آفتاب
کارگردان «آبی‌ترین آسمانی زمین»:

اجرای نمایش در استخر آب/ قصه ۲ زن و مرد که کشته می‌شوند

اجرای نمایش در استخر آب/ قصه ۲ زن و مرد که کشته می‌شوند

محمد قاسمی که از امشب نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» را روی صحنه می‌برد درباره داستان این اثر و همچنین دلایل اجرای آن در استخری که به عنوان دکور درست کرده‌اند، توضیح داد.

محمد قاسمی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» که از ۱۵ آذر ماه به مدت ۱۰ شب در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود به خبرنگار مهر گفت: این نمایش قرار بود از ۱۷ آذر ماه در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه برود ولی به دلیل وی‍‍‍ژگی های اجرایی از تاریخ ۱۵ آذر ماه در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر میزبان علاقمندان خواهد بود.

وی افزود: این کار در استخری با حدود ۳-۴ هزار لیتر آب بازی می شود که ابتدا قرار بود در لابی اداره تئاتر پلاتوی متحرکی را طراحی کنیم ولی با وجود همراهی مسئولان مربوطه، هزینه های طراحی آن پلاتو برایمان زیاد بود همچنین با توجه به اینکه سه بازیگر این نمایش باید در طول نمایش در آب باشند و مساله گرمایشی لابی اجازه نمی داد، تصمیم گرفتیم محل اجرا را تغییر دهیم.

قاسمی یکی دیگر از دلایل تغییر سالن اجرا را سه سویه بودن کار دانست که به دلیل وجود ستون در لابی اداره تئاتر امکان اجرا در آنجا فراهم نبود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اعلام اینکه نزدیک به ۱۰ ماه برای «آبی ترین آسمانی زمین» تمرین کرده اند، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ شب اجرا به ما داده اند که ما در اهر اجرا می توانیم میزبان ۵۰ تا ۵۵ نفر باشیم ولی امیدوارم در آینده فرصت و شرایطی فراهم شود که باز هم این کار را در سالن دیگری که امکان میزبانی از تعداد بیشتری تماشاگر را داشته باشد روی صحنه ببریم.

وی درباره فضای داستانی این نمایش توضیح داد: ما سه اتوبیوگرافی داریم که روایتی از کشته شدن ۲ زن و یک مرد در آب است. البته این افراد به دلیل حوادثی در آب کشته شده‌اند؛ یکی از آنها دختری کوبانی است. دیگری در پرواز ایرباس ۶۶۵ حضور داشته و نفر سوم هم در وان حمام دچار تشنج شده و درگذشته است.

به گفته وی، این سه روایت مستند هستند و مخاطب را به گونه ای با خود درگیر می کنند که تماشاگران به طور ملموس فضای نمایش را درک کنند.

قاسمی افزود: همچنین در نمایش یک نریشن در چهار پارت داریم که قصه ای جداگانه دارد و درباره پسر پیرزنی ملایری است که سال هاست رفته و بعدا متوجه می شویم او غواصی بوده که کشته شده است.

نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «آبی ترین آسمانی زمین» با اشاره به اینکه استفاده از عناصر طبیعی در یک اثر هنری حال و هوایی دیگر بدان می‌دهد، اظهار کرد: ما از آب به عنوان یکی از عناصر طبیعی در صحنه استفاده کردیم زیرا معتقدیم انرژی خاصی به ما و تماشاگران می دهد.

وی که جرقه نگارش روایت های این نمایشنامه بر اساس یک اتفاق در کودکی اش زده شده است در پایان گفت: یکی از بزرگان به من می گفت وقتی سوژه ای نداری به خودت رجوع کن و من هم بر اساس آن اتفاقی که در کودکی من در زمان جنگ رخ داده بود شروع به دراماتیزه کردن ایده ها کردم و همچنین تلاش کردم حرف‌هایی که دیگران به نوعی زده اند به شکلی متفاوت بیان کنم.

پری بارانی، دل آرام ترکی و محمد قاسمی در این نمایش ایفای نقش می کنند. آهنگسازان آن محمد بهراد، امیرحسین احمدزاده و میلاد صفری هستند. طراحی نور این نمایش را رضا باغبان و محمد کرمی انجام داده اند و صدابردار «آبی ترین آسمانی زمین» رسول نجفی است. مهرنوش سلیمی مدیر صحنه و سمیه احمدی، عباس قاسمی و حسین هاشمی عکاسان نمایش هستند.

این نمایش در صحنه ای با مساحت ۲۰ مترمربع و در چهار هزار لیتر آب اجرا می شود و یک نمایش اتوبیوگرافی درباره دو زن و یک مرد است که در حادثه هایی مختلف در آب کشته می شوند و ...

نمایش «آبی ترین آسمانی زمین» از تاریخ ۱۵ آذر ماه تا ۲۶ آذر ماه همه روزه به جز شنبه ساعت ۱۸ در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد بود.

کد N1567786

وبگردی