آفتاب

تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی راه اقتصاد مقاومتی را هموار می کند

تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی راه اقتصاد مقاومتی را هموار می کند

گچساران- ایرنا- موفقیت های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نشان داد که تکیه برتوانمندی های متخصصان داخلی مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی را هموارتر می کند.

به گزارش ایرنا، شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان از سال 1318 فعالیت خود را آغاز کرده است،
این شرکت به عنوان دومین تولیدکننده نفت ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بخش عمده‌ای از مراحل ساخت، تعمیر و تولید را به دست بیگانگان انجام می‌داد.
اما هم اکنون با تکیه بر توان متخصصان داخل کشور سالانه هزاران میلیارد ریال صرفه جویی می‌کند.
این راهبرد یکی از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یعنی درون زا بودن است که آن را به عنوان الگویی برای سایر دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های اقتصادی خصوصی مطرح می‌کند.
** توجه به دیدگاه متخصصان
دبیر نظام مشارکت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: پیشنهادهای کارکنان این شرکت 9 هزار و 400 میلیارد ریال سود و صرفه جویی برای نفت و گاز این شهرستان به همراه داشته است.
علی نارکی اظهار داشت: بیش از 48 هزار و 400 پیشنهاد در 15 سال گذشته از سوی کارکنان این شرکت به دبیرخانه نظام ارائه شد که از این تعداد 2 هزار و 78 پیشنهاد تصویب شده است.
وی گفت: تاکنون از این تعداد طرح یکهزار و 817 پیشنهاد عملیاتی شده و یکهزار و 354 پیشنهاد نیز در دست اقدام است.
دبیرنظام پیشنهادات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: هشت هزار و 932 پیشنهاد در سال‌های 93 و 94 به دبیرخانه نظام پیشنهادات شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان ارائه شد که 233 پیشنهاد آن اجرایی شده است.
نارکی بیان کرد: سیستم مدیریت در نظام مشارکت به گونه‌ای طراحی شده که تمام کارکنان و افراد شاغل در یک شرکت یا سازمان با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در رشته‌های خاص نظرات و پیشنهادهایی را ارائه می‌دهند.
**بومی سازی کالاهای راهبردی در صنعت نفت
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پنج سال اخیر افزون بر هفت هزار قلم کالای راهبردی در صنعت نفت را بومی‌سازی کرده است.
بیژن عالیپور اظهار داشت: این میزان با هدف بومی سازی قطعات و تجهیزات این صنعت و با تلاش متخصصان داخلی انجام گرفته است.
وی گفت: نخستین توربین گازی با توان پنج مگاوات ساخت داخل، قطعات و تجهیزات حفاری تا 10 هزار پی اس آی و انواع اقلام برق، مواد شیمیایی و ابزار دقیق از جمله این اقلام هستند.
وی ابراز کرد: صنعت نفت با استفاده از خلاقیت، ابتکار و نوآوری بخش‌های پژوهشی و مهندسی ساخت داخل تمام تلاش خود را در زمینه بومی سازی انجام خواهد داد.
وی تصریح کرد: امید است با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک سایر نیازمندی‌های صنعت نفت به ویژه قطعات حساس و ماشین آلات پیچیده فرآیندی در قالب 10 گروه کالایی ابلاغی از سوی این وزارت، به تحقق برسد.
** تلاش برای کاهش وابستگی به بیگانگان
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: هشت هزار و 738 قلم از قطعات پر مصرف صنعت نفت با حمایت این شرکت از سال گذشته تاکنون در داخل کشور ساخته شده است.
امین محمدی اظهار داشت: قطعات تولیدی در صنعت نفت در داخل کشور دارای صرفه اقتصادی و توجیه فنی است.
وی گفت: ارزش ریالی این تعداد قطعات خریداری شده، 103 میلیارد ریال است.
محمدی تصریح کرد: همگام با توسعه تولیدات قطعات در داخل کشور میزان خریدها نیز روند افزایشی داشته و در سال‌های آینده نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت.
وی ابراز کرد: متخصصان داخلی این شرکت در سال جاری 49 قطعه را تعمیر کرده که بیش از 16 میلیارد و 370 میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی به همراه داشته است.
محمدی با بیان اینکه پراکندگی جغرافیایی این شرکت تعهد اداره تعمیرات و کارگاه مرکزی را نسبت به دیگر شرکت‌ها سخت‌تر کرده، افزود: بیش از 24 پکیج که هر کدام شامل دهها قطعه می‌شود در سال جاری از قطعات ماشین آلات فرایندی و تجهیزات مختلف درون و برون چاهی از سوی متخصصان جوان این شرکت ساخته شده است.
وی ابراز کرد: هم اینک مدیریت، تعمیرات اساسی کارخانه‌های گاز و گاز مایع، فشار قوی، تقویت گاز بینک، سیاهمکان به دست توانمند کارکنان نفت گچساران صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: 78 هزار مورد فعالیت تعمیراتی، اصلاحیه و پیشگیرانه از سال گذشته تاکنون این شرکت برای جلوگیری از خروج ارز و حمایت از صنایع شرکت‌های ایرانی انجام داده است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: این شرکت روزانه بطور میانگین 610تا 615 نفت تولید می‌کند.
محمدی گفت: این شرکت هم اکنون مسئولیت تولید و صیانت از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه در این شهرستان بر عهده دارد.
وی افزود: این شرکت از سال گذشته تاکنون موفق به اجرای عملیات سه هزار و 675 کیلومتر توپکرانی و 40 کیلومتر توپکرانی هوشمند در خطوط لوله خود شد.
محمدی ادامه داد: این عملیات با اجرای 285 مورد توپکرانی در راستای حفظ، تولید و نگهداری از خطوط اصلی و صادراتی نفت و گاز و گاز مایع انجام شد.
وی افزود: صنعت نفت و گاز گچساران در سال جاری موفق شد از تعهدهای تولیدی خود فراتر رود و به تحقق 101/3 درصد برسند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران دومین شرکت تولید کننده نفت در منطقه جنوب کشور است و افزون بر 20 درصد نفت ایران در حوزه نفتی این شهرستان تولید می‌شود.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/6110 /8005
کد N1568134

وبگردی