آفتاب
رئیس دیوان عدالت اداری خبر داد؛

ثبت ۹۶۰ شکایت از مصوبات و بخشنامه های دولتی

ثبت ۹۶۰ شکایت از مصوبات و بخشنامه های دولتی

رئیس دیوان عدالت اداری از ثبت ۹۶۰ شکایت از مصوبات و آئین نامه های دولتی در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۸۲۲ شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد کاظم بهرامی در نشست خبری با اشاره به سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری، افزود: وظیفه سنگینی به عهده قضات دیوان عدالت است، قبل از انقلاب اسلامی نهادی به این عنوان نداشتیم و مکانی برای شکایت های مردمی وجود نداشت.

وی با اشاره مصوبه سال ۱۳۳۹ در رابطه با تاسیس نهادی با عملکرد دیوان عدالت اداری، گفت: اگر چه تصویب شد اما هیچ گاه اجرایی نشد و مکانی برای رسیدگی به تظلم خواهی وجود نداشت.

بهرامی در رابطه وظیفه دیوان عدالت اداری، ادامه داد: اصل ۱۷۳، در رابطه با رسیدگی به شکایات از مامورین و واحد های دولتی است، مطابق قانون ۹۲ تحت عنوان تشکیلات دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایت ها انجام می شود.

وی افزود: رسیدگی ها دو مرحله ای است و ابتدا در هیئت بدوی دیوان، شکایات مطرح و رسیدگی می شود. بعد از شکایات طرفین می توانند مجددا شکایت کرده و پرونده به شعبه تجدید نطر می رود.

رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص رسیدگی طولانی در دیوان عدالت، گفت: یکی از این دلایل، کمبود قاضی است. مجموعا در شعب بدوی و تجدید نظر، ۱۰۰ قاضی دارد. رسیدگی به پرونده های مختلف با این تعداد مشکل است.

بهرامی با بیان علت دیگر طولانی شدن به شکایات، گفت: علت دیگر دو مرحله ای بودن شکایات است که اگر شکایتی انجام شود، باید در دو مرحله صورت گیرد.

وی افزود: در اصلاحیه قانون دیوان عدالت اداری خواسته ایم که شکایات دو مرحله ای بررسی نشود و برخی از پرونده ها مستقیما به شعب تجدید نظر رفته و پس از بررسی ها، پرونده مختومه شود.

بهرامی در خصوص رسیدگی به شکایت از بخشنامه‌های دولتی، گفت: در اصل ۱۷۰ قانون اساسی آمده است که قضات از تصویب بخشنامه های مغایر با قانون خودداری کنند و هر کسی می تواند ابطال این مصوبات بر عهده دیولن عدالت اداری است.

به گفته وی، ۹۶۰ شکایت از مصوبات و آئین نامه های دولتی در ۸ ماه امسال ثبت شده که ۸۲۲ شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته است.

ادامه دارد....

کد N1568307

وبگردی