آفتاب
معاون وزیر ارشاد:

انجمن مروجان کتاب در ۱۶ شهر راه اندازی شد/ اجرای طرح پایتخت کتاب

انجمن مروجان کتاب در ۱۶ شهر راه اندازی شد/ اجرای طرح پایتخت کتاب

شاهرود- معاون وزیر ارشاد از شناسایی ۴۰۰گروه کتابخوان کشور خبر داد و گفت: برنامه این وزارتخانه برای ترویج مطالعه، ساماندهی انجمن مروجان کتاب محسوب می شود که امروز در ۱۶شهر راه اندازی شده است.

سید عباس صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برنامه های وزارت ارشاد درباره ترویج فرهنگ مطالعه در کشور ابراز داشت: امروز انجمن های نوپای مروجان کتاب در سطح ۱۶شهر ایران، یک هزار و ۶۰۰باشگاه کتابخوانی را راه اندازی کرده اند که این امر در کنار حمایت وزارت ارشاد می تواند راهی موثر در ترویج کتابخوانی باشد.

وی افزود: توجه به گسترش فرهنگ کتابخوانی از طریق ایجاد و نهادسازی برای باشگاه ها و مروجان کتابخوانی از برنامه های دیگر این وزارتخانه در حوزه نشر و کتابخوانی است.

اجرای طرح پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب ایران

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای طرح پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب ایران برای سومین سال پیاپی را یکی دیگر از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و توسعه کتابخوانی اعلام و تصریح کرد: در اجرای این دو طرح نیز رقابتی خلاق و فعال بین یکصد شهر و بیش از ۸۰۰ روستا شکل گرفته و ضمن ارائه ایده های خلاق خود برای جذب مخاطبان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

صالحی بیان داشت: از سوی دیگر شاهد طرح هایی مانند روستای کتابخوان برگزیده کشوری و شهر کتابخوان هستیم که خوشبختانه نخستین روستای کتابخوان استان سمنان نیز در شاهرود معرفی شد که این موارد قطعا در ترویج فرهنگ مطالعه موثر است.

وی برگزاری طرح های عیدانه، تابستان و پاییزه کتاب با مشارکت کتابفروشی ها را یکی دیگر از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و کتابخوانی معرفی و اظهار کرد: اجرای این طرح هم کمک به کتاب فروشی هایی است که در اجرای این طرح با وزارت فرهنگ و ارشاد مشارکت دارند و هم کمک به مردم تا بتوانند با خرید ارزانتر در فرصت های زمانی که اعلام شده است کتاب های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

پرداخت ۶۰ میلیارد تومان یارانه در نمایشگاه های کتاب

معاون وزیر ارشاد همچنین در رابطه با برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه گسترش کتابخوانی، کمک به خرید مردم در نمایشگاه های کتاب تهران و استان را یکی از برنامه های این وزارتخانه برشمرد و گفت: در دولت یازدهم برای دسترسی ارزانتر مردم به کتاب حدود ۶۰ میلیارد تومان یارانه در نمایشگاه های کتاب تهران و استان پرداخت شد.

صالحی افزود:  با اجرای این طرح و این نگاه توانستیم بخش قابل توجهی از امکانات منطقه ای و محلی را در ارتباط با کتاب و کتابخوانی و زیرساخت های کتاب فراهم کنیم.

وی درباره نمایشگاه های کتاب نیز، افزود: موسسه نمایشگاه های فرهنگی کشور امروز خوشبختانه توانسته است در زمینه اجرای نمایشگاه های کتاب در سراسر کشور موفقیت های چشم گیری داشته باشد.

برپایی نمایشگاه کتاب استانی در راستای افزایش سطح دسترسی مردم به کتاب

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که ویژگی نمایشگاه کتاب شاهرود را چه می بیند، ابراز داشت: یکی از کارکردهای ویژه این قبیل نمایشگاه ها، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق به وجود آوردن شوق مطالعه در زمان برگزاری نمایشگاه است به نحوی که انسان وقتی در بین  جمعیتی کتابخوان حاضر می شود، به ناگاه نسبت به مطالعه روی خوش نشان می دهد.

صالحی کتابخوانی را با ورزش مقایسه کرد و افزود: این رخداد در ورزش نیز رخ می دهد وقتی یک همایش استانی پیاده روی برگزار می شود ناخداگاه انسان به سمت حضور در چنین برنامه هایی سوق داده می شود که این امر تاثیر بسزای رخداد هایی مانند نمایشگاه کتاب را نمایان می سازد.

وی ویژگی دوم این نمایشگاه ها به خصوص در شهرستان ها را افزایش سطح دسترسی مردم به کتاب دانست و گفت: امروز بجای آنکه مردم از استان سمنان برای تهیه کتاب به خیابان جمهوری تهران مراجعه کنند، نمایشگاه کتاب خیابان جمهوری را برایشان به ارمغان می آورد که این امر نیز ارتباط موثر بین ناشر و مخاطب را در پی دارد.

بزرگان شاهرود در زمینه فرهنگ دینی سرآمد هستند

معاون وزیر ارشاد همچنین ویژگی سوم این نمایشگاه را حضور در شهر شاهرود دانست و گفت: از زمان کودکی این شهر و عالمانش را می شناسم زمانی که در مشهد مقدس رشد می یافتم همیشه در نظرم زندگی عالمان بزرگ دینی و علمی این شهرستان مانند مرحوم شاهرودی مرجع عالیقدر جهان تشیع، الگو بود و درباره آنها می دانستم لذا باید گفت این شهر شهری عالم خیز و فرهنگ پرور است.

صالحی بیان داشت: بزرگان نامی این دیار از ابن یمین تا فروغی بسطامی نشان از غنای فرهنگی این ناحیه دارد که در زمینه فرهنگ دینی سرآمد است همچنین باید گفت در یک روستای این شهرستان حوزه علمیه ای بزرگ وجود دارد که بسیاری از علمای جهان اسلام از یک قرن پیش تا کنون در آن رشد یافته اند که این امر شاید در هیچ جای کشور مسبوق به سابقه نباشد.

کد N1567819

وبگردی