آفتاب

برگزاری اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها با محوریت بررسی تخلفات علمی

برگزاری اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها با محوریت بررسی تخلفات علمی

تهران-ایرنا-معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه های کشور با محوریت بررسی اقدامات صورت گرفته در زمینه برخورد با تخلفات علمی، روز سه شنبه 16 آذر برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر 'وحید احمدی' در جمع خبرنگاران به تشکیل کمیته حقیقت یاب درخصوص ادعاهای مطرح شده توسط مجله نیچر در زمینه سرقت علمی اشاره کرد و گفت: کمیته حقیقت یاب در وزارت علوم به منظور بررسی دقیق موضوع تخلفات علمی و همچنین ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مجدد آنها تشکیل شده است.
وی ادامه داد: براساس تصمیم این کمیته، دانشگاه ها نیز موظف شدند کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دهند و نتیجه را به وزارت علوم گزارش دهند که تاکنون برخی از آنها مانند دانشگاه تهران، گزارش های خود را تهیه و ارائه کرده اند.
احمدی درباره نتایج بررسی کمیته حقیقت یاب وزارت علوم نیز گفت: اسامی افراد و اتهام وارده شده بر آنها مشخص است ولی هنوز نوع جرم متهمان و میزان جریمه ای که باید برای آنها تعیین شود مشخص نشده است مثلا هنوز تصمیم گیری نشده که آیا باید مدرک این افراد، تعلیق شود، یا از دانشگاه اخراج شوند و به طور کلی باید اتهامات این افراد، دسته بندی شود.
وی درخصوص راهکارهای بازدارنده وزارت علوم در رابطه با تخلفات و تقلب های علمی نیز توضیح داد: برای جلوگیری از بروز تخلفات علمی، مجلات داخلی را ملزم به استفاده از نرم افزار 'همانند جو' کرده ایم و علاوه بر این، هفته گذشته آیین نامه 'ثبت پایان نامه و پروپوزال' را ابلاغ کردیم که براساس آن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید موضوع پایان نامه و پروپوزال‌ های خود را در سامانه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به ثبت برسانند تا از ثبت پایان نامه های تکراری جلوگیری شود و مشخص شود که چه میزان از پایان نامه ها تکراری است.
معاون وزیرعلوم تصریح کرد: اجرای این آیین نامه موجب شفاف سازی اجرای پایان نامه ‌ها می‌ شود و به مدیران آموزش عالی و برنامه‌ ریزان کمک می‌ کند تا بدانند در چه حوزه‌هایی می ‌توانند سرمایه گذاری کنند و علاقمندی دانشگاهیان در چه زمینه ‌هایی است.
چندی پیش، مجله علمی نیچر در مقاله ای ادعا کرد که برخی از محققان ایرانی در مقالات و تولیدات علمی خود دست به تخلف زده اند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: معصومه گلشن
کد N1566697

وبگردی