آفتاب

استاد دانشگاه: تیم ایران در اجلاس اوپک عملکرد موفقی داشت

استاد دانشگاه: تیم ایران در اجلاس اوپک عملکرد موفقی داشت

رشت - ایرنا - کارشناس و استاد رشته علوم اقتصادی در دانشگاه گفت: تیم ایران در یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک در وین، عملکرد موفقی داشت.

هادی حق شناس روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با مثبت ارزیابی کردن عملکرد تیم اعزامی ایران به اجلاس اوپک اظهار کرد: با توجه به اجماع هفته گذشته در اوپک، مطمئنا کاهش تولید نفت اوپک به میزان یک و نیم میلیون بشکه منجر به افزایش درآمدهای نفتی ایران خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این مسئله با توجه به شرایط اقتصادی ایران، موجبات افزایش رشد اقتصادی را فراهم می آورد.
حق شناس با بیان اینکه نفت نعمتی است که اگر با درآمدش بی تدبیری شود، تبدیل به نقمت می شود، افزود: متاسفانه در اقتصاد ایران در بعضی سال ها چنین شده و مسئولان باید از تجربه سایر کشورها در خصوص درآمدهای نفتی بهره بگیرند.
وی متذکر شد: تجربه و سوابق کاری وزیر نفت و همچنین رایزنی های قبل از برگزاری اجلاس اوپک و مهم تر از این، زیان دو سال گذشته عربستان به خاطر کاهش قیمت نفت، منجر به این شد که تیم وزارت نفت ایران به سرپرستی وزیر نفت در اجلاس اوپک عملکرد موفقی داشته باشند.
به گفته حق شناس، پس از سال ها شاهد تصمیم هوشمندانه ای در یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک بودیم.
این کارشناس علوم اقتصادی یادآور شد: آنچه مسلم است اقتصاد ایران حداقل در چهار دهه گذشته یا به عبارت ساده تر از نیمه اول دهه 50 تا امروز، متأثر از افزایش و کاهش درآمدهای نفتی بوده و در هنگامه رونق نفت، در اقتصاد ایران رونق داشتیم و در هنگامه کاهش درآمد نفتی، اقتصاد ایران با کم رونقی مواجه بود.
وی در تعریف بیماری هلندی اقتصاد گفت: این بیماری به درآمدهای نفتی ارتباط دارد بدین معنا که زمانی که درآمد ارزی ناشی از نفت کسب می شود، بدون توجه به اینکه اقتصاد کشور ظرفیت هضم آن را دارد یا نه ، ما به ازای درآمد ارزی، اسکناس چاپ و وارد بازار شود در حالی که وقتی ما به ازای پول چاپ شده کالا در بازار نباشد؛ در نتیجه اثر اسکناس فقط منتج به افزایش قیمت کالاها می شود و در بلندمدت، اقتصاد عادت به گرانی کالا می کند؛ همان اتفاقی که از سال 1352 در اقتصاد ایران مرسوم شده است.
این استاد اقتصاد در خاتمه تاکید کرد: بنابراین اقتصاد ایران کم کم باید با توجه به قیمت های نفت و درآمدهای ارزی ، خود را با درآمدهای کم نفتی عادت دهد.
اعضای اوپک در یکصد و هفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت شش ماه از ابتدای سال 2017 میلادی، روزانه یک میلیون و 255 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال 2008 میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد.
در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
6030/2007
کد N1566800

وبگردی