آفتاب

نبود تبعیض با سایر کارکنان دولت از ابعاد تکریم نهادی معلمان است

نبود تبعیض با سایر کارکنان دولت از ابعاد تکریم نهادی معلمان است

همدان- ایرنا- رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: نبود تبعیض میان معلمان با سایر کارکنان دولت از مهمترین ابعاد تکریم نهادی معلمان است.

اسفندیار چهاربند روز یکشنبه در همایش علمی توسعه حرفه ای نگاهی نو به تکریم معلمان در همدان افزود: معلمان تاثیرگذارترین سرمایه فرهنگی جوامع هستند و تحولات فرهنگی هر جامعه ای از معلمان نشات می گیرد لذا باید برای هر معلم زمینه حضور باکیفیت در دوره های ضمن خدمت فراهم شود تا ارتقای حرفه ای معلمان اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: مشکل تکریم منزلت معلمان یک مشکل فرهنگی است و ما در توسعه پایدار با مشکلات فرهنگی روبرو هستیم.
وی توسعه پایدار را محصولی ترکیبی از سرمایه های انسانی، سرمایه های فرهنگی، سرمایه های طبیعی همچون نفت و گاز و سرمایه های فیزیکی و کالبدی همچون کارخانه ها و موسسات مالی دانست و گفت: سرمایه های انسانی لازمه توسعه پایدار است و می تواند با شایستگی هایی که کسب می کند بدون داشتن سرمایه های طبیعی توسعه را ایجاد کند از طرفی سرمایه فرهنگیبرای دستیابی به توسعه پایدار از سرمایه انسانی نیز مهمتر است.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر معلم را به عنوان یک سرمایه فرهنگی در جامعه قبول داریم باید اقتضای حفظ این سرمایه فرهنگی را در جامعه حفظ کنیم.
چهاربند افزود: تکریم معلمان دو جنبه فردی و نهادی دارد و جنبه فردی به خود معلم باز می گردد به طوریکه باید معلمی را به عنوان سرمایه فرهنگی برگزینیم که به عنوان یک سرمایه فرهنگی دارای تراز قابل قبول باشد و جنبه نهادی تکریم نیز به ارگان هیا ذیربط باز می گردد.
وی بر استمرار نظام ارتقای معلمان در طول دوران خدمت تاکید کرد و گفت: نهادها باید در قبال تکریم معلمان نقش خود را به درستی ایفا کنند و و در تنظیم بودجه و مقررات و قوانین به تکریم معلمان اولویت بخشند.
چهاربند برنامه ریزی نیروی انسانی را در چهار قلمرو جذب، تربیت، ارتقا و به کار گیری توضیح داد و گفت: اگر در مرحله جذب معلم دچار انحراف شویم در مرحله تربیت آن نیز اثر بخشی کار به شدت افت می کند.
وی تاکید کرد: در مرحله جذب معلمان باید تلاش کنیم که فردی را جذب کینم که از نظر شخصیت و هویت دارای قابلیت هیا لازم باشد و استعداد تبدیل شدن به یک سرمایه فرهنگی را داشته باشد.
به گزارش ایرنا چهاربند تصریح کرد: در مرحله تربیت معلمان برنامه های مختلف علمی، تخصصی، اجتماعی و فرهنگی طراحی و اجرا می شود تا آن استعداد فرهنگی بالقوه در عمل پرورش یابد و معلم یک سرمایه فرهنگی شود.
1181 /6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
کد N1567266

وبگردی