آفتاب

احیای تجارت گوشی‌های نوکیا با کمک نوستالژی

احیای تجارت گوشی‌های نوکیا با کمک نوستالژی

همشهری آنلاین: گروهی از مدیران سابق نوکیا مجوز نام برند مایکروسافت و نوکیا را برای تولید گوشی‌های اندرویدی دریافت کرده‌اند.

براساس گزارش گاردين، دوران گوشي‌هاي 3210 نوكيا را به ياد داريد؟ زماني كه گوشي‌هاي موبايل ساده بودند و شركت فنلاندي نوكيا يكي از پيشگامان فناوري جهان به شمار مي‌رفت؟

اين همان نوستالژي است كه برند نوكيا با بازگشت به بازار گوشي‌هاي هوشمند در سال آينده ميلادي روي آن سرمايه‌گذاري خواهد كرد. شركت جديدي به نام HMD گلوبال كه توسط كارمندان سابق شركت نوكيا راه‌اندازي شده‌است، مجوز استفاده از نام برند نوكيا و مايكروسافت را دريافت كرده و با همكاري كارخانه Foxconn قصد دارد در اوايل سال 2017 گوشي‌هاي هوشمند اندرويدي خود را روانه بازار سازد.

آرتو نوملا مدير اين شركت نوپا مي‌گويد شايد كاربران گوشي‌هاي مختلفي را مورد استفاده قرار دهند، اما آيا واقعا به برند گوشي‌هايي كه در دست دارند علاقمندند و به آن وفادار مي‌مانند؟

اين شركت جديد قصد دارد با برانگيزاندن حس نوستالژي نوكيا رقباي بزرگ و كوچك در بازار رقابتي موبايل را به چالش بكشاند،‌بازاري كه تحت سلطه بي چون و چراي شركت‌هاي اپل و سامسونگ و شركت‌هاي چيني نظير هوآوي است. نوملا مي‌گويد مي‌خواهد به يكي از عوامل كليدي اين بازار تبديل شود.

  • قدرت برند

شايد طي كردن اين مسير از ابتدا دشوار به نظر بيايد، اما نبايد قدرت برند را دست كم گرفت. پس از فروش تجارت گوشي‌هاي نوكيا به شركت مايكروسافت در سال 2014 و جمع‌آوري برند نوكيا از اسمارت‌فون‌هاي لومياي مايكروسافت، برند نوكيا تنها در بازارهاي كوچكي در آسيا، هندوستان و شرق اروپا باقي ماند.

شركت HMD گلوبال به تازگي طي قراردادي مجوز استفاده از برند نوكيا را در گوشي‌ها و تبلت‌هايش براي يك دهه آينده به دست آورده‌است. اين شركت جديد كه كارمندان سابق نوكيا و مديراني از زيمنس، Rovio و ديگر شركت‌ها را به استخدام درآورده‌است، از نظر مالي به صندوق خصوصي اسمارت كانكت تعلق دارد كه مديريت آن به عهده ژان-فرانسواز باريل مدير سابق سيستم مديريت جهاني نوكيا است.

ميزان فروش گوشي‌هاي نوكيا در سال 2015 نزديك به 40 درصد كاهش داشت و شركت HMD گلوبال بايد بتواند اين روند نزولي را تغيير دهد و در عين حال تلاش كند جلوه‌اي درخشان در بازار موبايل جهان از خود نشان دهد.

کد N1566154

وبگردی