آفتاب

قدم‌های راحت تا خانه‌بخت

قدم‌های راحت تا خانه‌بخت

همشهری دو - الهام مرادی: واژه «ازدواج آسان» از چند سال پیش بر سر زبان‌ها افتاد.

با همه فعاليت‌هاي انجام‌گرفته در اين سال‌ها برخي از خانواده‌ها پا به پاي شعار «ازدواج آسان» نيامدند و گاهي در خبرها آمد كه عده‌اي از جوانان پشت ميله‌هاي زندان بر سر مهريه‌هاي نامتعارف گير افتاده‌اند؛ مهريه‌هايي مانند 8هزار متر اسكناس به ارتفاع قله دماوند، يا سكه به تعداد سال تولد عروس خانم به ميلادي و شمسي و همينطور فاصله تهران تا لندن كه هر كسي را شوكه مي‌كرد. اما در اين ميان جواناني بودند كه فارغ از همه شعارها و‌ هاي و هوي‌ها با 14سكه طلا به‌عنوان مهريه تصميم گرفتند سر خانه و زندگي‌شان بروند تا ان‌شاءالله زندگي پايداري هم داشته باشند. در اين صفحه شما را با روش‌هاي ازدواج آساني كه همين جوانان دور و اطراف خودمان تجربه كرده‌اند و اتفاقا زندگي خوبي هم براي يكديگر ساخته‌اند آشنا مي‌كنيم. اين چند قدم را با ما همراه شويد تا ازدواج آساني داشته باشيد.

  • مهريه

گام اول براي يك ازدواج آسان
همين الان جواناني هستند كه به‌علت پذيرفتن مهريه‌هاي نامتعارف و زياده‌خواهي‌هاي خانواده دختر پشت ميله‌هاي زندان گير كرده‌اند. بنابراين لازم است همين اول كار برايتان بنويسيم كه در مراسم خواستگاري سعي كنيد با استفاده از ريش‌سفيدي، تكليف مهريه را روشن كنيد. مهريه هم بايد برابر با عرف جاري در جامعه باشد، نه كمتر و نه بيشتر. 14سكه، مهريه خوبي است، اما اگر خانواده دختري با 14شاخه گل رز يا سكه طلا، راضي نشدند دخترشان را به خانه بخت بفرستند خيلي در اين ماجرا اصرار نداشته باشيد، در عوض تلاش كنيد با همراهي خانواده دختر به يك مهريه متعارف برسيد. خيلي‌ها در ماجراي ازدواج آسان، اين مهريه را مهم نمي‌دانند، درحالي‌كه يكي از كليدهاي اين ماجرا همين مهريه است.

توصيه: در عقدنامه، 2واژه براي مهريه تعريف شده است؛ يكي عندالمطالبه (يعني مهريه به محض مطالبه زوجه بايد پرداخت شود.) و يكي ديگر عندالاستطاعه (در اين مورد ملاك، اموال مرد است، يعني اگر زوجه اثبات كرد كه شوهرش مالي دارد مي‌تواند از او بگيرد.) بنابراين اگر ديديد خانواده دختر به مهريه پايين راضي نمي‌شوند سعي كنيد مهريه را از حالت عندالمطالبه به حالت عندالاستطاعه در بياوريد.

  • جهيزيه

ساده، ايراني با حداقل تجهيزات
معمولا مهم‌ترين دغدغه خانواده دختر، تهيه جهيزيه مناسب است ولي الان مؤسساتي هستند كه به‌صورت آسان جهيزيه عروس را تأمين مي‌كنند. اين مؤسسات اقلام اساسي جهيزيه مانند يخچال، گاز 5شعله، ماشين لباسشويي، سرويس چيني و سرويس قاشق و چنگال، سرويس ‌كامل رختخواب، اتو بخار، آسياب و مخلوط‌كن، فرش، چرخ‌خياطي، يك جفت پشتي و سرويس قابلمه تفلون را مستقيم و به قيمت كارخانه و به صورت اقساطي در اختيار خانواده نوعروس قرار مي‌دهند و بعد مؤسسه پورسانت يا كارانه خودش را از كارخانه يا شركت طرف قرارداد مي‌گيرد. بنابراين تهيه اين نوع جهيزيه، هم به نفع خانواده عروس تمام مي‌شود و هم به نفع مؤسسه. پيدا كردن اين مؤسسات هم اصلا كار سختي نيست. در خود تهران هم مؤسسات زيادي اين كار را انجام مي‌دهند؛ مانند مؤسسه خيريه پيوند دو گل كه حوالي بازار تهران است.

توصيه: برخي از مؤسسات براي خانواده‌هاي بي‌بضاعت نيز برنامه‌هاي خاصي دارند و جهيزيه بلاعوض يا با تخفيف ويژه مي‌‌دهند. نكته مهم اين است كه خيلي روي برندها تمركز نكنيد و سعي كنيد اولا كالاي ايراني بخريد، بعد فقط سراغ كالاهاي خيلي اساسي برويد و درنهايت هم جهيزيه ساده‌اي جمع و جور كنيد.

  • عروسي

شبي پرخاطره
مراسم عروسي مهم‌ترين دغدغه خانواده داماد است. در شرايط عادي پذيرايي از يكصد نفر مهمان براي عروسي در تالار با هزينه اجاره ماشين و گل و شيريني و فيلمبرداري حدود 5ميليون تومان آب مي‌خورد و هر چقدر هم تعداد مهمان‌ها افزايش يابد، مسلما هزينه‌ها افزايش مي‌يابد اما مؤسساتي هستند كه 5 نوع خدمات عروسي از قبيل اجاره تالار، پذيرايي با ميوه و شيريني براي صدنفر، ماشين عروس تزئين شده، آرايش عروس، خنچه عقد و عكاسي و فيلمبرداري را با مبلغي بسيار كمتر از اين ارقام به شما ارائه مي‌دهند. حتما سري به اين مؤسسات بزنيد و اگر تمايل داشتيد از خدمات‌شان استفاده كنيد. يكسري سالن‌ها به نام «ياس» هم توسط شهرداري تهران ايجاد شده كه قيمت‌شان بسيار منطقي و مناسب است و در ضمن به خانواده‌هاي كم برخوردار تخفيف ويژه مي‌دهند.

توصيه: نكته اول اين است كه هم خانواده دختر و هم خانواده پسر بايد در قضيه دعوت كردن از مهمانان كمي مديريت كنند و هواي آقا داماد را داشته باشند. واقعا مي‌شود يك جشن جمع‌وجور با حداقل مهمانان ضروري گرفت. دوم اينكه حتما لازم نيست چند مدل غذا براي شام عروسي درنظر گرفته شود. يك غذاي با كيفيت واقعا كافي است. حواستان به خدمات جانبي كه اخيرا اضافه شده مثل مراسم آتش‌بازي جلوي در سالن باشد. اين كارها هم خيلي غيرضروري است و فقط هزينه‌ها را بالا مي‌برد.

  • مسكن و ماه عسل

سقفي براي شروع يك زندگي
خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه ازدواج آسان فقط مربوط به مراسم‌ عروسي است، درحالي‌كه اين ماجرا 2پازل مهم ديگر هم دارد؛ يكي مسكن و يكي ماه‌عسل. مسكن مسلما يكي از دغدغه‌هاي اصلي و كليد حل آن هم كم كردن توقع‌ها در شروع زندگي است. باز هم مثل تهيه جهيزيه در اين خصوص مي‌توان كمي آرزوها را كنار گذاشت و با توجه به توان مالي حقيقي داماد، سقفي ساده براي شروع يك زندگي فراهم كرد. ‌ماه عسل هم يكي از دغدغه‌هاي مهم عروس و دامادها بعد از طي مراحل ازدواج است. خيلي‌ها بعد از مراسم كه بايد با هديه‌هاي دريافت شده، كمي از مشكلات مالي را برطرف كنند به سفرهاي پرهزينه مي‌روند. باور كنيد يك سفر كم هزينه هم كلي خاطره به يادماندني براي شما خواهد داشت.

توصيه: در مورد تهيه مسكن(چه خريد و چه اجاره)، سعي كنيد حتما محله خاصي را مدنظر قرار ندهيد. به بودجه‌تان نگاه كنيد. چه‌كسي گفته كه حتما بايد خانه عروس و داماد نزديك يكي از خانواده‌ها باشد؟ البته اين اتفاق خوبي است، ولي نه به قيمت آنكه در ابتداي زندگي كلي به دردسرهاي مالي بيفتيد. حتما هم نبايد خانه بخت، نوساز باشد. مي‌توان يك خانه قديمي پيدا كرد و دستي به سر و گوش‌اش كشيد.

کد N1567151

وبگردی