آفتاب

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا چیست؟

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا چیست؟

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی به تشریح تفاوت عفونت ویروسی سرماخوردگی با آنفلوآنزا پرداخت و گفت: سرماخوردگی بیماری است که فرد برای بهبود نیاز به دارو درمانی ندارد اما در بیماری آنفلوآنزا بسته به شرایط بیمار، شدت بیماری و ... بیمار باید داروهای مورد نیاز را دریافت کند.

دکتر مریم محلوجی‌راد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی درباره تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا، گفت: سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو بیماری ویروسی هستند که باعث بروز اختلال در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی می‌شود، اما بیماری ویروسی سرماخوردگی شایع‌تر از آنفلوآنزا است به گونه‌ای که هر فرد طی یکسال می‌تواند به دفعات به این بیماری مبتلا شود برای مثال کودکان طی یکسال 8 تا 10 بار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: علائم عفونت ویروسی سرماخوردگی به مدت یک هفته ادامه دارد و بعد فرد بدون مصرف دارو به صورت خود به خودی بهبود می‌یابد. علائم این بیماری نیز بسیار خفیف و شامل تب بسیار ضعیف، آب‌ریزش بینی، عطسه و احساس کوفتگی بسیار خفیف است.

محلوجی‌راد در ادامه تصریح کرد: اما عفونت ویروسی آنفلوآنزا از شیوع کم‌تری نسبت به سرماخوردگی برخوردار است ولی شدت علائم این بیماری شدید‌تر است و معمولا در فصول سرد سال شیوع می‌یابد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی خاطرنشان کرد: علائم آنفلوآنزا شامل دردهای عضلانی شدید و در نتیجه بدن درد، تب شدید، اختلال در دستگاه تنفسی و فوقانی، درگیری دستگاه گوارشی و ... است .

وی افزود: اگر افراد مبتلا به آنفلوآنزا زمینه ابتلا به بیماری زمینه‌ای خاصی را نداشته باشند نیاز به مصرف دارو ندارند اما اگر فرد مبتلا دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، آسم و ... باشد باید تحت نظر پزشک داروهای مورد نیاز را مصرف کند.

محلوجی‌راد با بیان اینکه علائم بیماری آنفلوآنزا بسیار شدید است و به مدت طولانی بهبود می‌یابد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به افراد در معرض ابتلا به خصوص افرادی که زمینه ابتلا به دیابت، آسم و ... دارند توصیه می‌شود قبل از فصل شیوع نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

آنا
کد N1565567

وبگردی