آفتاب

ناکامی بزرگان از نجات آیفکس

ناکامی بزرگان از نجات آیفکس

فرابورس ایران اولین روز معاملاتی هفته را با افت آیفکس به پایان رساند. روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران پس از صعود حدود 5 واحدی در دقایق ...

دنیای اقتصاد:فرابورس ایران اولین روز معاملاتی هفته را با افت آیفکس به پایان رساند. روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران پس از صعود حدود 5 واحدی در دقایق اولیه معاملات در نهایت با تاثیر منفی نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان مسیری خلاف جهت بورس تهران برگزید و در نهایت با افت 4/ 0واحدی (معادل 05/ 0 درصد) همراه شد. با قرار گرفتن نماگر این بازار در سطح 5/ 830 واحدی، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به 1/ 3 درصد رسید.

علاوه بر نماد «ذوب» دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید برق عسلویه مپنا با معاملات منفی خود بیشترین تاثیر در افت آیفکس را داشتند. معاملات روز گذشته فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که شاهد حضور پررنگ نمادهای پالایشی بود. نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان در مجموع با تاثیر مثبت حدود 6 واحدی مانع از افت بیشتر آیفکس شدند. با این حال رشد قیمت این نمادها نیز آیفکس را از کمند افت نجات نداد.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی مهم‌ترین‌ عامل تاثیرگذار بر نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی است. دیروز ساعت 14 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 68/ 51دلار معامله شد. توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات به میزان 5/ 32 میلیون بشکه در روز (برای اولین بار در 8 سال اخیر) قیمت نفت را با بیشترین رشد هفتگی (2/ 12 درصد) در 15 ماه اخیر همراه کرد. در این توافق، ایران امکان افزایش تولید تا 9/ 3 میلیون بشکه در روز داشته و عربستان با کاهش حدود 500 هزار بشکه‌ای و عراق با کاهش 210 هزار بشکه‌ای بیشترین کاهش تولید را دارند. لیبی و نیجریه از کاهش تولید معاف شدند. چشم‌انداز کاهش تولیدات غیراوپک از جمله کاهش تولیدات روسیه (300هزار بشکه در روز) در نشست 9 دسامبر نیز عامل خوش‌بینی به روند قیمت نفت است. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که درصورت توافق اعضای اوپک و غیراوپک، قیمت نفت در نیمه اول 2017 تا نزدیک 60 دلار رشد کند. موضوعی که فضای کلی گروه پالایش را مثبت کرده و بهانه‌ای برای افزایش توجه معامله‌گران بازار به سهام این شرکت‌ها شده است. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی و پتروشیمی نمی‌دانند. به گفته این کارشناسان با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات شرکت‌های پتروشیمی، نمی‌توان رابطه مستقیمی میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت. در خصوص پالایشگاه‌ها نیز، رشد قیمت نفت از طرفی افزایش بهای تمام‌شده این شرکت‌ها را به دنبال داشته و از سوی دیگر فرآورده‌ها را با خود همراه کرده و مبالغ فروش را در میزان تولید ثابت افزایش می‌دهد. بر این اساس در یک نگاه رشد قیمت نفت بر افزایش ارزش موجودی‌های شرکت‌های پالایشی اثر مثبت می‌گذارد، اما زمینه‌ساز کاهش فاصله قیمت نفت و فرآورده‌ها می‌شود (کاهش حاشیه سود ناخالص).

بر این اساس دیروز نماد معاملاتی تمامی شرکت‌های حاضر در گروه فرآورده‌های نفتی سبزپوش بودند. در این میان بیشترین افزایش قیمت با رشد 8/ 4 درصدی از آن «شراز» شد. روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان در حالی در صدر توجهات بازار قرار گرفت که با افت بیش از 3 درصدی در قیمت پایانی همراه شد. قرمزپوشی «ذوب» در حالی ادامه یافت که هفته گذشته مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصادی‌کردن فعالیت‌های ذوب‌آهن گفته بود: با اقدامات یک‌سال اخیر زیان ذوب‌آهن از ابتدای مهرماه به نقطه سر به سر رسیده است.

 

نیمی از ارزش معاملات در دست «اخزا»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 908 هزار ورقه به ارزش 885 میلیارد ریال در 650 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 51 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز در اولین روز هفته را «ماهان992» با دادوستد 206 هزار سهمی خود به ارزش 216 میلیارد ریالی تجربه کرد. دیروز همچنین شاهد معامله 393 هزار و 478 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 303 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 351 میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 850 تا 944 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از ثبات نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی بدون تغییر در همان سطح 6/ 22 درصد باقی ماند. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به هفته گذشته با کاهش 4/ 0 واحد درصدی و در مقایسه با متوسط ماه گذشته افزایش 2/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

 

روز منفی «تسه»ها

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده منفی نوسان کردند. بر این اساس فرابورس شنبه شاهد معامله 46 هزار و 468 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 34 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بر این اساس دیروز «تسه»ها در بازه 690 تا 750 هزار ریال نوسان کردند. تشدید فشار تقاضا از ابتدای آذر، افت 6 درصدی اوراق را در این بازه رقم زده است.به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با کاهش بیش از یک درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه هفته گذشته) مواجه شد و به 73 هزار و 605 تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت 3/ 4درصدی به «تسه9303» رسید و در مقابل سررسید تیرماه 95 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش نسبت به روزهای اخیر به 6/ 21 درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید حدود 14 میلیون و 937 هزار تومان هزینه کنند.

 

نگاهی به آمار معاملات

دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال بیش از 305 میلیون ورقه بهادار در 19 هزار و 870 نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر یک هزار و 745 میلیارد ریال بود.عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های افرانت، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، پالایش نفت شیراز و صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود ثبت شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های زرین‌معدن آسیا، صنعت روی زنگان، شیر پاستوریزه پگاه گلستان و بازرگانی و تولیدی مرجان کار بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق شهرداری مشهد و اوراق مرابحه مگاموتور طولانی‌ترین صف‌های خرید را به ثبت رساندند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا و اوراق اجاره پترو‌ریگ سبب شد سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این سهام شکل گیرد.

 

رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

دیروز فرابورس ایران شاهد گشایش نماد معاملاتی حق تقدم شرکت پتروشيمي زاگرس پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني بود. همچنین روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت پالایش بیمه دی پس از برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، اوراق اجاره شركت هواپيمايي ماهان پس از پرداخت اجاره بهاي سه ماهه، حق‌تقدم خريد سهام شركت پتروشيمي كازرون بازگشایی شدند. در مقابل نماد معاملاتي اوراق گواهي سپرده عام بانک گردشگري، به منظور پرداخت سود علي‌الحساب ماهانه اوراق در تاريخ 15 آذر 95، در پايان معاملات دیروز متوقف شد.در عین حال دیروز معاونت عمليات و نظارت بازار فرابورس ايران طی اطلاعیه‌ای خبر از عرضه سهام شركت ريل‌پرداز‌سير در نماد معاملاتي «حريل4» داد. بر این اساس امروز ميزان 40 درصد از سهام شركت ريل‌پرداز‌سير با قيمت پايه کل معادل قيمت پاياني سهام در روز قبل از عرضه ضربدر تعداد سهام قابل‌عرضه، از طريق بازار دوم فرابورس ايران عرضه می‌شود.

کد N1566510

وبگردی