آفتاب
دکترای شیمی و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج:

اجلاسیه اوپک تدبیری در راستای بهبود اقتصاد جهانی نفت

اجلاسیه اوپک تدبیری در راستای بهبود اقتصاد جهانی نفت

یاسوج- ایرنا- دکترای شیمی و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تاکید کرد که اجلاسیه اخیر اوپک وقانع کردن کشورهای عضو، نمایش دیگری از قدرت دیپلماسی ایران برای یک تصمیم عقلایی، منطقی و در راستای بهبود اقتصاد جهانی نفت بود.

دکتر وحید مددی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نتیجه مذاکرات و فرجام این اجلاسیه مهم جهانی، بدون شک چشم انداز روشنی را فرا روی صنعت نفت و گاز در ایران و جهان خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد که ایران می تواند اکنون در سایه ظرفیت سازی و افزایش تولید نفت حضور پررنگ تری در صحنه بین المللی از اقتصاد جهانی نفت داشته باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج یادآور شد که البته دولت یازدهم که در این مرحله حساس توانست با تدبیر و هوشمندانه به نتایج مثبتی دست یابد، باید مراقب برخی پیامدهای سوء و منفی ناشی از افزایش قیمت نفت نیز باشد.
مددی معتقد است که باید درآمدهای حاصل از فروش و افزایش قیمت نفت در کشور بیشتر صرف امور زیربنایی، عمرانی و زیرساخت ها شود، گفت: لایحه تقدیمی بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی نشان از توجه رئیس جمهوری به توسعه عمرانی در کشور دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید مواظب برخی ترکش های احتمالی و پیامدهای منفی ناشی از
افزایش میزان تولید و بهای نفت از سوی اوپک بود، افزود: بدون شک این افزایش تولید و صادرات تا حدودی افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای اساسی در سطح بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: البته با توجه به شناختی که از کارکردهای مثبت و همراه با تدبیر از سوی دولتمردان یازدهم وجود دارد، این دستاورد بزرگ نفتی نیز به خوبی و با درایت مدیریت و حلاوت و نتایج راهگشای آن در آینده بیشتر برای کشور نمایان خواهد شد.
اعضای اوپک در صد وهفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از ابتدای سال ٢0١٧ میلادی، روزانه یک میلیون و ٢00 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می‌گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد.
در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند.
در آخرین نشست، اعضای اوپک به توافق رسیدند تا تولید روزانه نفت این سازمان را یک میلیون و دویست هزار بشکه کاهش دهند و در سطح 32.5 میلیون نگاه دارند.
در چارچوب این توافق، ضمن تصمیم جمعی اعضا برای کاهش میزان تولید با هدف افزایش بهای نفت، ایران تنها کشور دارای اختیار افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی اعلام شد.
این مساله سبب شد تا بسیاری ایران را برنده نشست اخیر به شمار آورند و رسانه‌های مختلف جهان در چند روز گذشته تحلیل‌های گوناگونی را از نتیجه این نشست ارائه و تصمیم نهایی آن را به عنوان یک پیروزی تازه برای ایران قلمداد کردند.
خبرنگار:حمید جهان** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
3016/8005
کد N1568216

وبگردی