آفتاب
خبر

چراغ سبز بانک مرکزی به بانک‌ها در ورود به بازار ارز

چراغ سبز بانک مرکزی به بانک‌ها در ورود به بازار ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی طی جلسه‌ای از ابلاغ بخشنامه جدید ارزی این بانک برای تامین ارز متقاضی (برای موارد گوناگون) در آینده نزدیک خبر داد و حمایت ...

رئیس‌کل بانک مرکزی طی جلسه‌ای از ابلاغ بخشنامه جدید ارزی این بانک برای تامین ارز متقاضی (برای موارد گوناگون) در آینده نزدیک خبر داد و حمایت قاطع بانک مرکزی را در تامین کسری ارز مورد نیاز بانک‌ها اعلام کرد. این جلسه که با حضور تعدادی از مدیران عامل و مدیران بین‌الملل بانک‌ها برگزار شد، به‌نظر چراغ سبزی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها برای حضور قوی‌تر در بازار ارز بود. همچنین به‌نظر رئیس‌کل، یکی از علت‌های اصلی نوسانات اخیر بازار ارز، خروج عملیات ارزی مربوط به تجارت خارجی از بانک‌ها به سمت شبکه صرافی در دوران تحریم است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف ضمن تاکید بر اهمیت گسترش نقش بانک‌ها در ارائه خدمات ارزی افزود: بانک‌ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را با توجه به گشایش‌های پسابرجام بازیابند و از روابط کارگزاری ایجاد شده علاوه‌بر گشایش اعتبارات اسنادی با ارز رسمی به توسعه این خدمات با ارز آزاد نیز مبادرت کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌ها‌ مي‌توانند درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات کالاهای غيرنفتي و خدمات را از اشخاص حقيقي و حقوقي به نرخ آزاد خريداري کنند، افزود: در مسیر جدیدی که به‌واسطه بخشنامه‌های بانک مرکزی پیش روی نظام بانکی قرار گرفته است، بانک‌ها می‌توانند با تقویت بخش عملیات ارزی خود، درآمدهای خوبی کسب کنند، ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش و پرداخت‌ها و معاملات خارجی مشتریان را ایمن کنند. رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید نسبت به تقویت فعالیت‌ها در زمینه ارائه خدمات بانکی اقدام کنند، تصریح کرد: عملیات ارزی برای رونق بخشی به تولید و مبادلات و جلب سرمایه‌گذاری خارجی که فعالیت‌هایی پرسود و اشتغال‌زا هستند، می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به‌صورت جدی موثر واقع شود، بنابراین بانک‌ها باید در این خصوص تلاش بیشتری کنند. ضمن آنکه بانک‌ها باید تلاش خود را برای تشویق مشتریان به تمرکز داد و ستد ارزی در بانک‌ها مبذول نمایند.

او افزود: در حال حاضر، بانک به‌عنوان امن‌ترین شیوه عملیات تصفیه برای واردکننده کالا و خدمات است، پیش از این و به‌دلیل فضای ایجاد شده به‌واسطه تحریم‌ها محدودیت‌هایی وجود داشت، اما بانک مرکزی تلاش کرده است با دستورالعمل ابلاغ شده، فعالیت بانک‌ها را در حوزه ارزی افزایش دهد و از این طریق به شفافیت صادرات و ورود و خروج ارز نیز کمک کند.سیف نوسانات اخیر نرخ ارز را به‌طور عمده ناشی از تغییرات فصلی عنوان کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز موضوعی است که در این فصل از سال مانند سال‌های گذشته به‌طور مقطعی اتفاق افتاده است، با این حال یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان در خروج عملیات ارزی مربوط به تجارت خارجی از بانک‌ها به سمت شبکه صرافی در دوران تحریم جست‌وجو کرد. او با اعلام آمادگی کامل بانک مرکزی برای تامین کسری ارز مورد نیاز بانک‌ها افزود: بانک مرکزی در نظر دارد کسری ارز مورد تقاضای بانک‌ها را تامین کند و در این زمینه بانک‌ها می‌توانند با گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ آزاد ارز فعالیت کنند و بانک مرکزی نیز از فعالیت آنها حمایت می‌کند.رئیس‌کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه جدید ارزی این بانک در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در این بخشنامه تامین ارز متقاضی برای واردات کالا و خدمات، تامین ارز برای تسویه اقساط تسهیلات ارزی اعطایی از محل منابع بانک عامل، تامین سهم‌الشرکه مشتریان برای اخذ تسهیلات ارزی از بانک عامل، کارمزد ارزی مطالبه شده از سوی کارگزاران بابت نقل و انتقالات ارزی و حواله ارزی مشتریان، برگشت سود سرمایه‌گذاری خارجی و اعتبارات فاینانس خودگردان مورد توجه قرار گرفته است.

 

واکنش به تمدید تحریم‌ها

همچنین به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی‌الله سیف درخصوص تمدید تحریم‌های سنای آمریکا گفت: آمریکا با رفتارهایش همواره تلاش داشته است تردید را در ذهن بانک‌ها حفظ کند تا ما نتوانیم روابطمان را با شبکه بانکی بین‌المللی عادی‌سازی کنیم. او افزود: اصولا انتظار ما از تفاهم برجام با دستاوردهایی که در عمل با آن مواجه بودیم خیلی متفاوت بود و عملا ما شاهد بدعهدی‌های آمریکا بودیم و تعهداتی که براساس آن سند بر دوش آمریکا گذاشته شده بود، اجرا نمی‌شد. او گفت: به ظاهر بخشنامه‌ها و اعلامیه‌هایی را منتشر کردند اما به عادی‌سازی روابط بانکی ما منجر نشد و به‌صورت مختصر و محدود به‌تدریج شاهد گشایش‌هایی بودیم و این در شرایطی بود که تعهدات آمریکا بیش از اینها بود. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: بحث جدیدی هم که درخصوص تمدید تحریم‌ها مطرح شد نقض روح همکاری‌هایی است که براساس سند برجام مورد توجه بود و آمریکا با این روش و رفتار نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست و نمی‌شود به تعهداتش اتکا کرد. وی گفت: طبیعتا کشور ما مسیر خودش را می‌رود و خوشبختانه با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و تدابیر رئیس‌جمهوری شرایط باثباتی در اقتصاد و موضعگیری‌های سیاسی و بین‌المللی داریم. او تاکید کرد: سند برجام فقط میان آمریکا و ایران نیست؛ بلکه سندی چند جانبه است و آمریکا یکی از این طرف‌هاست و به هیچ‌وجه نمی‌تواند آن را نقض کند، اما رفتارهایش روح عدم همکاری را نشان می‌دهد و موانعی برای ما ایجاد می‌کند.

کد N1567691

وبگردی