آفتاب

استان یزد، مستعد بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر

استان یزد، مستعد بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر

یزد- ایرنا - استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از راهکارهای اساسی در تأمین انرژی جهان است و در ایران نیز در استان هایی مانند یزد با توجه به تابش بالای خورشید، روزهای آفتابی زیاد و وزش بادهای فصلی، این شرایط به نحو مطلوب فراهم است.

به گزارش ایرنا ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز و یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر فرآورده های نفتی محسوب می شود و از سوی دیگر در کنار این منبع خدادادی، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در کشور به ویژه در بحث خورشیدی و بادی وجود دارد که بهترین نمونه آن در استان های یزد و کرمان است.
در حال حاضر ایران با داشتن حدود 300ساعت روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای جهان در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی است که این میزان تابش و روز آفتابی در استان گرم یزد 330 ساعت است به همین دلیل این استان به عنوان یک از مستعدترین نقطه های کشور در تولید این نوع انرژی محسوب می شود.
به همین دلیل و بر اساس مطالعات پژوهشگران ، تمامی شهرستان های استان یزد ظرفیت قابل توجهی برای بهره گیری از این انرژی دارند و این توان بالقوه و سرمایه بزرگ کویر ایران باعث شده یزد بعنوان نخستین استان برای ساخت نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شود.
نخستین نیروگاه فتو ولتاییک کشور به همت سازمان انرژی اتمی به ظرفیت 5 کیلو وات در سال 1372 در روستای دربید راه اندازی شده و سپس به سازمان انرژی های نو ایران تحویل شد.
این نیروگاه که به صورت جدا از شبکه اجرا شده و تا سال 1381 و پیش از برق رسانی از طریق شبکه سراسری به این روستا، با استفاده از باطری برق 20 خانوار ساکن این روستا را تأمین می کرد.
در کنار سامانه های فتوولتاییک از انرژی خورشیدی برای تولید توان نیز در این استان استفاده شده که نمونه های آن ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی خورشیدی در سال 1388 است .
ساخت نیروگاه تلفیقی سیکل ترکیبی- خورشیدی یزد برنامه دیگری در راستای بهره گیری از انرژی خورشید در این استان است.
تأمین برق مساجد بین راهی همچون مسجد شکر و مسجد بین راهی جاده اردکان - چوپانان از دیگر استفاده های انرژی خورسیدی در استان یزد است.
همزمان با گسترش کاربرد انرژی های تجدیدپذیر و با توجه به ظرفیت ویژه استان در خصوص این انرژی، نخستین کارخانه تولید پنل های فتوولتاییک در سال 1389 در یزد نیز راه اندازی شد .
گسترش استفاده از سامانه های فتوولتاییک با استفاده آنها در روشنایی شهری جلوه تازه ای به خود گرفت به گونه ای که شهرداری یزد از سال 1389 اقدام به تأمین روشنایی بوستان ها و معابر شهری از طریق چراغ های خورشیدی به باطری مجهز کرد و همزمان ، ‌شرکت گاز استان نیز بخشی از ایستگاه های تقلیل فشار دور از مرکز خود را از طریق سامانه های فتوولتاییک برق دار کرد.
برق دار کردن سایت های BTS دور از مرکز شرکت مخابرات استان از طریق سامانه های فتو ولتاییک ، ساخت یک واحد 180 کیلوواتی سامانه فتوولتاییک مجزای از شبکه را در سال 1390 از سوی شرکت شهید قندی به عنوان بزرگترین نیروگاه مجزای از شبکه در سطح کشور ، راه اندازی نخستین واحد سامانه فتو ولتاییک متصل به شبکه در شرکت شهید قندی از سوی برق منطقه ای و نیز بهره برداری از سامانه فتوولتاییک متصل به شبکه شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با ظرفیت 5 کیلو وات از دیگر برنامه های استان در حوزه انرژی خورشیدی بود.
در کنار این موارد در سال 1391 و با تخصیص اعتبار از سوی توانیر برای تأمین برق روستاهای دوردست، ‌روستای روباز از توابع شهرستان مهریز از این سیستم استفاده کرد ضمن آنکه با اعتبار تخصیصی از سوی وزارت علوم برای ساخت سامانه های فتو ولتاییک در دانشگاهها همزمان با 15 دانشگاه سطح کشور در مهر ماه سال 1391 سامانه فتو ولتاییک متصل به شبکه با ظرفیت 20 کیلوواتی دانشگاه یزد افتتاح شد.
با توجه به ظرفیت ویژه استان یزد برای بهره گیری از انرژی خورشیدی و از محل اعتبارات بند 69 قانون بودجه سال 1392، اعتباری معادل 34 میلیارد ریال برای راه اندازی 10 واحد سامانه فتوولتاییک در مساجد و زیارتگاهها، ‌42 واحد سامانه 5 کیلو واتی در مدارس و همچنین تأمین وام بلاعوض 83 واحد 1.5 کیلو واتی خانگی به شرکت توزیع نیروی برق استان یزد تخصیص یافت.
هم اکنون با هماهنگی های انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان تبلیغات اسلامی و هیأت امنای مساجد و زیارتگاهها تمام واحدهای مورد تعهد اجرا و به شبکه متصل شده اند.
شرکت برق منطقه ای استان یزد نیز از همین محل اعتبار اقدام به نصب 160 کیلووات سامانه فتوولتاییک برای پست های فوق توزیع و مشترکان خانگی کرده است.
به تازگی و در ابتدای امسال از سوی دولت در راستای توسعه هرچه گسترده تر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است .
در این خصوص و وضعیت استان یزد مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: ظرفیت نامی این نیروگاه‌ها در استان 2 هزار و 500 مگاوات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی است.
محمدحسن صباغزادگان با اشاره به ظرفیت بالای استان یزد در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، به تابش 3400 ساعت آفتابی که حدود 330 روز می‌شود؛ اشاره کرد و افزود: 650 مگاوات مجوز ساخت نیروگاه خورشیدی در استان یزد صادرشده که تا چند ماه آینده 20 مگاوات از این نیروگاه فتوولتاییک به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان این‌که انرژی تابشی خورشید حدود 5.5 کیلووات ساعت مترمربع در روز است آمادگی شرکت برق منطقه‌ای یزد را جهت بستر سازی خرید تضمینی برق خورشیدی در مدت‌زمان 20 ساله توسط سازمان انرژی‌های نو اعلام کرد.
مدیرعامل برق منطقه ای یزد همچنین گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش تلفات 10 مورد قرارداد تضمینی خرید برق از مولدهای مقیاس کوچک با ظرفیت نامی بیش از 135 مگاوات و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در محل مصرف داده‌ شده و تاکنون چهار مورد از آن‌ها با ظرفیت 65 مگاوات به بهره‌برداری رسیده است که امیدواریم تا پایان سال 95 به 100 مگاوات هم برسد.
در این خصوص و مزایای تولید انرژی های تجدیدپذیر و پاک در این استان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد به ایرنا گفت: تولید سالانه بیش از 730مگاوات ساعت برق تجدیدپذیر و پاک ، کاهش پیک مصرف در تابستان ، کاهش مصرف سوخت سالانه 200هزار متر مکعب و کاهش تولید سالانه بیش از 500تن گازco2 را به همراه دارد.
محمدرضا صحتی افزود : در این استان فرصت های خوبی برای تولید انرژی خورشیدی وجود دارد به همین دلیل امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای نصب سامانه های 5 کیلوواتی در 42 واحد آموزشی و اوقاف و امور خیریه برای نصب این سامانه ها در 10مسجد و زیارتگاه را داشته ایم.
وی ادامه داد: نصب سامانه های خانگی 1.5 کیلوواتی برای 82 مشترک خانگی در سطح استان ، نصب چهار واحد 5 کیلوواتی سامانه خورشیدی به همراه مانیتورینگ در واحدهای امور برق شهرستان یزد و ستاد و نیز راه اندازی سیستم قرائت از راه دور کنتورها برای سامانه های خورشیدی در 140واحد نصب شده از دیگر فعالیت های این شرکت بوده است.
صحتی در عین حال از تعریف طرح های تحقیقاتی بومی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر به منظور شناسایی ویژگی ها و مزایای استان خبر داد و اظهار کرد: برای توسعه ظرفیت منصوب شده در استان شامل 2 مگاوات سامانه خورشیدی در مقیاس خانگی و 10 مگاوات سامانه خورشیدی در مقیاس بزرگ برنامه ریزی شده است.
وی درباره برنامه های آینده این شرکت در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هم گفت: گسترش فرهنگی کاربرد این نوع انرژی ها از طریق برگزاری دوره های آموزشی و آماده سازی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای آغاز طرح خرید انرژی های تجدیدپذیر از مشترکان زیر 100کیلووات از برنامه های آتی این شرکت است.
مدیرعامل توزیع برق یزد تدوین طرح جلب سرمایه گذاران کوچک ، تعیین ساختگاه های مناسب برای سرمایه گذاری متقاضیان با ظرفیت بالای 100کیلووات و پتانسیل سنجی به منظور استفاده از انواع انرژی های تجدیدپذیر بویژه باد را از فعالیت های در حال انجام و در دستور کار عنوان کرد.
مدیر امور تدارکات و انبارهای این شرکت هم از انعقاد نخستین قرار داد خرید تضمینی برق تجدید پذیر ویژه مشترکین استان یزد خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری افزون بر یک مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق از مشترکین منعقد و به امضاء طرفین برسد.
محمدرضا گهرفر افزود: متقاضیان می توانند بر اساس این قرارداد ، برق تولیدی خود را به مدت 20 سال به صورت تضمینی به شرکت توزیع نیروی برق به فروش برسانند.
وی تصریح کرد: تعرفه خرید برق تجدید پذیر از طریق سامانه فتوولتاییک برای ظرفیت زیر 20 کیلووات ، هرکیلووات ساعت ، 800 تومان و برای ظرفیت های بالاتر از آن تا 100 کیلووات ، نرخ 700 تومان در نظر گرفته شده است.
در کنار بخش های دولتی ، بخش های خصوصی و تعاونی هم تمایل به این کار دارند حتی برخی شرکت های خارجی نیز برای ساخت نیروگاه های خورشیدی در استان یزد اعلام آمادگی کرده اند.
در واقع به نظر می رسد با توجه به تبلیغات مناسب دولت تدبیر و امید و معرفی ظرفیت های خاص استان یزد در حوزه انرژی های تجدیدپذیر بویژه انرژی خورشیدی ، شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در مرکز ایران راغب شده اند.
در این بخش در حال حاضر 15 شرکت بزرگ ، تعدادی نیروگاه خورشیدی با 650 مگاوات برق خورشیدی در حال ساخت دارند که نخستین آن با ظرفیت 10 مگاوات تا پایان امسال در مدار تولید قرار خواهدگرفت.
یک شرکت اتریشی در مردادماه در این حوزه اعلام آمادگی کرد و چندی قبل نیز دومین مجوز سرمایه گذاری خارجی در زمینه ساخت نیروگاه خورشیدی در این استان از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برای یک شرکت آلمانی صادر شد.
بر اساس این مجوز یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 20 مگاوات و با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون یورو از سوی یک شرکت آلمانی ساخته می شود.
در این خصوص مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد به عنوان یکی از شرکت های خصوصی فعال در استان معتقد است که اگر مردم اعتماد کرده و سرمایه‌گذاری کنند، می‌توان در مدت 1.5 سال 10 هزار خانه را در یزد به سیستم بهره‌برداری از انرژی خورشیدی مجهز کرد.
محمدرضا رضایی‌نژاد چندی قبل در نشست هم‌اندیشی بررسی مدل‌های کسب و کار و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: می‌توانیم به‌درستی از آفتاب و پشت بام خانه‌های یزد استفاده کنیم و در همان محل مصرف، انرژی مورد نیاز را تولید و تأمین کنیم.
وی تصریح کرد: با پرداخت 150 میلیون ریال از سوی هر خانواده، گروه تعاونی پیشگامان می تواند با تضمین اصل سرمایه و پرداخت سود ماهانه‌ آن، طرح تجهیز هر خانه در یزد به آبگرمکن خورشیدی را انجام دهد.
به هر حال به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های بالای استان کویری و پرآفتاب و نیز با توجه به صرفه اقتصادی استفاده از انرژی های تجدیدپذیری همچون خورشیدی از جمله در کاهش آلایندگی ها ، هزینه ، حمل و نقل و نگهداری شاهد رشد استفاده از این نوع انرژی ها در یزد باشیم و در واقع این استان الگویی در بهره گیری از این نوع انرژی شود.
1968/6197 گزارش: محمودرضارحمانی ** انتشاردهنده: محمد حسین فلاح تفتی
@irnayazdd
کد N1567104

وبگردی