آفتاب

اختلاف مصر و عربستان به اتحادیه عرب کشید

اختلاف مصر و عربستان به اتحادیه عرب کشید

تسنیم نوشت: برخی روزنامه‌های عربی با اشاره به ناراحتی رو به افزایش محافل رسمی عربستان از دبیر کل اتحادیه عرب، عامل این ناراحتی را مواضع و اظهارات او در خصوص پرونده سوریه و بحران این کشور اعلام کردند.


به گزارش پایگاه خبری المسله، برخی روزنامه های عربی ضمن اشاره به نارضایتی رو به افزایش محافل رسمی عربستان سعودی از احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب، منشأ این ناراحتی را اظهارات و مواضع او در خصوص بحران سوریه عنوان کردند.

عصبانیت عربستان از اظهارات مربوط به بقای بشار اسد در قدرت

بنا بر اعلام این منابع، عربستان از اینکه ابوالغیط دیدگاه شخصی و موضع رسمی مصر را با موضع اتحادیه عرب در خصوص پرونده سوریه ادغام کرده و از بقای بشار اسد در قدرت سخن می گوید، عصبانی است.

محور این نارضایتی عربستان این است که ابوالغیط اظهارات تندی را بر زبان آورد که در آن کسانی را که به حل بحران سوریه بدون بقای بشار اسد در قدرت اشاره دارند، مورد انتقاد قرار داد، حال آنکه عربستان و قطر و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت تاکید دارند.

خشم و نارضایتی عربستان از این است که ابوالغیط در اظهارات خود گفت، هر کس تصور کند که پرونده سویه با پیروزی نظامی یک طرف تمام خواهد شد، توهم دارد زیرا راه حل بحران سوریه تشکیل دولت انتقالی با حضور مخالفان و نظام حاکم کنونی سوریه  با بقای بشار اسد است.

در این میان برخی منابع مصری و سعودی نیز فاش کردند که احتمال دارد عربستان حمایت مالی از اتحادیه عرب را متوقف و در مورد دبیرکلی ابوالغیط که مدت زیادی از آن نمی گذرد، تجدید نظر کند.

با وجود ملاحظات برخی کشورهای عربی خلیج فارس در مورد ابوالغیط، وی در دهم مارس 2016 پس از نبیل العربی به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب انتخاب شد، حال آنکه وی به اتخاذ مواضع قاطعانه در قبال اسرائیل و قضیه فلسطین و دسته بندی عرب ها در شرایط حساس زمانی که وزیر خارجه مصر بود، معروف است.

تنش جدید در روابط مصر و عربستان

رنجش عربستان از ابوالغیط در چارچوب بحران اخیر روابط مصر و عربستان جا دارد که پس از رای موافق مصر به روسیه در شورای امنیت در خصوص اوضاع حلب سوریه نمود یافت و موجب شد عربستان ارسال محموله های نفتی به مصر را متوقف کند.

چه بسا اکنونموضع متشنج عربستان در قبال ابوالغیط موجب افزایش پیچیدگی روابط مصر و عربستان شده و از شانس موفقیت میانجیگری های متعدد بین دو طرف بکاهد.

ابوالغیط در نیمه ماه گذشته میلادی عازم عربستان شد و با ملک سلمان پادشاه این کشور دیدار کرد و با وجود اینکه اتحادیه عرب در آن زمان اعلام کرد که محور گفت وگوی دو طرف اتحاد کشورهای عربی بود، برخی گزارش های مطبوعاتی فاش کردند که ابوالغیط به منظور میانجیگری بین مصر و عربستان و کاهش شدت بحران روابط دو طرف عازم عربستان شد.

52310

کد N1566038

وبگردی