آفتاب
تقابل جنجالی قلعه‌نویی با رحمتی و منصوریان

6 دلیل برای حساسیت دیدار استقلال - تراکتورسازی

6 دلیل برای حساسیت دیدار استقلال - تراکتورسازی

دیدار اسنقلال و تراکتورسازی در سال‌های گذشته با حساسیت زیادی برگزار شده و تقابل آنها در روز جمعه نیز می‌تواند یکی از زیباترین دیدارهای آنها باشد.

هر چقدر هم بگوییم دیدار استقلال و تراکتورسازی می‌تواند در فضایی خارج از حاشیه و جنجال برگزار شود، از اهمیت این دیدار کم نمی‌شود. در این گزارش به دلایل حساس شدن این دیدار می‌پردازیم.

* تراکتورسازی – استقلال
پیش از هرچیز این دیدار به خودی خود حساس است. استقلال در سال‌های اخیر و از زمانی که تراکتورسازی به لیگ برتر برگشته، 7 بار میزبان این تیم بوده و یک تساوی، یک برد سهم استقلال از این دیدارها بوده است و سایر بازی‌ها را آبی‌های پایتخت باخته‌اند.

مختصری از این دیدارها به شرح زیر است:
در لیگ نهم دیدار دو تیم با تساوی دو بر دو به پایان رسید. در پایان این فصل استقلال با 59 امتیاز سوم شد و تراکتورسازی با 47 امتیاز در رده هفتم قرار گرفت.
در سال بعد (لیگ 89-90) تیم تراکتورسازی با حساب دو بر یک استقلال را شکست داد. در این فصل استقلال با 65 امتیاز دوم شد و تراکتورسازی با 57 امتیاز پنجم شد.
در فصل یازدهم تیم تراکتورسازی با حساب سه بر دو آبی‌ها را شکست داد و در آن فصل هردو تیم با 66 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند تا سپاهان با 67 امتیاز قهرمان شود. هدایت آن تراکتورسازی را قلعه‌نویی بر عهده داشت.


در بیانیه مشهور باشگاه استقلال درباره منصوریان در آن زمان آمده بود:

این چه رفتاری است که یک روز قبل از بازی حساس لیگ برتر به هواداران استقلال نامه می نویسند و از عشق و علاقه و تعصب خود می گویند و روزی دیگر وقتی که موفق نیستند به پیروزی های تیم مورد علاقه همان هواداران«چنگ» می‌زنند و هزار عامل بی‌ربط را دلیل توقف خود می‌دانند؟! آیا برخی مربیان لیگ برتر «قاضی» شهر شده‌اند که خودشان را جای داور و مسئول می‌گذارند و غیرمنصفانه درباره داوری مسابقه استقلال با پیکان نظر می‌دهند و کسی هم نیست از ایشان بپرسد که شما با کدام مسئولیت در این مورد «حکم نهایی» می‌دهید؟ کجای این رفتار حرفه‌ای است؟ اگر همین امروز رسانه‌ای بی‌طرف، یک جدول بر اساس اشتباهات داوری تنظیم کند برخی تیم‌ها صدرنشین این جدول خواهند بود. باشگاه استقلال به گواه اکثر کارشناسان «مستقل» در فصل جاری در موضوع اشتباهات داوری، میزان زیان و ضررش بسیار بیشتر از سودش بوده است اما این ادعا هم یک حکم نهایی نیست و بدون تردید درباره آن بحث و بررسی های فراوان لازم است. علاوه بر همه این حرف‌ها، فوتبال پاک با حرف اتفاق نمی‌افتد. فوتبال پاک به فوتبال ضددوپینگ گفته می‌شود، به فوتبالی که قرار است دیگر «کشو»ها حامی آن نباشند و باشگاه‌ها با هوادارانشان حمایت شوند و نه غیر از این!در آن زمان واکنش منصوریان به این بیانیه تنها سکوت بود.

* جاسم کرار

وقتی نام کرار را می‌شنویم یاد آن بازیکن جنجالی می‌افتیم که بعد از درخشش در تراکتورسازی به استقلال پرویز مظلومی آمد اما با مجتبی جباری دچار درگیری لفظی شد و طومار خودش و استقلال را همان موقع بست. او در یک بازی جام حذفی بر سر یک ضربه ایستگاهی با جباری دچار درگیری لفظی شد و به جباری گفت سال گذشته (فصل دهم و شکست دو بر یک استقلال از تراکتورسازی) از همین جا به شما (استقلال) گل زدم و این حرف، جباری ناآرام را طوفانی می‌کند و در نهایت عذر کرار را خواستند و او راهی شاهین بوشهر شد.ماجرای استقلال و کرار به همین جا ختم نمی‌شود و او در فصل 93-94 بار دیگر به استقلال آمد و البته در بسیاری از بازی‌های استقلال به دلیل اعتراضات به داوری یا محروم بود یا به دلیل مالی از این تیم قهر کرده بود.همچنین علیرضا رمضانی که خود قلعه نویی در استقلال کشفش کرد، نتوانست درخشش خود را ادامه دهد و در نهایت به دلیل بی انضباطی از سوی منصوریان کنار گذاشته شد و به تراکتورسازی رفت. البته قلعه‌نویی در این فصل نشان داده چندان تمایلی برای استفاده از رمضانی ندارد.
کد N1566943

وبگردی