بینی فردا وجود ندارد.
وکیلی افزود: دولت می تواند منشا اتفاقات خوب و مقطعی در این برهه باشد ولی اینکه دولت یازدهم در این مقطع اقدام به اقدامات عوام فریبانه نظیر توزیع سبد کالا نمی کند، خوب است.
وی گفت : برخی به دلیل انجام کارهای مقطعی توسط دولت یازدهم در آستانه انتخابات می گویند شیب دولت روحانی در آستانه انتخاب به گونه ای است که گویا نمی خواهد در انتخابات پیش رو شرکت کند.
وکیلی ادامه داد : دولت یازدهم و جریان اصلاحات معتقد به کار بنیادین و چرخش چرخ فضای کسب و کار است و دنباله رو اقدامات مقطعی نیست.
وی گفت : همچنین عده ای نقد می کنند که بودجه جاری کشور در سال آخر دولت احمدی نژاد 140 هزار میلیارد تومان بوده ولی این رقم در لایحه بودجه سال 96 به 320 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی گفت : در پاسخ به این انتقاد باید گفت احمدی نژاد در انتهای دوره ریاست جمهوری آنقدر تزریق نیرو به بدنه اجرایی کشور انجام داد که چاره ای برای دولت یازدهم جز اخراج این افراد و یا افزایش بودجه جاری برای پرداخت حقوق این افراد نماند.
وی ادامه داد : اختصاص 300 هزار میلیارد برای بودجه جاری کشور رقمی وحشتناک و حاصل اقدامات دولت دهم است که کشور را به ملتی کارمند تبدیل کرد و درآمد کشور فقط باید برای پرداخت حقوق هزینه شود و دیگر فرصتی برای تولید و اشتغالزایی باقی نمی ماند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت : طبق برنامه پنج ساله توسعه نرخ رشد اقتصادی دولت باید به هشت درصد برسد که برای تحقق این مهم سالی 200 میلیارد دلار سرمایه موردنیاز است .
وکیلی افزود : در بهترین حالت اگر قیمت نفت به بیش از 100 دلار برسد و مانعی برای صادرات وجود نداشته باشد در بهترین شکل درآمد کشور 100 میلیارد دلار در سال است که برای رسیدن به رشد اقتصادی مورد نظر 100 میلیارد دلار دیگر نیاز خواهیم داشت.
وی گفت : برای کسب درآمد از طریق فالگیری نمی توان اقدام کرد و سرمایه گذاری خارجی تنها راه کسب این درآمد است.
وی اظهار کرد: برای جذب سرمایه خارجی نیز جلب اعتماد در صحنه جهانی و ایجاد رنسانس در رفتار سیاسی ضروری است و برای جلب سرمایه گذار نباید دیوار کشید.
وی با بیان اینکه منطق ایران منطق اسلامی و آزادی خواهی است، گفت: با دادن شعار کار کشور پیش نمی رود و مساله ای حل نخواهد شد.
وکیلی افزود : مهمترین مساله فعلی کشور اداره خوب و ارتقای کارآمدی آن است به گونه ای که اطرافیان حسرت ایران را بخورند.
وی ادامه داد : هر بیکاری که بر لشکر بیکاران کشور افزوده شود حکم یک بمب هسته ای را دارد لذا باید در جهت کارآمدی کشور و افزایش اشتغال تلاش کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای فرار از رکود و تورم در برنامه های اقتصادی باید نقطه توازن و تعادل مشخص باشد گفت : دولت احمدی نژاد برای افزایش کسب و کار گرفتار تورم و دولت روحانی نیز برای فرار از تورم گرفتار رکود شد.
وکیلی افزود : به دلیل عدم وجود اقتصاددانان کارآمد در بدنه کشور، تورم از یک دولت به دولت بعد منتقل می شود و دولت باید بتواند لوایح مناسب برای خروج از رکود به مجلس ارائه دهد.
وی با بیان اینکه مجلس در جریان قانونگذاری لایحه محور است، گفت : دولت نهم و دهم برای قانون اهمیتی قائل نبود و پاشنه آشیل دولت احمدی نژاد بی اعتنایی به قانون بود.
وکیلی با بیان اینکه در دولت یازدهم نیز ضعف هایی در دادن لایحه به مجلس وجود دارد ، تاکید کرد : اینکه مجلس به جای دولت قانون نویسی کند کاری پرخطر است.

* واتیکانیزه کردن مشهد حرکت در مسیر سکولاریزه کردن این شهر
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در باره اتفاقات اخیر در مشهد نظیر لغو برخی سخنرانی ها یا ممنوعیت برگزاری کنسرت موسیقی گفت : جریانی که فکر می کند باید اطراف مشهد را دیواری بکشد تا قوانین جاری کشور در اینجا استثنا باشد این جریان ناخواسته مشهد را به دامن سکولاریسم می برد.
وکیلی ادامه داد : دیوار کشیدن مشهد مانند واتیکان فقط در گفتمان سکولار معنا دارد .
وی گفت: در حکومت اسلامی تکلیفمان روشن است و اگر در قانون موسیقی مجاز شمرده شد مقابله با آن مقابله با ولایت فقیه است و در جایگاه حکومت فقط ولی فقیه می تواند آری یا نه به یک موضوع بگوید.
وکیلی افزود : هرکجا که یک سخنرانی لغو شود خیانت به آزادی است و نشانه این است که دموکراسی و آزادی بیان وجود ندارد.
وی تاکید کرد : در دانشگاه باید روی تمام صداهای مجاز در جمهوری اسلامی باز باشد و با بستن درهای دانشگاه روی یک جریان سیاسی کاری پیش نمی رود ، باید همه صداها شنیده شوند.
وی با بیان اینکه صدای دانشجو باید پژواکی علیه بی قانونی باشد ، گفت : اختلاس ، حقوقهای نجومی و زندانیهای نجومی و هر عمل غیرقانونی محکوم است .
وی در خصوص ادعای نماینده مردم فریمان در مجلس مبنی بر رد شدن جریان اصلاح طلب از روی روحانی نیز گفت : جریان اصلاح طلب داغ این آرزو را به دل اصولگرایان می گذارد .
وی گفت: به رغم اینکه انتقادهایی به دولت روحانی آن هم به دلیل معصوم نبودن انسان وارد است، با جدیت از روحانی حمایت می کنیم و کشورمان نیز پر از نیروی انسانی باکفایت برای اداره کشور است.
وکیلی افزود: یکی از اشکالات اردوگاه اصولگرایان کمبود نیروی انسانی برای اداره کشور است .
وی در باره برخورد دستگاه قضایی با محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مردم تهران نیز گفت : اگر یک نماینده اتهاماتی به کسی وارد می کند باید در این زمینه پاسخگو باشد و اتهامات را باید با استناد به مستندات وارد نماید.
وی ادامه داد : البته دستگیری شبانه ایشان نوعی حاشیه سازی بود و باید این موضوع از طریق کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می شد.
وی در خصوص نقد حامیان دولت از دولت نیز گفت : اینکه حامیان دولت در عرصه نقد دولت پیش می روند امر مبارکی است و حق خواهی باید باقی بماند .
وی افزود: نمایندگان مجلس در مجلس نه باید وکیل الدوله باشند و نه ضد دولت بلکه باید در جایگاه مستقل از حق و رای مردم دفاع کنند.
وی ادامه داد: از نظر قانونی اعلام جرم نمایندگان از سوی دستگاه قضایی باید ابتدا به هیات رئیسه مجلس و کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام شود.
وکیلی افزود: حدود چهار ماه پیش اخطاریه ای از سوی دستگاه قضایی برای صادقی به هیات رئیسه ابلاغ شد که شاکی آن مشخص نبود و اتهام وی نیز نشر اکاذیب بود .
وی گفت : با توجه به تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در اول آبان ماه سال جاری احضاریه و 23 آبان نامه ای از سوی هیات رئیسه مجلس به بازپرس پرونده نوشته و ارسال شد تا مستندات این احضاریه در اختیار مجلس قرار گیرد که این امر محقق نشد.
وی با اشاره به دستگیری شبانه صادقی پس از تذکر وی در مجلس خطاب به رئیس مجلس مبنی بر اینکه شائبه وجود مبلغ هزار میلیاردی در حساب رئیس قوه قضائیه نیازمند توضیح است گفت : دستگاه قضا باید از طریق هیات رئیسه مجلس و کمیته ناظر رفتار بر نمایندگان اعلام جرم کند و مستقیم علیه نماینده نباید رفتاری صورت گیرد لذا این موضوع در هیات رئیسه مجلس در دست بررسی است.

*مشکل کشور ایران خودتحریمی است
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مناظره گفت : از ابتدای دوران تحریم علیه ایران بیشترین ضربه را از مشکلات خود تحریمی خورده ایم.
احسان قاضی زاده هاشمی افزود : نظام بوروکراسی و لازمه اخذ مجوزهای مختلف برای راه اندازی یک واحد تولیدی در کشور سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در بدنه تولید کشور بیزار می کند.
وی ادامه داد : کارشناسان و مدیران بانکی ما هنوز تفکر 40 سال پیش را دارند و ایران تاکنون در بانکهای جهانی و حتی کشورهای درجه 2 و 3 سرمایه گذاری مناسبی انجام نداده است .
قاضی زاده با بیان اینکه سیستم سوئیفت با سبک سنتی نظام بانکی ما متفاوت است ، گفت : لازمه رشد و توسعه خارج شدن از خودتحریمی است .
وی با بیان اینکه موضوع بحث اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد ملی است نه اقتصاد ریاضتی ،افزود : در دنیا قانون اقتدار و جنگل حاکم است و شیوه کمیته امدادی مرسوم نیست .
وی خاطرنشان کرد : اقتدار نیز باید ذاتی باشد تا در عرصه های بین المللی محترم باشیم و در معادلات جهانی حساب شویم.
قاضی زاده ادامه داد : طی 2 سال گذشته هیاتهای خارجی بسیار برای سرمایه گذاری به کشور سفر کردند و تفاهم نامه هایی نیز منعقد شد ولی این تفاهم نامه ها تبدیل به قرارداد پابرجا نشد .
وی گفت : گره این موضوع به سیستم بانک مرکزی و عدم وجود گارانتی معتبربرای سرمایه گذاران خارجی برمی گردد.
وی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز افزود : شعارهای تبلیغاتی در آمریکا شعارهایی صریح و براساس اقتضائات روز آن کشور بود که ممکن است خیلی قابل آنالیز در داخل کشور نباشد.
قاضی زاده افزود : اینکه ترامپ در نطق تبلیغاتی خود به کشیدن سیفون کاخ سفید اشاره می کند به این معنی است که در نظام حاکمیتی این کشور هرچه مربوط به گذشته است دورریختنی است .
وی با بیان اینکه میل به استقلال طلبی در انتخابات آمریکا وجود داشت ، گفت : این چیزی است که اتحادیه اروپا را تهدید می کند و اخیرا میل به ناسیونالیسم گرایی موجی جهانی است که در انتخابات بریتانیا و آمریکا انجام شد و بقیه کشورها را نیز در می نوردد.
وی در خصوص اقتصاد ایران نیز گفت : اقتصاد ما به سوی مصرف گرایی و لوکس گرایی پیش می رود به طوریکه هم اکنون 35 درصد بازار پورشه کشور مربوط به ایران است .
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت : باید ریشه یابی شود که این لوکس گرایی از کجا پمپاژ می شود ؟
وی در باره پیگیریهای انجام شده در زمینه لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد نیز گفت : در کشور ما مطهری مشکل تریبون ندارد چون نائب رئیس مجلس است و تریبون مجلس در اختیارش است .
وی با بیان اینکه مطهری در کمیسیون فرهنگی تعصب خاصی در حوزه حجاب ، زبان فارسی و مبارزه با نمادهای خارجی دارد ، افزود : آنچه در مشهد اتفاق افتاد موضوعی خاص بود لذا کمیته ای توسط مجلس انتخاب و سه نفر از نمایندگان در قالب این کمیته هفته گذشته در مشهد جلسه ای برای بررسی موضوع با حضور نهادهای مرتبط برگزار کردند .
وی گفت : این کمیته جمع بندی برگزاری جلسات با مقامات اجرایی ، دستگاه قضایی ،دادستان ، استانداری خراسان رضوی ، فرماندهان انتظامی و نیروهای اطلاعاتی را به زودی به مجلس ارائه خواهد کرد .
قاضی زاده افزود: علت کج سلیقگی برخی برای ممانعت از برگزاری جلسه سخنرانی نائب رئیس مجلس باید مشخص شود.
7505 / 6053 خبرنگار: ندا جواهرفر** منتشرکننده: عباسعلی نقی یان
کد N1568638

وبگردی