آفتاب

خزان صید برای مالاهای گیلان

خزان صید برای مالاهای گیلان

رشت - ایرنا - مالاهای گیلانی، فوکایشان را به میخ دیوار آستان آویخته و چشم به راه آرام شدن خزر هستند.

سلیم صیاد جوان گیلانی با اندوهی در چشمان میشی اش می گوید : از دو ماه پیش شاید 10 ، 12 روز به طور کامل دریا نرفته ایم ، عید عقدکنان دارم اما دستهایم خالی است.
ماهی گیر جوان آهی می کشد و اضافه می کند : قدیم کی پاییز اینقدر کولاک و سرما داشتیم ، دریا که خیلی وقت است به تلافی این همه ستم ، از ما روی برگردانده ، حالا هوا هم انگار با ما قهر است .
مالای اندوهگین توضیح می دهد : ماهی به هوای آب سالم و غذا و گرما به طرف ساحل می آید اما وقتی اوضاع خوب نباشد می رود به اعماق .
مشکلات صیادان تنها کولاک و سرما نیست؛ تعداد زیاد ماهیگیران، صید بی رویه، آلودگی و کم آب شدن رودخانه ها بعنوان شریان حیاتی دریا و زایشگاه آبزیان شغل صیادی را در معرض تهدید قرار داده است .
از سویی با وجود سختی کار صید ، سازمان تامین اجتماعی تنها همان شش ماه مهلت صید را برای صیادان محاسبه می کند و آرزوی بازنشسته شدن بعد از 60 سال کار، در دل اغلب صیادان مدفون می شود.
مدیرکل شیلات گیلان روز شنبه در مورد شرایط صید ماه های اخیر به خبرنگار ایرنا گفت : به دلیل جریان کولاک ، توفان ، باران و برف صیادان گیلان طی دو ماه گذشته از موسم صید ، شاید 15 روز به طور کامل نتوانسته اند دریا بروند.
اسحاق شعبانی اظهار کرد : این مسئله موجب کاهش 33 درصدی صید نسبت به مدت مشابه پارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت صیادان گیلان حدود 409 تن انواع ماهیان استخوانی از خزر صید کردند، افزود: از این میزان 127 تن معادل 31 درصد ماهی سفید، 265 تن حدود 65 درصد کفال و 15 تن معادل چهار درصد سایر گونه ها بود.
شعبانی درآمد ناخالص صیادان از این میزان صید را 83 میلیارد ریال عنوان کرد .
در مجموع 51 پره صیادی فعال با حدود چهار هزار صیاد در گیلان به صید ماهی مشغولند.
فصل صید بر اساس مقررات از 20 مهر شروع و 15 فروردین سال بعد تمام می شود . امسال چون 20 و 21 مهر مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی بود و صیادان در این روزها دست از کار می کشند، برای جبران از 17 مهرماه شروع شد.
*فوکا = چکمه و تن پوش یکسره ماهی گیران
*آستان = اتاقک های استراحت صیادان در محل صیدگاه
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشار دهنده: امیرحسین کبیری
6030 / 2007
کد N1566222

وبگردی