آفتاب

تمدید تحریم‌های «ایسا» نقض برجام است/ رییس‌جمهور آمریکا از تایید و اجرای آن جلوگیری کند

تمدید تحریم‌های «ایسا» نقض برجام است/ رییس‌جمهور آمریکا از تایید و اجرای آن جلوگیری کند

رییس جمهور تمدید تحریم‌های معروف به ایسا را نقض برجام دانست و گفت: به عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضای۱+ ۵ تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس،  با تاکید بر اینکه از نظر جمهوری اسلامی برجام یک دستاورد برد-برد است، گفت: هر کشوری که در اجرای برجام فعال‌تر است از اجرای آن بیشتر نفع خواهد برد.  ایران در این زمینه منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهدبود.

رییس جمهور به تصویب تمدید تحریم‌های ایران معروف به ایسا از سوی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ طبق گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی از زمان اجرایی شدن برجام، ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و به آن پایبند است. ما معتقدیم که برجام یک سند بین‌المللی است که به تائید شورای امنیت رسیده و اجرای دقیق آن می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای تمامی کشورهای طرف‌های آن و نیز جامعه بین الملل داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران هیچ گاه نقض کننده برجام نخواهد بود، اظهار کرد: ما به تعهدات خود پایبند هستیم اما به عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضای۱+ ۵  تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد. مصوبه اخیر کنگره امریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرات داشته و ناقض آن است. لذا رییس جمهور آمریکا موظف است با اختیارت خود از تائید و اجرای آن جلوگیری کند . 

رییس جمهور تصریح کرد: چنانچه این مصوبه به اجرا گذاشته شود، نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت. حتی امضای آن توسط رییس جمهور امریکا را خلاف تعهدات امریکا می‌دانیم  وبا عکس العمل مقتضی روبرو خواهد شد. لذا در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس در جلسه همین هفته هیات نظارت بر برجام تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و به اطلاع مردم خواهیم رساند. ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجه با هرگونه بدعهدی، تعلل و نقض برجام نیز قاطع عمل خواهیم کرد.

روحانی گفت: ایران امروز کشوری است با ثبات و دارای نظام مردم سالار که فرصت‌های جذاب در حوزه اقتصاد دارد و به زودی به یکی از اقتصادهای نوظهور تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر سدی در برابر گروه های تروریستی بوده که همکاری با ما می‌تواند منجر به افزایش امنیت در منطقه‌ شود. ایران کشوری است که علیرغم تبلغات بدخواهان، خواهان همزیستی با جهان و امنیت و ثبات در منطقه است که همکاری با چنین کشوری در جهت منافع همه کشورها خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از بیماری‌ها مزمن ساختاری رنج می‌برد، گفت: اکنون این امکان فراهم شده که توان اجرایی کشور بر حل مشکلات ساختاری متمرکز شود. امیدواریم در سال ۹۵ که از سوی رهبر انقلاب به اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و با تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بالای ۵ درصدو ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید به پایان ببریم و این آغازی برای شروع این اصلاح ساختارها خواهد بود.

کد N1566757

وبگردی