آفتاب
بیستمین همایش مجمع عمومی نهادهای سپرده‌‌گذاری آسیا – اقیانوسیه سه‌شنبه در تهران برگزار می‌شود

مزایای پنج‌گانه ACG20 برای بازار سرمایه

مزایای پنج‌گانه ACG20 برای بازار سرمایه

بیستمین همایش مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG)با میزبانی ایران در روز سه‌شنبه هفته جاری ...

دنیای اقتصاد – هدیه لطفی:بیستمین همایش مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG)با میزبانی ایران در روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود تا به این ترتیب بازار سرمایه ایران گامی اساسی به سمت بین‌المللی شدن بردارد.محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در نشست خبری روز گذشته ضمن بررسی ابعاد بیستمین همایش ACG و میزبانی سمات از این مراسم، به تشریح اهمیت این اجلاس از بعد بین‌المللی و داخلی پرداخت.

به گفته محسنی با توجه به حضور نمایندگان از 18کشور از 20 کشور عضو ACG در این همایش، اهمیت بین‌المللی این موضوع به خوبی آشکار است. آمار شرکت‌کنندگان در این اجلاس در مقایسه با همایش سال قبل، رشد 25درصدی را نشان می‌دهد. همچنین از نگاه داخلی نیز با حضور مقامات ارشد اقتصادی کشور که در راس آن علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد قرار دارد، می‌توان به اهمیت این موضوع پی‌برد. همچنین در این اجلاس مقامات ارشد بازار سرمایه نیز حضور دارند و به ارائه سخنرانی می‌پردازند. همچنین مدیرعامل «سمات» با بیان اینکه 3 سال از آخرین رای‌گیری و انتخاب اعضای کمیته اجرایی، رئیس کمیته اجرایی و کارگروه‌ها می‌گذرد، ابراز امیدواری کرد و گفت: انتظار می‌رود در این رای‌گیری یکی از صندلی‌های اجرایی در اختیار ایران قرار بگیرد. محسنی افزود: امسال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عضویت CISO (کمیته امنیت اطلاعات شرکت‌های سپرده‌گذاری) در خواهد آمد.

 

جزئیات بیشتر از بیستمین اجلاس ACG

محسنی در ابتدای اظهارات خود با اشاره به میزبانی سمات از بیستمین همایش بین‌المللی مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG) گفت: سپرده‌گذاری مرکزی ایران از پانزدهم تا نوزدهم آذرماه میزبان بزرگ‌ترین دیدار بین‌المللی بازار سرمایه خواهد بود.وی در ادامه اظهار کرد: این همایش با سخنرانی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برگزار می‌شود که سخنرانی وزیر برای اولین بار در عمر 19 ساله این نهاد بین‌المللی صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: در حالی اجلاس قبلی با 65شرکت‌کننده برگزار شد که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، اجلاس کنونی با حضور 85 شرکت‌کننده از ارکان بازار سرمایه 18کشور آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود.به گفته محسنی در حال حاضر 103 نفر برای شرکت در این مجمع عمومی ثبت نام کردند و ویزا برای آنها صادر شده است و تا‌کنون حضور 90 نفر نهایی شده است. وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که 65 نفر در دوره گذشته این اجلاس که در تایوان برگزار شد، شرکت‌ کردند؛ اما حضور 90 نفر از اعضا در این دوره نه تنها نشان از رشد 25درصدی مشارکت‌کنندگان در این دوره دارد، بلکه نشان می‌دهد که این همایش، بزرگ‌ترین مجمع عمومی گروه سپرده‌گذای مرکزی آسیا و اقیانوسیه طی 20دوره اخیر خواهد بود.

 

مزایای 5گانه برگزاری اجلاس برای ایران

مدیرعامل «سمات» در ادامه اظهاراتش با اشاره به مزایای برگزاری این اجلاس برای ایران گفت: فرصت شناسایی ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران به نقش‌آفرینان اصلی، تقویت و شناسایی حوزه‌های همکاری مشترک، بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی بازار سرمایه، ورود فعالیت‌های اعضا به سطح جدید و توسعه بیشتر و توسعه همکاری‌ها در دوره پسابرجام از جمله 5 مزایا مهم این اجلاس برای بازار سرمایه ایران خواهد بود.محسنی در ادامه از برگزاری 5 کارگاه تخصصی در این رویداد خبر داد و گفت: کارگاه تبادل اطلاعات، کسب و کار جدید، کارگروه فنی، کارگروه قانونی و کارگروه مدیریت بهبود و ریسک، پنج کارگروهی هستند که آخرین دستاوردهای اعضای ACG را مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.

 

مهم‌ترین اهداف ACG20

مدیرعامل «سمات» در ادامه با اشاره به اهداف اصلی در منشور ACG گفت: در منشور گروه سپرده‌گذاری‌های مرکزی آسیا و اقیانوسیه عنوان شده که تسهیل همکاری‌ها مابین اعضا و توسعه بازارهای سرمایه کشورهای عضو جزو اساسی‌ترین اهداف تشکیل ACG است. بر این اساس سپرده‌گذاری‌های مرکزی و اتاق‌های پایاپای به جهت ماهیت زیرساختی و بنیادی خود در بازار سرمایه می‌توانند نقش مهمی در رسیدن به این اهداف داشته باشند.محسنی در ادامه موضوع اصلی برگزاری بیستمین همایش ACG را ضرورت توسعه همکاری میان شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی در محیط در حال تحول کسب‌وکار، عنوان کرد و گفت: گسترش همکاری‌های فعلی اعضا، ایجاد فضاهای جدید همکاری به ویژه در دوره پساتحریم برای ایران، تاکید بیشتری بر اهمیت محیط در حال تحول کسب‌و‌کار سپرده‌گذاری‌های مرکزی و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و نوین در توسعه همکاری‌ها از دیگر اهداف مهم این همایش است. این مقام مسوول با اعلام مزایای این اجلاس شامل شناسایی فرصت‌های بازار سرمایه ایران، تقویت همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ورود به حوزه‌های جدید توسعه‌ای، ادامه داد: همچنین در این اجلاس اعضا و رئیس کمیته اجرایی ACG با رای اعضا انتخاب می‌شوند و در این میان سپرده‌گذاری مرکزی زمینه اخذ یک کرسی کمیته اجرایی را فراهم کرده است.محسنی افزود: همچنین در این اجلاس موضوع عضویت در کمیته امنیت اطلاعات شرکت‌های سپرده‌گذاری عضو با محوریت هند مطرح خواهد شد و با شرکت سپرده‌گذاری تایوان و یک کشور دیگر هم دو تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهد شد.

 

کاندید شدن «سمات» برای کسب کرسی در کمیته اجرایی ACG و عضویت در CISO

محسنی ادامه داد: مجمع عمومی امسال از جهات دیگری نیز اهمیت ویژه دارد؛ 3سال از برگزاری رای‌گیری و انتخاب اعضای کمیته‌اجرایی، رئیس کمیته اجرایی، کارگروه‌ها و سایر رای‌گیری‌های مشابه می‌گذرد. بنابراین تمام این رای‌گیری‌های ضروری در این دوره مجمع عمومی برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در این دوره تمام مقدمات لازم برای برگزاری مناسب این رای‌گیری‌ها پیش‌بینی شده است. به عبارت دقیق‌تر سمات برای گرفتن یکی از صندلی‌های کمیته اجرایی ACG، امسال در انتخابات کمیته اجرایی نامزد شده است.

محسنی ادامه داد: همچنین در حاشیه برگزاری این مجمع عمومی علاوه بر انعقاد دو تفاهم‌نامه با شرکت‌های سپرده‌گذاری تایوان و یک کشور دیگر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عضویت CISO (کمیته امنیت اطلاعات شرکت‌های سپرده‌گذاری) در خواهد آمد که از مهم‌ترین‌ دستاورد عضویت در این کمیته می‌توان به تسهیل ارتباطات و بین‌المللی شدن بازار سرمایه کشورمان اشاره کرد. به گفته محسنی، هند بنیان‌گذار این کمیته است که تاکنون 11 عضو دارد و با عضویت سمات به 12 عضو افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: در نوزدهمین مجمع عمومی ACG در تایوان، انجمنی تحت عنوان معاونت امنیت اطلاعات در ارتباط با موضوع تدابیر لازم برای امنیت سایبری تشکیل شد تا تجارب شرکت‌های مختلف در این موارد میان اعضا به اشتراک گذاشته شود.

محسنی در ادامه با اشاره به این مطلب که زیرساخت‌های بازار مالی با مجموعه داده‌ها و اطلاعات بزرگی سر و کار دارد، افزود: این داده‌ها و اطلاعات خود از حساسیت بالایی برخوردارند بنابراین همیشه در معرض تهدیدات سایبری قرار دارند. این زیرساخت‌ها بزرگ‌ترین مراکز پایگاه داده را نیز در اختیار دارند.به گفته محسنی، به تازگی سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) دستورالعملی درباره مقاومت سایبری در زیرساخت‌های بازار سرمایه منتشر کرد. بر اساس این دستورالعمل ایجاد امنیت سایبری قوی و اطمینان از اینکه تهدیدهای سایبری مورد توجه زیرساخت‌های بازار مالی با رویکردی سیستماتیک و فعالانه مدیریت شود، مورد توجه انجمن CISO است. شرکت سپرده‌گذاری هند (NSDL) به‌عنوان مبتکر این انجمن از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران درخواست کرده تا بخشی از برنامه ACG امسال به این موضوع و 11 عضو آن اختصاص یابد و ایران عضو این انجمن شود.

کد N1566508

وبگردی