آفتاب
معاون وزیر راه و شهرسازی:

بازآفرینی بافت کهن روستاها و شهرهای خراسان جنوبی نیاز به همکاری دولت و مردم دارد

بازآفرینی بافت کهن روستاها و شهرهای خراسان جنوبی نیاز به همکاری دولت و مردم دارد

بیرجند - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: برخی شهرها و روستاهای خراسان جنوبی به لحاظ فرهنگی بسیار غنی است، همه وظیفه دارند نسبت به بازآفرینی بافت کهن که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد، تلاش کنند که به همکاری دولت و مردم نیزنیاز است.

محمد سعید ایزدی ،روز دوشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان جنوبی که با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان برگزار شد، افزود: یکی از نمونه های بی بدیل ایران شهر، بیرجند است، این شهر گواه تمدن و فرهنگ غنی در پهنه ایران است.
وی یادآور شد: در برنامه های توسعه گذشته در نظام برنامه ریزی چنین شهرهایی تا حدودی مورد غفلت واقع شد، شاخصه هایی که شهرها باید برای زندگی مردم خود فراهم کنند رو به تنزل رفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که به زودی به دیگر شهرهای استان سفر کند و پروژه های مشابه که در بیرجند در دست اجراست در آن مناطق اجرایی شود .
وی تاکید کرد: بافت تاریخی شهرهای بشرویه،طبس و ... بسیار ارزشمند اس، ما موظف هستیم به محدوده های این شهرها رسیدگی کنیم.
وی بیان کرد: در بیرجند مسیر توانمندسازی و ساماندهی محلات هدف را با مشارکت مردم مد نظر داریم.
وی اضافه کرد: در بررسی ها شش محله در بیرجند شناسایی شد که تاکنون برای سه محله هدف طرح تهیه شد و در کمیسیون ماده 5 استان هم به تصویب رسیده است.
مدیر عامل شرکت عمران و همسازی شهری ایران در ادامه بیان کرد: در شهرهای دیگر استان هم که بافت ناکارآمد آن شناسایی شد،6 شهر است که مصوب هم شد و طرح سه شهر به اتمام رسیده است.
ایزدی افزود: تخریب و رویکرد دولت محور در این موضوع کار مفیدی نیست،مردم خودشان با منابع محدود در بازگشایی محورها با دولت همکاری می کنند.
وی اظهار کرد: در دیدار امروز که با چند تن از ساکنان محلات بافت فرسوده بیرجند انجام شد، به آنها پیشنهاد کردیم ملکشان را با سایر املاک یا واحدهای نوسازی شده در آن مناطق تهاتر کنند و وام نوسازی دریافت کنند و شهرداری پروانه مجانی به آنها بدهد،اگر خانه ارزشمند است به آنها وام مقاوم سازی به مبلغ 200 میلیون ریال با چهار درصد کارمزد پرداخت شود.
وی تاکید کرد: ورود دولت به عرصه خصوصی و ملک مردم کار اشبتاهی است ما و شهرداری باید به دنبال ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات باشیم.
وی تصریح کرد: دستگاه های خدماتی مثل شهرداری،میراث فرهنگی و اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی همدلی و همکاری خوبی وجود دارد، که این تعامل باید ادامه یابد تا کارهای بزرگ تری در این منطقه انجام شود.
همچنین استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: طرح هایی که با مشارکت مردم انجام می شود موفق تر از طرح هایی است که خاص دولتی است.
سید علی اکبر پرویزی افزود: تجربه نشان داد هر جا دولت بالاجبار ورود کرد فرآیند آن بسیار طولانی شده است و دولت نباید در همه امور زندگی ورود کند.
وی اظهار کرد: هرجا مشارکت مردم بود بسیار موفق و خوب عمل شد، دستگاه های دولتی باید هم تسهیل گر و هم در حوزه زیربنایی و روبنایی خدمات خوبی تهیه و ارائه کنند.
وی ادامه داد: اگر می شود با تغییر کاربری مثل سطح تراکم،اشغال و ... ارزش افزوده و انگیزه ایجاد شود تا از دولت و شهرداری خسارت گرفته نشود، اقدام کرد.
وی یادآور شد: به جای اینکه دولت و شهرداری پنج هزار میلیارد ریال یا بیشتر برای تملک اراضی بافت فرسوده بپردازد از طریق توافق یادشده با مالک هم هزینه دولت کمتر و هم مالکان علاقه مند به سرمایه گذاری خواهند شد.
وی تصریح کرد: راه تنفس و رشد مردم نباید گرفته شود، جایی که می شود بطور عادی مدیریت و کمک کرد مثل تغییر کاربری و ...که تسهیل برای بهسازی منطقه می کند اقدام شود.
وسعت بافت قدیم مصوب استان حدود 450 هکتار است که 164 هکتار آن در بیرجند و بقیه در سرایان، نهبندان، قاین، بشرویه، فردوس ، طبس و ... قرار دارد.
*7559*2047* خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
کد N1568490

وبگردی