آفتاب
برای نخستین بار/

طرح شناسایی صنعتگران فاقدمجوزهای صنایع دستی درسیستان و بلوچستان آغاز شد

طرح شناسایی صنعتگران فاقدمجوزهای صنایع دستی درسیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: طرح شناسایی و ساماندهی صنعت گران فاقد مجوزهای صنایع دستی برای نخستین بار همزمان با چهار استان دیگر کشور از امروز/شنبه/ به مدت 2 ماه در این استان آغاز شد.

محمد بهروز عیسی زهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعداد فعالان ثبت شده صنایع دستی سیستان و بلوچستان در سامانه کشوری حدود چهار هزار نفر است اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار در پنج شهرستان زاهدان، زابل، زهک، نیکشهر و ایرانشهر آغاز شد و با توجه به اهمیت این حوزه این طرح در سالهای آینده در دیگر شهرستان های استان نیز اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: افراد شناسایی شده در قالب این طرح علاوه برگرفتن تسهیلات، زیرپوشش بیمه صندوق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر قرار خواهند گرفت.
وی پیش بینی کرد: در قالب طرح شناسایی و ساماندهی صنعتگران فاقد مجوز استان حدود 2 تا چهار هزار فعال این حوزه در این پنج شهرستان شناسایی شوند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای 22 رشته بومی و مزیت دار صنایع دستی با آثار متعدد است.
عیسی زهی با بیان اینکه تاکنون 42 اثر صنایع دستی این استان موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا شده اند گفت: سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نوار بافی) تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، خامه دوزی سیستان، لباس های محلی، یزدبافی و آهنگری از جمله رشته های صنایع دستی استان است.
وی شمار فروشگاه های صنایع دستی سراسر سیستان و بلوچستان را 10 فروشگاه ذکر کرد و گفت: تاکنون بیش از 100 تشکل در زمینه صنایع دستی در استان به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.
به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1566020

وبگردی