آفتاب

سری دوم مجموعه «شخصیت‌های مانا» تا پایان سال آماده چاپ می‌شود

سری دوم مجموعه «شخصیت‌های مانا» تا پایان سال آماده چاپ می‌شود

دبیر گروه پژوهش مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» حوزه هنری از آماده انتشار شدن سری دوم این مجموعه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی آریا بخشایش، دبیر گروه پژوهش مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا»، با اشاره به رونمایی ۱۰ جلد از مجموعه کتاب‌های شخصیت‌های مانا، اظهار کرد: زندگی‌نامه سید جعفر شهیدی، سیدمحمد فرزان، مجید شریف واقفی، حسین قمی، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سیداحمد خمینی، سید غلامرضا سعیدی، سید محمدعلی داعی الاسلام و طاهره صفارزاده، ۱۰ اثری است که برای نخستین بار در قالب مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» از سوی انتشارات سوره مهر  به چاپ رسیده است.

وی همچنین گفت: گروه پژوهش شخصیت‌های مانا، اردیبهشت سال ۸۸ تشکیل شد. با استفاده از پرونده‌هایی که در بایگانی «فرهنگ نام‌وران معاصر» حوزه هنری وجود داشت، به این نتیجه رسیدیم که طرحی را آماده کنیم و زندگی‌نامه افرادی که گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند، اما فعالیت های سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشته‌اند مطرح کنیم.

دبیر گروه پژوهشی شخصیت‌های مانا با بیان این که ۱۰۰ شخصیت از مجموع ۳۰۰ شخصیت، برای تالیف زندگی‌نامه به تایید گروه رسید تصریح کرد: پس از بررسی و پالایش ۳۰۰ شخصیت پیشنهادی به ۱۰۰ مدخل برای تدوین و تالیف زندگی‌نامه رسیدیم.

آریا بخشایش خاطرنشان کرد: تلاش داشتیم تا زندگی‌نامه مشاهیر انقلاب، خیلی حجیم نشود و در عین حال در اندازه یک مقاله هم نباشد. به همین دلیل زندگی‌نامه افراد را در قالب های مشخص بین ۸۰ تا ۱۲۰ صفحه گردآوری کردیم. البته با توجه به نوع زندگی افراد، برخی از کتاب‌ها هم از این تعداد صفحه بیشتر شدند. اما سعی کردیم این قالب را حفظ کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه اصرار داشتیم نویسندگان در «شخصیت‌های مانا» سابقه‌ای از آثاری در مورد شخصیت‌ها ارائه دهند، افزود: در این کتاب ها نویسندگان موظف بودند سالشمار ابتدایی از زندگی شخصیت مدنظر ارائه دهند و همچنین متناسب با خود شخصیت، زندگی‌نامه، شرح فعالیت‌ها و آثار و آرا و عقاید ارائه شود. در پایان کتاب هم منابع و ماخذ قید شده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم اواسط سال آینده ۱۰ کتاب دوم مجموعه «شخصیت‌های مانا» نیز آماده شود. در حال حاضر ۵ کتاب از مجموعه دوم آماده و تحویل انتشارات سوره مهر شده است.

۱۰ جلد اول مجموعه ۱۰۰ جلدی «شخصیت‌های مانا» با حضور و سخنرانی دکتر اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و کاوه بیات تاریخ‌نگار و پژوهشگر ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه بیستم آذرماه در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری رونمایی می‌شود.

مجموعه «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر می‌زیسته‌اند.

تاکنون زندگی‌نامه افرادی چون سید احمد خمینی به قلم جواد کامور بخشایش، زندگی نامه طاهره صفارزاده به قلم ذبیح الله حبیبی‌نژاد، زندگی نامه سید محمدعلی داعی الاسلام به قلم جمشید نوروزی، زندگی نامه سیدغلامرضا سعیدی و سیدجعفر شهیدی به قلم اکبر خوش‌زاد، زندگی نامه مجید شریف واقفی به قلم جلیل امجدی، زندگی نامه سیدمحمد فرزان به قلم فرهاد طاهری، زندگی نامه بهاءالدین محلاتی به قلم دکتر محمدجواد مرادی‌نیا و زندگی نامه سلمان هراتی به قلم علی تقوی در مجموعه «شخصیت‌های مانا» منتشر شده است.

کد N1568067

وبگردی