آفتاب

عضو مجلس پاکستان: سفر رئیس جمهوری ایران موجب تسهیل روابط تجاری شد

عضو مجلس پاکستان: سفر رئیس جمهوری ایران موجب تسهیل روابط تجاری شد

مشهد- ایرنا- عضو مجلس ملی پاکستان گفت: سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان برخی موانع را برطرف کرد و موجب تسهیل روابط تجاری بین دو کشور شده است.

محمد ایجاز الحق دیشب در دیدار با اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد و روسای شماری از اتحادیه های صنفی این شهر افزود: ایران برادر و دوست خوب پاکستان است اما به رغم وجود امکانات و نقاط مشترک میان دو کشور شاهد موانع فراوانی در روند روابط تجاری هستیم.
وی ادامه داد: با این وجود سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به پاکستان و همچنین تشکیل اتاق مشترک بازرگانی دو کشور ظرف شش ماه گذشته در کویته بر تسهیل تبادلات تجاری تاثیر گذاشته است.
عضو مجلس ملی پاکستان گفت: هم اکنون ارزش تبادلات تجاری میان دو کشور سه میلیارد دلار است و پیش بینی می شود با توجه به تسهیل روند تجاری شاهد افزایش این رقم تا پنج میلیارد دلار باشیم.
وی در ادامه به تاثیرات مثبت اتمام خط انتقال گاز ایران به پاکستان اشاره و بیان کرد: ایران می تواند از طریق پاکستان به دالان تجاری پاکستان به سایر کشورها متصل شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان نیز در این نشست گفت: افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور بسیار مورد تاکید است.
والی محمد افزود: در آینده نزدیک دو نمایشگاه در شهرهای مشهد و لاهور برپا می شود که در نمایشگاه لاهور تا 60 غرفه در اختیار محصولات ایرانی قرار می گیرد.
وی مهمترین مشکل افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور را بانکها ذکر و بیان کرد: بدون وجود کانالهای بانکی تجار ایرانی در برقراری تبادلات تجاری با پاکستان به مشکل بر می خورند بنابراین تلاش می شود تا در پارلمان پاکستان این مساله مطرح و راهکاری برای آن در نظر گرفته شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان ادامه داد: از جمله راهکارهای افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور صدور ویزای چند بار ورود برای تاجران ایرانی است که در این زمینه پیگیر هستیم.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست گفت: نبودن ساز و کار مناسب برای تجارت و ورود قاچاقچیان به جای تجار رسمی از مشکلات تقویت روابط تجاری میان دو کشور است.
سیدمحسن خاوری هاشمی افزود: لازم است با بررسی دقیق مشکلات و ارائه راهکار برای حل و رفع آنها نسبت به تقویت روابط تجاری میان ایران و پاکستان اقدام شود.
وی اتاق اصناف مشهد را بزرگترین تشکل خصوصی اقتصادی معرفی و بیان کرد: بیش از 120 هزار واحد صنفی در مشهد در قالب 103 اتحادیه زیر پوشش اتاق اصناف هستند.
او ادامه داد: هم اینک روابط تجاری و رفت و آمد هیاتهای تجاری از کشورهای افغانستان، قرقیزستان و کشورهای آسیای میانه با اتاق اصناف مشهد انجام می شود.
وی گفت: از دلایل ورود اتاق اصناف به عرصه تبادلات تجاری کوتاه کردن چرخه اقتصادی و فاصله تولید و مصرف است.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاودانی **منتشرکننده: حسین کریم زاده
کد N1567812

وبگردی