آفتاب

گزارش رویترز دربارۀ پیامدهای تمدید تحریم‌های ایران

گزارش رویترز دربارۀ پیامدهای تمدید تحریم‌های ایران

ایسنا نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا نوشت: این اقدام کنگره ضربه‌ای به مهندسی حسن روحانی برای بهبود روابط با غرب بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه با حضوردر پارلمان این کشور از باراک اوباما همتای آمریکایی خود خواست تا مانع از تمدید تحریم‌های ایران شود، در غیر این صورت تهران پاسخی سخت و قاطع به این اقدام خواهد داد.

روحانی در ادامه سخنان خود تمدید قانون تحریم های ایران برای یک دوره 10 ساله دیگر را نقض توافقی دانست که سال گذشته میان تهران و گروه موسوم به 1+5 حاصل شد. این توافق منجر به رفع تحریم‌های ایران در ازاء محدودیت‌ برنامه هسته‌ای این کشور شد.

اما کاخ سفید اعلام کرده است که انتظار می‌رود باراک اوباما این تمدید را امضا و آن را نهایی کند.

به گزارش رویترز، این اقدام کنگره ضربه‌ای بود به رئیس جمهور عملگرای ایران که گشایش دیپلماتیک با غرب را مهندسی کرده بود که به حصول توافق هسته‌ای منجر شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که تمدید تحریم‌های ایران تداخلی با توافق هسته‌ای ندارد و این اقدام تنها موجب راحت‌تر شدن بازگرداندن تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای توسط این کشور می‌شود.

اعضای پارلمان ایران روز یک‌شنبه در واکنش به اقدام کنگره آمریکا بیانیه‌ای را منتشر کردند و در آن از دولت خواستند تا اقدامات متقابل را از جمله ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالاتر اتخاذ کند.

از طرفی دیگر با چشم انداز آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در روزهای ابتدایی سال جدید ( میلادی) به نظر می‌آید که بهبود روابط تهران و واشنگتن که در جریان مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده بود، در حال خراب شدن است. ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته که توافق هسته‌ای، توافقی بد است و آن را پاره خواهد کرد.

مقامات ایران تمدید قانون تحریم ها را نقض برجام می‌دانند و گفته‌اند که آن را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

5252

کد N1568152

وبگردی