آفتاب
هومن بنایی در گفتگو با مهر:

«سزارین» طی ۷ ماه نگاشته شد/ مذاکره با دو سالن برای اجرا

«سزارین» طی ۷ ماه نگاشته شد/ مذاکره با دو سالن برای اجرا

نویسنده و کارگردان نمایش «سزارین» که این روزها روند تمرین را پشت سر می گذارد درباره شکل گیری کار توضیحاتی ارائه داد.

هومن بنایی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند نگارش نمایشنامه «سزارین» که این روزها در حال تمرین برای اجرا است اینگونه توضیح داد: متن «سزارین» با اتکا به تمرین کلاسی و اتودهای متفاوت طی ٧ ماه نگاشته و شخصیت پردازی شده است.

وی با بیان اینکه این اثر حاصل خلاقیت های کلاسی و تمرین های سخت است که جان تازه ای به صحنه خواهد بخشید، بیان کرد: «سزارین» ترکیب هماهنگی از عناصر مهم در دل یک تئاتر با فضای اکسپرسیونیسم است که با توجه به کارهای قبل تئوریزه و به اجراهای فیزیکال و پست مدرن نزدیک شده است.

این مدرس تئاتر در مورد فضای اجرایی اثر نیز عنوان کرد: ما نیاز به یک صحنه بلک باکس با سقف بلند داریم تا در طراحی دکور حرکات و اجرا دچار مشکل نشویم که با توجه به نیازهای اجرا با ایلیا شمس مدیر کارگاه «Q» مذاکرات زیادی داشتیم تا یک سالن مناسب انتخاب کنیم و در حال حاضر با دو سالن حافظ و پالیز جلساتی داشته ایم که به زودی مکان اجرا مشخص می شود.

این کارگردان تئاتر افزود: با طراحان صاحب سبک برای ایجاد یک فضای متفاوت و در عین حال کاربردی همفکری کرده ام و به اتودهایی هم رسیده ایم که کاملا جذابیت های بصری اثر را بالا می برد. البته ما قرار بود این نمایش را شهریور ماه روی صحنه ببریم که برای تکمیل فضای نمایش یک گروه فرم به کار اضافه کردیم که همین مساله اجرا را چند ماهی به تاخیر انداخت.

وی در بخش پایانی صحبت هایش و درباره روند آموزش بازیگری گفت: راه کشف استعداد نسل بازیگری نه در آموزشگاه‌ها و نه در تمرین اپیزودهای نمایشنامه‌های باغ‌وحش شیشه‌ای و مرغ دریایی و... است، اگرچه هر یک از این‌ها می‌تواند گامی باشد! دو بال پرواز این هنر، تجربه و درک صحیح بازیگر از صحنه و لمس لحظه‌های ناب آن است. بازیگر به صحنه زنده است و صحنه به بازیگر. هنرجویان برای فراگیری اصول و فنون بازیگری وقت و هزینه بسیاری را صرف می‌کنند ولی در ازای آن چیزی به دست نمی‌آورند زیرا آموزشگاه‌ها بعد از پایان دوره با ترفند دیگری هزینه‌های تازه‌ای می‌تراشند و برای عملی کردن وعده‌های اولیه خود جریان‌هایی پوچ می‌سازند.

در خلاصه نمایش «سزارین» آمده است: سزارین درامی اجتماعی است که به ژرف ترین و دردناک ترین نقطه روحی انسان ها می پردازد، هیستری و بی رحمی مادرانه، سردرگمی مردانه، میدان نظریه ها و عقیده های نم کشیده، نمایش ناهنجاری های سیاه اجتماعی، استفاده ابزاری و... فضای درام فضای بسیار بسته و خفه است، بدون در و پنجره، پر از تصویرهای مبهم و رفت و آمد سایه ها و آواها، نمایش وحشتناک ترین اتفاقات حیات زندگی.

قرار است نمایش «سزارین» با بازی احمد رضا مقدسی، حمید قراربخش، علی قراربخش، شقایق مختاری، بنفشه حقیقی، صدیقه خسروی اوریاد، سعیده شیخلر و حدیث گودرزی که تولید کارگاه «Q» اواخر آذر و دی ماه روی صحنه برود.

از عوامل نمایش می توان به مدیر پروژه و روابط عمومی: ایلیا شمس، دستیار اول کارگردان: مهران خوش بین، دستیار دوم کارگردان و طراح لباس: الناز قرار بخش، طراح صحنه: مجید لشگری، طراح پوستر: هومن بنایی، موسیقی: آیریک حاجی‌لو  و حسین تعارفی، منش صحنه: مهدی حسین زاده عکاس: سارا جاهدنیا، پشتیبانی و امور فنی:‌ فرخ نوروزی، تبلیغات مجازی:‌ تئاتر بازها اشاره کرد.

کد N1565599

وبگردی