آفتاب
بهداد لاهوتی در گفتگو با مهر:

توجه به دیدن در خلق آثارم نقش داشت/برپایی بی ینال مجسمه در سال ۹۶

توجه به دیدن در خلق آثارم نقش داشت/برپایی بی ینال مجسمه در سال ۹۶

بهداد لاهوتی در حالی از نمایشگاه جدید سخن خود گفت که از تشکیل شورای سیاستگذاری بی ینال هفتم که قرار بود امسال برگزار شود خبر داد و بیان کرد بی ینال هفتم مجسمه سازی سال ۹۶ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه مجسمه‌های بهداد لاهوتی با عنوان «پاییز است» از  ۲۱ آبان‌ماه در گالری آران برپاست و تا آخر این هفته به کار خود ادامه می دهد. در این نمایشگاه ۱۰۰ قطعه کار وجود دارد که آثار بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند. آثاری که با تمرکز بر طبیعت ساخته شده اند اما نکته جالب توجه در این ساخت و سازها بزرگ نمایی قابل تامل هنرمند روی اجزای کوچک طبیعت است. دانه گیاهی که بزرگ شده است، میوه خشک شده ای که از ابعاد واقعی تا ۱۰۰ برابر هم بزرگ شده است. 

بهداد لاهوتی درباره چرایی خلق این آثار در ابعاد بزرگ به خبرنگار مهر گفت: دیدن برای من عنصر بسیار مهمی است. ما این روزها ساده از کنار همه چیز می گذریم؛ از کنار اشیا و رفتارها. گاهی خوب است کمی تامل کنیم و درست نگاه کنیم اما معمولا  با بی دقتی و نادیده گرفتن اطرافمان و جزئیات همه چیز را از دست می دهیم.

وی ادامه داد: فکر و ایده ام این بود که با بزرگ نمایی این اشیا که این بار با الهام از طبیعت صورت گرفت نشان بدهم زندگی در جزء جزء هستی جریان دارد. مجموعه قبلی که کار کردم گرچه با همین محوریت موضوعی کار شده بود اما روی رفتارهای ما تمرکز داشت اما در این نمایشگاه به طبیعت و اجزای ریزی که در طبیعت وجود دارد مانند دانه هایی که نمی بینیم، توجه کردم تا با بزرگ کردن آنها شادی های کوچکی که اطرافمان وجود دارد را یادآوری کنم.

این مجسمه ساز در ادامه بیان کرد: رویکرد دیگرم این بود که نشان دهم حتی میوه های خشک شده و اجزائی از طبیعت که مرده اند هم زیبا هستند و می تواند همین نکته برای ما الگو باشد. من همیشه با خودم می گویم ای کاش من هم بتوانم به اوج برسم و آن وقت از دنیا بروم. این یک حقیقت است که طبیعت همواره برای هنرمندان الگو بوده است. این بار برای من بزرگ کردن این بخش هستی و جلب توجه مردم به مفاهیم به ظاهر پیش پا افتاده است. با بر انگیختن حس های مخاطب و استفاده از رنگ های نامتعارف و تند سعی کردم این حس را به وجود بیاورم.

لاهوتی اظهار کرد: این نخستین باری است که به شکل مفهومی یک نمایشگاه را دنبال می کنم. گرچه به لحاظ شکلی آثار این نمایشگاه با مجموعه های قبلی که روی همین مفهوم کار کردم متفاوت است و حتی مفاهیم جدیدتری هم وارد مجموعه شده است اما به هر حال ادامه یک روند است که به دلیل اینکه در ارتباط برقرار کردن با مخاطب موفق بوده ادامه اش دادم. 

این هنرمند درباره تفاوت ها نیز گفت: مثلا من از متریالی استفاده کرده ام که مخاطب می تواند تصویر خودش یا پیرامونش را در آن ببیند و اشاره به این دارد که زندگی در بخش های کوچک زندگی ما هم جریان دارد. مفهوم دیگری که در این سالها تمرکز مرا به نوعی به خود مشغول کرده است همین اندیشیدن به مسأله مرگ است. خوشبختانه با جستجویی که کردم متوجه شدم در دنیا نیز جدیدا هنرمندان دیگری روی بزرگ کردن اجزای طبیعت کار می کنند مثلا گل ارکیده را دیده ام که بزرگ کرده اند اما تفاوت دیدگاه من با آنها این است که من تمرکزم روی گل ها و دانه های خشک شده است. اجزایی از هستی که شاید در نگاه اول مرده باشند اما گویی زندگی در آنها جریان دارد و این مساله به دغدغه ما در مشرق زمین باز می گردد و اعتقادمان به زندگی پس از مرگ که باعث می شود همواره امیدوارانه به زندگی نگاه کنیم. من دوست دارم این امیدواری را نشان دهم.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد توجه به زیبایی شناسی و میل به خلق آثار مفهومی و دارای ارزش هنری ارزشمند در عین اینکه به نظر دکوراتیو می رسند تا چه اندازه برای شما اهمیت داشته نیز بیان کرد: زیبایی شناسی اثر را همواره مد نظر داشتم. من همیشه در کارهایم با تجربه پیش رفته ام چرا که این هنر را تجربی آموخته ام نه از مسیر آکادمیک. درباره بخش دوم سوال شما هم باید بگویم کمی ابتدا نگران بودم انگ دکوراتیو بودن به این آثار زده شود اما خوشبختانه این آثار درست تفسیر شد و این انگ به آثار نخورد. ضمن اینکه اگر این اشیا را بزرگ تر از این می ساختم ممکن بود ترسناک به نظر برسند و از رسالتی که در انتقال مفهومی خاص داشته باشند دور شوند و مفاهیم دیگری را تداعی کنند.

لاهوتی با بیان اینکه حتما در ادامه این مجموعه، مجموعه های دیگری با خلق مفاهیم جدیدتری خواهد ساخت، گفت: حتما این مجموعه را ادامه می دهم و بسیار دوست دارم روی زیورآلات کار کنم و نمایشگاهی در خارج از کشور داشته باشم.

او در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای ورود اثر مجسمه به خانه های مردم پیشنهاد می دهد بیان کرد: در انجمن هنرمندان مجسمه ساز بسیار درباره این موضوع بحث شده است و سعی می کنیم راهکارهایی را برای این موضوع پیدا کنیم. مخاطب مهمترین اصل کار هنری است. اثر هنری که مخاطب نداشته باشد نمی تواند اثر هنری باشد. من هنگام خلق این آثار به همه این مواردی که شما گفتید فکر کردم. تعیین قیمت ها برایم مهم بود. قیمت آثار این نمایشگاه پایین تر از دیگر نمایشگاه هایم بود چون دوست داشتم در کنار مجموعه دار مردم عادی هم این آثار را بخرند و در خانه هایشان نصب کنند.  دوست داشتم وقتی مردم این آثار را در خانه های خود نصب می کنند و مهمانی برایشان می آید هم بتوانند معنی آثار را برای آنها توضیح دهند و هم آثار زیبا باشد و توجه را جلب کند.

برپایی بی ینال هفتم مجسمه سازی در سال ۹۶

بهداد لاهوتی در بخش دیگر این گفتگو در پاسخ به این پرسش که از سرنوشت مجسمه دزدیه شده اش از ساختمان معاونت هنری خبری دارد یا نه، گفت: تا امروز که اتفاق تازه ای نیفتاده است. ما با مسئولین در وزارت ارشاد همکاری می کنیم و این روزها در جلساتی که برای برگزاری بی ینال هفتم مجسمه سازی تشکیل می شود آقای ملانوروزی و آقای سیاهکارزاده را می بینم. کماکان اطلاعات من درباره سرنوشت آن مجسمه از طریق رسانه هاست اما این نکته باعث نمی شود با مسئولان همکاری نکنیم. دلخوری ها سر جای خود باقی است اما جریان های هنری باید پیش برود و این مسأله همکاری هنرمندان و مسئولان را می طلبد.

این هنرمند با بیان اینکه دیگر عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز نیست اما در شورای سیاستگذاری بی ینال هفتم حضور دارد بیان کرد: به نظر من بهتر شد که بی ینال هفتم مجسمه سازی امسال و به آن شکلی که قرار بود برگزار شود، برگزار نشد. این روزها به شکل جدی داریم برای برگزاری اش در سال آینده برنامه ریزی می کنیم و به زودی کنفرانس خبری آن برگزار می شود. شاید در این شکلی که قرار است بی ینال هفتم برگزار شود دلخوری پیش بیاید اما در این سبک قرار نیست همه مجسمه سازان حضور داشته باشند و مثلا ما ۲۰۰ کار از مجسمه سازان دریافت کنیم. اسم این رویداد بی ینال مجسمه سازی تهران است و نباید در حد یک جشنواره آن را پایین بیاوریم. بی ینال باید تاثیرگذار باشد. البته وقفه های طولانی که میان برگزاری این رویدادها رخ می دهد باعث می شود همه توقع داشته باشند در آن حضور داشته باشند اما اینکه یک بی ینال چه چیزی را نشان می دهد مهم است.

لاهوتی اظهار کرد: گمان من این است که بی ینال هفتم مجسمه سازی الگوی خوبی برای همه بی ینال های هنری ما خواهد بود، علیرغم دلخوری هایی که ممکن است پیش بیاورد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این بی ینال در فصل اول سال ۹۶ برگزار می شود یا ممکن است برگزاری اش در دولت بعد رخ بدهد نیز گفت: امیدوارم با تغییر دولتها و مدیران اینگونه جریان ها که برایشان برنامه ریزی می شود متوقف نشود. به هر حال هر مدیری برود یا بیاید ما هنرمندها همین هستیم. در ما تغییری ایجاد نمی شود و تصمیمان هم تغییر نمی کند.

کد N1566995

وبگردی