آفتاب

ظرفیت خرید تضمینی روزانه 300تن پرتقال در رامسر فراهم شد

ظرفیت خرید تضمینی روزانه 300تن پرتقال در رامسر فراهم شد

ساری- ایرنا-معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران از اغازخرید مرکبات درجه 3 در کارخانه آبمیوه گیری رامسر خبر داد و گفت: برای حمایت از باغداران ،دولت توان خرید تضمینی روزانه 300تن پرتقال را در این کارخانه ایجاد کرده است.

داریوش آقا پور عصر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی برف سنگین و یخبندان 2هفته گذشته ، دولت تدبیر و امید دستور خرید پرتقال در حال فاسد شدن باغداران استان مازندران را صادر کرد.
وی اضافه کرد: شرکت تعاونی کشاورزی باغداری کوثر رامسر وابسته به شرکت تعاونی روستائی مازندران هر کیلوگرم پرتقال درجه 3 باغداران را که قابل مصرف برای تازه خوری نیست ، پنج هزار و 500 ریال خریداری می کند.
وی با اظهار اینکه با خرید تضمینی پرتقال درجه 3 علاوه بر جبران بخشی از ضرر باغداران، ،بازار عرضه و تقاضای این محصول تا حدودی به تعادل می رسد، بیان داشت :باغداران نکا ،میاندرود و ساری در اولویت عرضه پرتقال درجه 3 به کارخانه های فراوری مرکبات هستند.
وی گفت : دیگر شهرستان های استان نیز در صورت داشتن پرتقال های ضایعاتی و تلخ شده بر اثر یخ زدگی ، می توانند با عقد قرار داد با شرکت تعاونی روستایی ، محصول خود را تحویل این کارخانه بدهند که برای این منظور انتخاب شده است.
معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران گفت: در صورت استقبال باغداران ، کارخانه دیگری در تنکابن که متعلق به بخش خصوصی است، آماده دریافت مرکبات درجه 3است.
برفی که دوشنبه شب اول آذر ماه امسال در مازندران باریدن گرفت و تا پنجشنبه شب چهارم اذر ادامه داشت ، علاوه بر خسارت سنگین به بخش کشاورزی باعث قطعی آب ،گاز ، برق و تلفن همراه برخی مناطق شده بود .
بارش برف سنگین پائیزی و کاهش دما تا 16درجه زیر صفر سبب یخ زدگی محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و کیوی در استان شد. کارشناسان جهاد کشاورزی میزان خسارت به باغ های مرکبات را 30 درصد برآورد کرده اند .
بازار دلالی مرکبات در مازندران به دنبال برف و سرمای شدید هفته پیش در استان رونق گرفت . برخی از باغداران برای در امان ماندن محصولشان از سرما اقدام به برداشت پرتقال و نارنگی کردند و عرضه مازاد به بازار سبب کاهش شدید قیمت شده است .
واسطه های بازار مرکبات نیز برای کاهش و تعیین قیمت دلخواه چنین القا کرده اند که با توجه به آسیب پذیر شدن محصول بر اثر یخ زدگی ،برداشت نکردن زود هنگام مرکبات ،ضرر بیشتری را متوجه باغداران خواهد کرد .
در چنین شرایطی ، با تصمیم شورای تنظیم بازار استان مازندران ، خرید پرتقال درجه سه در دستور کار قرار گرفت تا باغداران بیشتر از این متضرر نشوند.
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که امسال پیش بینی شده بود بیش از 2 میلیون و 500هزار تن محصول از آنها برداشت شود .
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
کد N1567420

وبگردی