آفتاب

راست‌گراهای اسرائیل مانع از تحقق صلح فلسطین خواهند شد

راست‌گراهای اسرائیل مانع از تحقق صلح فلسطین خواهند شد

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که در صورت ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی و مخالفت با سازش با فلسطینیان، آمریکا قادر به ادامه حمایت از این رژیم نخواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، جان کری در سخنانی در اجلاس سابان در واشنگتن تصریح کرد که رژیم صهیونیستی باید باید تکلیف خود را مشخص کند و نشان دهد که می خواهد به ادامه شهرک سازی ادامه دهد و راه حل تشکیل دو کشور را به نابودی بکشاند یا نه.

کری اشاره کرد که پیش نویس قانون مشروعیت بخشی به کانون های شهرک نشینی پراکنده در نهایت موجب مشروعیت بخشی به ۸۵ شهرک یهودی نشین پراکنده می شود و این مساله بسیار نگران کننده است، زیرا بسیاری از شهرک های پراکنده بر روی اراضی ویژه فلسطینیان احداث شده اند.

وی در ادامه مدعی شد که شهرک های صهیونیست نشین دلیل اصلی نزاع میان فلسطینیان و صهیونیست ها نیست اما مانعی اساسی بر سر راه دست یابی دو طرف به صلح و سازش به شمار می رود. وی تاکید کرد که بیش از ۵۰ درصد از وزرای کابینه دولتی رژیم صهیونیستی با راهکار تشکیل دو کشور مخالف هستند و جناح راست‌گرای صهیونیستی به هر شیوه‌ای در صدد توسعه شهرک‌سازی است تا مانع از تحقق صلح در فلسطین شود.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات تکراری نتانیاهو مبنی بر اینکه اسرائیل باید با کشورهای عربی صلح کند و پس از آن در پی سازش با فلسطینیان باشد، اظهار داشت که صلح با کشورهای عربی بدون حل و فصل مساله فلسطین ممکن نخواهد بود.

جان کری اشاره کرد که تمامی روسای جمهوری آمریکا با مساله شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان مخالف بوده اند و ما نیز در این باره هشدار داده ایم اما هیچ اتفاقی رخ نداده و سران رژیم صهیونیستی به هشدارهای ما اعتنایی نشان نمی دهند. پس تکلیف چیست و نتیجه چه خواهد بود؟ چطور می‌شود یک کشور دمکراتیک یهودی تشکیل شود و از طریق آن مسائل امنیتی بررسی شود؟

کری با اشاره به اینکه اسرائیل دوست و همپیمان آمریکا است، تصریح کرد که دفاع از این رژیم بدون ایجاد راهی برای تحقق صلح و سازش ممکن نخواهد بود.

جان کری خاطر نشان کرد که آمریکا هرگز به قطعنامه های ضد صهیونیستی در سازمان ملل و از جمله شورای امنیت رای مثبت نداده است اما افرادی هستند که به خاطر ناامیدی از ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی درصدد انجام تحرکاتی در این زمینه هستند. وی اذعان کرد که آمریکا مخالف صدور هرگونه قطعنامه‌ای است که به سلب مشروعیت رژیم صهیونیستی منجر شود.

وی در پایان تاکید کرد که من ایمان دارم که اسرائیل به سبب برخی سیاست ها و مواضع مخفیانه ای که اتخاذ می کند، به سمت و سویی خطرناک پیش می رود.

کد N1568105

وبگردی