آفتاب

معاون سازمان میراث فرهنگی: شهرهای تاریخی ایلام برای ثبت در فهرست جهانی نیازمند ساماندهی هستند

معاون سازمان میراث فرهنگی: شهرهای تاریخی ایلام برای ثبت در فهرست جهانی نیازمند ساماندهی هستند

ایلام - ایرنا - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهرهای تاریخی استان ایلام از جمله سیمره و سیروان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیازمند آزادسازی و ساماندهی در سطح استانی هستند.

به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان روز یکشنبه در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد: شهرهای تاریخی که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار داشته یا پرونده ثبت آنها در فهرست موقت در دست اقدام است باید از طرف مسئولان استانی ساماندهی شوند.
وی افزود: انجام همه مراحل و شرایط ثبت جهانی آثار در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست و مسئولان استانی نیز باید با آزادسازی و ساماندهی این آثار در جهت ثبت آن کمک کنند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: در استان ایلام با حوزه فرهنگی - تاریخی بسیار مهمی روبرو هستیم که باید زمینه شناخت تاریخ معماری و شهرسازی این استان فراهم شود.
طالبیان یادآور شد: شناخت میراث فرهنگی تاریخی کشور بسیار با اهمیت است وهرچند تلاش جسته - گریخته ای در این زمینه انجام شده است اما شایسته کشوری با این سابقه طولانی تاریخی نیست.
وی اضافه کرد: توسعه پایدار کشور تنها با توسل به درخت تنومند تاریخ امکانپذیر است وهر کشوری که به تاریخ خود وصل باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد یافت.
وی گفت: کنگره های تاریخ معماری و شهرسازی با هدف شناخت ارزش های معماری استان ها و تهیه داده و اطلاعات برای ارائه در کنگره ملی برگزار می شوند.
طالبیان با بیان اینکه پس از سال ها وقفه چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی در استان ایلام برگزار شد و مابقی کنگره های استانی نیز تا هفتم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی هفته اول اردیبهشت سال آینده در ارگ بم برگزار می شود و بهترین مقالات از کنگره های استانی به این کنگره راه می یابند.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات جدید از جمله میراث های ناملموس، مدرن، کشاورزی و آب درعرصه جهانی مطرح شده است که استان ها در برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی باید مدنظر قرار دهند.
به گزارش ایرنا، چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان ایلام در هشت محور شامل فرهنگی، طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهر سازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه های فرهنگی و عناصر وابسته در دانشگاه ایلام برگزار شد.
23 مقاله ارسالی برتر در این کنگره به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد که به عنوان کتاب مجموعه مقالات کنگره معماری و شهرسازی چاپ می شود.
همچنین مقالات برگزیده نیز به کنگره ملی ارسال خواهد شد و در صورت برگزیده شدن در کنگره ملی مجوز چاپ در مجلات معتبر ملی و بین المللی و آی اس آی را دریافت خواهند کرد.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6032/9002
کد N1567090

وبگردی