آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

آسیب‌دیدگی جدی قرآن‌های کوفی در موزه دوران اسلامی

آسیب‌دیدگی جدی قرآن‌های کوفی در موزه دوران اسلامی

برخی از صفحات ۸ قرآن متعلق به دوران صدر اسلام که بر روی پوست آهو و به خط کوفی نوشته شده بودند، براثر تغییرات هوا در ویترین های موزه دوران اسلامی آسیب جدی دیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، قرآن‌های دوران صدر اسلام که ۱۴۰۰ سال سن داشته و به خط کوفی نوشته و در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی کشف شده بودند در موزه دوران اسلامی به‌عنوان بخشی از موزه ملی ایران نگهداری می شدند.

این قرآن‌ها در زمان افتتاح موزه دوران اسلامی داخل ویترین‌هایی قرار گرفتند که بارها رسانه‌ها درباره ناامن و غیر استاندارد بودن آن و هوای تهویه موزه گزارش های متعدد نوشتند. اما اکنون چند ماهی است که از داخل ویترین‌های موزه برداشته شده‌اند آن هم به این دلیل که صفحات باز شده آنها در داخل ویترین‌های شیشه‌ای لوله شده اند.

قرآن‌های متعلق به صدر اسلام روی پوست آهو نوشته شده‌اند جنس ورق‌های آنها نسبت به هوای گرم و سرد داخل ویترین و سالن موزه حساس بوده و به همین دلیل پس از چند ماه از نمایش آنها، این برگه ها جمع شده و حالت طبیعی خود را از دست داده اند و دیگر قابل نمایش نیستند.

بر اساس این گزارش، تهویه موزه دوران اسلامی به حدی غیر استاندارد است که بازدیدکنندگان یک روز از هوای گرم موزه شکایت می‌کنند و یک بار از هوای سرد آن. تغییرات مداوم هوای داخل موزه موجب شده است که ۸ جلد از قرآن های این موزه طوری آسیب ببینند که مرمت آنها غیر ممکن یا بسیار سخت باشد.

مشکل تهویه سالن‌های موزه دوران اسلامی و سیستم نورپردازی آن دو مشکل عمده‌ای بود که ده سال پیش مسئولان این موزه را مجبور به بستن آن کرد و پس از ده سال با اینکه این مشکل حل نشد اما موزه افتتاح شد.

کد N1567128

وبگردی