آفتاب

خرید تضمینی محصولات فراسرزمینی

خرید تضمینی محصولات فراسرزمینی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی به تصویب هیات وزیران رسیده گفت: بر این اساس کشاورزان فراسرزمینی به ...

خبرگزاری تسنیم:رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی به تصویب هیات وزیران رسیده گفت: بر این اساس کشاورزان فراسرزمینی به رسمیت شناخته شده و محصولات آنها خرید تضمینی می‌شود، اما به دلیل نوشته نشدن آیین‌نامه اجرایی مشکل بازار رسانی دارند. سیدفخرالدین عامریان اظهار کرد: به‌خاطر کمبود منابع آبی برخی کشورها، کشت فراسرزمینی در سال‌های اخیر گسترش یافته و در ایران نیز علاوه بر تلاش برای کشت در کشورهای همسایه و نزدیک، کشت فراسرزمینی ایران در برزیل نیز در حال انجام است. وی با اشاره به لزوم کشت فراسرزمینی محصولات آب بر کشاورزی تصریح کرد: کشت هندوانه در کشور بسیار آب‌بر و هزینه تمام‌شده این محصول گران‌تر از قیمت فروش آن به‌حساب می‌آید و منابع آبی کشور را از بین می‌برد و لازم است که چنین محصولاتی را خارج از کشور بکاریم. رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی در برزیل کرده است، گفت: ایران با توجه به میزان بارندگی‌ها در برزیل که در مقایسه با متوسط بارش ایران 10 برابر بارندگی بیشتری دارد، کشت فراسرزمینی را در این کشور آغاز کرده است. به گفته وی، دولت برای تصویب آیین‌نامه کشت فراسرزمینی 2 سال زمان گذاشت و درسه ماه گذشته باوجود تصویب هیات‌وزیران هنوز آیین‌نامه اجرایی آن نوشته نشده است.

 

عامریان با اشاره به اینکه در آیین‌نامه کشت فراسرزمینی چند بند مناسب برای توسعه این نوع کشت گذاشته شده است گفت: بر این اساس صندوق توسعه ملی تسهیلات مالی کم‌بهره در اختیار زارعان کشت فراسرزمینی قرار می‌دهد. وی افزود: افرادی نیز که در خارج کشور کشت فراسرزمینی می‌کنند در ایران به رسمیت شناخته می‌شوند و هر امکاناتی که به کشاورزان ایرانی مانند بیمه و خرید تضمینی داده می‌شود در اختیار کشاورزان فراسرزمینی نیز قرار می‌گیرد، اما تا به امروز این مهم عملیاتی نشده است. عامریان با اشاره به دغدغه بازار رسانی کشاورزان فراسرزمینی افزود: یکی از دغدغه‌های کشت فراسرزمینی آن است که کشاورزان فراسرزمینی که در برزیل نیز فعالیت می‌کنند بازار امنی برای تولیدات خود ندارند. عامریان با بیان اینکه با کشت فراسرزمینی در برزیل به‌راحتی تحریم‌ها دور خورده است گفت: کشت فراسرزمینی امنیت غذایی را برای کشور به همراه می‌آورد اما برای پایداری این تولید نیازمند اطمینان از شرایط بازار رسانی هستیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل اظهار کرد: وزیر کشاورزی ایران برای تحقق شرایط کشت فراسرزمینی پیگیری‌های متعددی را در دولت در حال انجام دارد و ما امیدواریم تا بر این اساس کشت فراسرزمینی توسعه یابد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت فراسرزمینی جو، ذرت و حتی گندم در حال انجام است تصریح کرد: ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن ذرت به کشور وارد می‌کند که برای واردات هر تن آن 200 دلار ارز از کشور خارج می‌کنیم. عامریان گفت: مهندسان کشاورزی ایرانی اکنون در برزیل مشغول فعالیت هستند و اشتغال‌زایی خوبی در این زمینه صورت گرفته است. وی همچنین با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی در قزاقستان نیز در حال انجام و توسعه است افزود: 2 میلیون هکتار برای کشت فراسرزمینی خارج کشور برنامه‌ریزی شده و درصورتی‌که آیین‌نامه اجرایی کشت فراسرزمینی نوشته و اجرا شود، این رقم به‌راحتی محقق می‌شود.

کد N1567656

وبگردی