آفتاب
آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی

برف و صاعقه و طوفان در آسمان ایران؛ باران به کدام استان‌ها سر زد؟

برف و صاعقه و طوفان در آسمان ایران؛ باران به کدام استان‌ها سر زد؟

استان‌ها- «برف و باران، طوفان و صاعقه»، این حکایت آخر هفته استان‌های مختلف کشور است، بارندگی‌هایی که برخی خوزستانی‌ها را راهی بیمارستان کرد و در دیگر استان‌ها نیز خسارت‌هایی برجای گذاشت.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: هواشناسی از باران و رعدوبرق در نیمه غربی ایران خبر داده بود، بارانی که با استمرار چندین ساعته در برخی شهرستان ها سیل به راه انداخت، لرستانی‌ها شب و روز گذشته را با خسارت تگرگ، صاعقه و باران‌های شدید به سر کردند و نخستین باران پاییزی خوزستان نیز برخی از مردم را به دلیل تنگی نفس راهی بیمارستان کرد.

اما همه ماجرای سیل خسارات آن نیست، در آذربایجان غربی قطعی راه دسترسی به دلیل بارش برف اهالی ۱۵ روستا را با مشکل مواجه کرده است، در آزادراه پل – زال خرم‌آباد نیز مسدود شدن راه برای مسافران و رانندگان مسئله‌ساز شد.

اوضاع خوزستان، ایلام و کردستان هم پنج‌شنبه و جمعه بارانی شد، ستاد حوادث در استان‌های غربی حالا درگیر رتق‌وفتق کردن مشکلات سیلاب است، حادثه‌ای که با پیش‌بینی هواشناسی از ۲۴ ساعت قبل دستگاه‌ها را به حالت آماده‌باش درآورده و حتی برخی مدارس را نیز تعطیل کرده بود.

برف، باران و تندباد در آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی بارش برف و باران پاییزی در کنار شادی مردم جای‌جای استان، مشکلات زیادی را در شهرستان‌های مختلف ایجاد کرده که بسته شدن راه ارتباطی ۱۵ روستا و لغزنده شدن زمین ازجمله این مشکلات بوده است.

همچنین بارش باران شدید در شاهین‌دژ موجب آب‌گرفتگی معابر و ورود آب به برخی از خانه‌ها شد.

علاوه بر برف و باران، تندباد نیز به استان آذربایجان غربی سر زد تا رئیس اداره هواشناسی شهرستان بوکان بگوید که تندبادی با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت این شهرستان را درنوردیده است.

البرز؛ بارش باران

در استان البرز نیز اداره کل هواشناسی برای آسمان استان بارش برف و باران را پیش‌بینی کرد.

کارشناسان بخش پیش‌بینی بارش برف در ارتفاعات، آب‌گرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها به سبب بارش را دور از انتظار ندانستند و از مسافران خواست از توقف در حاشیه رودخانه جدا خودداری کنند.

ایلام؛ خسارت به منازل مسکونی

استان ایلام هم طی امروز و دیروز شاهد بارش‌های خوبی بود، یوسف شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی استان ایلام اظهار کرد : بارندگی‌های پاییزی از دیروز در سطح استان آغازشده و امروز شاهد اوج بارش‌ها بودیم به‌طوری‌که هم‌اکنون در اکثر نقاط شاهد بارش شدید و وزش باد هستیم.

وی  عنوان کرد: این سیستم بارشی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید بوده و تا اواخر فردا شب همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در ۲۴ ساعته گذشته تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز، شهرستان آبدانان با ۱۰۲.۱ میلی‌متر بیشتر بارش باران در سطح استان به خود اختصاص داده است.

بارش‌های پاییزی در ایلام به برخی منازل مسکونی آبدانان خسارت وارد کرده است و برخی از معابر این شهرستان دچار آب‌گرفتگی شدند. در بعضی از نقاط استان همچون آبدانان و سیروان، تعدادی از دام‌های عشایر منطقه تلف و یا گم‌شده‌اند.

همچنین در روستاهای شهرستان دره شهر، سیروان و ایوان سیل گزارش‌شده است. شهرستان دره شهر، دهلران و ایوان نیز بعد از آبدانان شاهد بیشترین میزان بارش در سطح استان بوده‌اند.

آذربایجان شرقی، بارش برف

در استان آذربایجان شرقی نیز برخی شهرستان‌ها شاهد بارش برف و باران بودند به‌طوری‌که برخی رسانه‌ها از مسدود شدن راه ارتباطی تعدادی از روستاهای شهرستان هشترود خبر دادند.

اصفهان، بارش باران

در استان اصفهان نیز رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفته است تا روز شنبه شاهد بارش برف و باران در بیشتر نقاط استان اصفهان خواهیم بود.

وی با اشاره به عدم گزارش بارندگی در شهر اصفهان بیان داشت: بر این اساس شاهد ابرناکی و بارندگی برف و باران در بیشتر مناطق استان و گاهی نیز وزش باد نسبتاً شدید و مه آلودگی سطح راه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: روز شنبه هوای صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

در شبانه‌روز گذشته، شهرستان‌های فریدون‌شهر و چادگان با ۵۵.۸ و ۳۵ میلی‌متر بارش، بیشترین سهم بارندگی در استان اصفهان را به خود اختصاص دادند.

اردبیل؛ تندباد ۹۷ کیلومتر بر ساعتی

در استان اردبیل نیز مدیرکل هواشناسی گفت: در اغلب مناطق استان تندباد وزیدن گرفته و در برخی مناطق استان سرعت آن به ۹۷ کیلومتر در ساعت رسیده است.

از شب چهارشنبه وزش باد در اغلب مناطق استان آغازشده و زندگی عادی شهروندان را مختل کرده استعلی دولتی مهر در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: از شب چهارشنبه وزش باد در اغلب مناطق استان آغازشده و زندگی عادی شهروندان را مختل کرده است.

وی افزود: وزش بادهای تند در اغلب مناطق استان موجب بارش خفیف باران شده به‌طوری‌که بیشترین بارش باران با ۲۳ میلی‌متر در شهرستان کوثر به ثبت رسیده و در خود اردبیل نیز از شب گذشته شش میلی‌متر باران باریده است.

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به تداوم وزش باد در اغلب مناطق استان اضافه کرد: سرعت باد در اردبیل ۷۴ کیلومتر بر ساعت، در مشگین شهر ۷۴ کیلومتر بر ساعت، در گرمی ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در خلخال ۴۰ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده است.

دولتی مهر بیشترین وزش باد را در مناطق مرکزی استان دانست و افزود: در فرودگاه اردبیل سرعت باد به ۹۴ کیلومتر بر ساعت، در سرعین به ۹۷ کیلومتر بر ساعت، در نیر به ۸۵ کیلومتر بر ساعت و در نمین به ۹۴ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

وی به تداوم بارش‌ها تا صبح روز شنبه اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود از روز شنبه آسمان اغلب مناطق استان نیمه‌ابری بوده و هوای سرد حاکم شود.

بوشهر؛ تلاطم در خلیج‌فارس

اما باران به استان بوشهر نیز سر زد، پیام مساعدی کارشناس اداره هواشناسی استان بوشهر با اشاره به نفوذ سامانه ناپایدار جوی گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تقویت این سامانه طی امروز تا فردا در نواحی شمالی و مرکزی استان است.

وی اضافه کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تقویت این سامانه طی امروز تا فردا در نواحی شمال و تا حدودی مرکز استان است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از بامداد فردا با خروج تدریجی سامانه بارشی، سرعت وزش باد با مؤلفه شمال غربی افزایش یابد و از فردا به‌تدریج خلیج‌فارس مواج و متلاطم شود.

چهارمحال و بختیاری؛ روستائیان دچار مشکل شدند

مهرداد قطره مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم  بابیان اینکه بارش برف و باران از ظهر روز گذشته در چهارمحال و بختیاری آغاز و همچنان ادامه دارد افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته تاکنون ۳۳ میلی‌متر بارش باران در شهرکرد گزارش‌شده است.

اما باران در چهارمحال و بختیاری هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، حسن مرادی بخشدار منطقه دوآب صمصامی کوهرنگ افزود: بارش شدید برف در گردنه عسلکشان نیز سبب شده تردد در این گردنه با سختی مواجه کرده است.

وی  عنوان کرد: تردد در جاده‌های این شهرستان بدون زنجیر چرخ اماکن پذیر نیست.

برومند جهانگیری معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر این استان نیز خاطرنشان کرد: راه ارتباطی روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ به‌واسطه بارش برف و باران مسدود و حدود ۴۰ نفر از اهالی این روستا که از سفر مشهد بازمی‌گشتند در جاده ارتباطی این روستا دچار مشکل شدند که نیروهای امدادی هلال‌احمر به این افراد امدادرسانی کردند.

خراسان شمالی؛ گردوغبار

اما بارش باران تنها پدیده حاکم بر هوای استان‌های مختلف کشور نبود، اوضاع در نیمه شرقی کشور حکایت گردوغبار و وزش باد بود که مشکلاتی را ایجاد کرداما بارش باران تنها پدیده حاکم بر هوای استان‌های مختلف کشور نبود، اوضاع در نیمه شرقی کشور حکایت گردوغبار و وزش باد بود که مشکلاتی را ایجاد کرد.

رئیس پلیس خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از ابتدای امروز جمعه در محور آشخانه به چمن بید محدوده روستای مهمانک تا روستای کشانک با وزش باد و گردوخاک همراه بود که تردد وسایل نقلیه بااحتیاط و چراغ روشن انجام می‌گرفت.

وی افزود: در ساعت‌های نزدیک به ظهر با تشدید این شرایط جوی به علت نبود دید کافی این محور مسدود اعلام و از ساعت ۱۹ این محور نیز بازگشایی شد.

 سرهنگ علیرضا حسین زاده گفت: هم‌اکنون گردوغبار غلیظ و طوفان شن در منطقه کشانک شهرستان مانه و سملقان حاکم است و مسافران زیادی در انتظار بهبود شرایط جوی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یک هزار و ۲۷۰ مسافر طی امروز و در جریان طوفان گردوخاک در محور آشخانه- چمن بید، در پایگاه‌های این سازمان اسکان داده شدند.

خوزستان؛ و دوباره تنگی نفس...

از روز گذشته با آغاز نخستین بارش‌های پاییزی در استان خوزستان آب‌گرفتگی‌ها نیز گریبان گیر برخی شهرستان‌ها شده و مشکلات تنفسی نیز چون سال‌های گذشته پدیدار شده است.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: طی ۲۴ ساعته گذشته با توجه به فعالیت شدید سامانه بارشی که در استان حاکم است شاهد بارندگی‌های شدید در مناطق مختلف بودیم و بارندگی‌ها تا فردا(شنبه) همچنان به‌تناوب ادامه و مقادیر آن در مناطق مختلف کم‌وزیاد است.

بخشدار سردشت دزفول نیز همچنین از طغیان رودخانه فصلی این بخش به دلیل بارندگی زیاد و قطع ارتباط شهر سالند با دزفول خبر داد و گفت: بارندگی‌های زیادی را در شهرستان دزفول و به‌ویژه بخش‌های سردشت و شهیون شاهد بودیم که همین امر موجب طغیان رودخانه فصلی بخش سردشت و مسدود شدن جاده شهرسالند این بخش به دزفول شد.

مسعود سخایی افزود: در حال حاضر چند ساعت از مسدود شدن مسیر جاده سردشت به دزفول می‌گذرد و به‌محض فروکش شدن سیلاب، تلاش برای بازگشایی این مسیر آغاز خواهد شد.

عزیز اله شهبازی ضمن اشاره به اعلام سازمان هواشناسی استان خوزستان مبنی بر ورود سامانه بارشی و مشاهده بارندگی در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در استان خوزستان اظهار کرد: بر اساس این اعلام، میزان بارندگی با شدت بیشتر در مناطق شمالی و شرقی استان و برای شهرهای جنوب غرب خوزستان یعنی شهرهای آبادان و خرمشهر سهمی ۲۵ میلی‌متری را پیش‌بینی کرده بودند.

فرماندار آبادان بابیان اینکه طی یک‌ماهه گذشته ستاد بحران شهرستان دو بار تشکیل جلسه داده است، افزود: به‌منظور حفظ زیرساخت‌های شهری، سازمان‌ها و ادارات مختلف اعم از شهرداری، پالایشگاه، بندر، برق، آبفا و مخابرات اقداماتی را به انجام رساندند.

بر اساس پیش‌فرض‌هایی که راجع به وجود آلودگی‌هایی که در هوا وجود داشت متأسفانه تعدادی از همشهریانمان به جهت مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های شهر مراجعه کردندوی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌فرض‌هایی که راجع به وجود آلودگی‌هایی که در هوا وجود داشت متأسفانه تعدادی از همشهریانمان به جهت مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های شهر مراجعه کردند که با توجه به تدابیر اتخاذشده از سوی دانشکده علوم پزشکی آبادان کار درمان همه مراجعان به‌فوریت انجام شدند.

شهبازی، فعال‌سازی تمامی تخت‌های بیمارستانی و اورژانس چهار بیمارستان آبادان را یادآور شد و تصریح کرد: طبق اعلام دانشکده علوم پزشکی آبادان آمادگی برای پذیرش رایگان مراجعان با مشکل تنگی نفس وجود دارد و از هیچ نگرانی از بابت ارائه خدمات درمانی و یا دارو وجود ندارد.

زنجان؛ تردد با زنجیر چرخ

در استان زنجان نیز برف و باران دست‌به‌کار شدند تا مشکلاتی را ایجاد کنند، رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان گفت: تردد در گردنه‌های کوهستانی زنجان با همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات سفر زمستانی امکان‌پذیر است.

محمدامینی افزود: به دلیل بارش پراکنده برف، وزش باد شدید و احتمال وقوع کولاک موضعی در محور دندی-تخت سلیمان (حدفاصل سه‌راهی معدن تا روستای امیرآباد و انتهای حوزه استحفاظی استان زنجان)، تردد وسایل نقلیه ضمن همراه داشتن تجهیزات ایمنی و گرمایشی و با رعایت جوانب احتیاط و سرعت مطمئنه امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر مه و کاهش دید افقی در انتهای حوزه استحفاظی استان زنجان در محور ترانزیت زنجان-میانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۸ اکیپ راهداری در ۲۸ گردنه کوهستانی و صعب‌العبور این استان به‌طور شبانه‌روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان خدمات ارائه می‌دهند.

قزوین، تردد سنگین در محورهای مواصلاتی

به دنبال بارش باران در قزوین نیز رئیس پلیس‌راه استان قزوین گفت: تردد در مسیرهای زنجان به قزوین و رشت به قزوین سنگین و روان است و با توجه به لغزندگی جاده‌ها احتیاط در رانندگی این مسیرها ضروری است.

سرهنگ بیگلری اظهار داشت: ازآنجاکه تا عصر امروز جمعه بارندگی در محورها ادامه داشته همچنان سطح برخی جاده‌ها لغزنده است که رعایت سرعت مطمئنه و پرهیز از ترمزهای ناگهانی و رعایت فاصله از خودروی جلویی برای پیشگیری از حوادث احتمالی ضروری است.

مهدی آخوندی کارشناس هواشناسی استان قزوین هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سامانه بارشی که از دیروز وارد استان شده موجب بارندگی شده و بیشترین بارش با شش میلی‌متر در سیردان ثبت‌شده است.

وی افزود: این سامانه بارشی تا صبح فردا در استان خواهد بود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و براثر آن شاهد رگبار، وزش باد لحظه‌ای شدید خواهیم بود.

کردستان؛ آب‌گرفتگی معابر

طی روز گذشته شدت بارش‌ها در شهرستان‌های بانه و مریوان بیش از سایر نقاط استان کردستان بود و به همین دلیل هم اکثر معابر این دو شهر نیز با آب‌گرفتگی شدید مواجه شد و حتی در مواردی تردد مردم و وسایل نقلیه در این دو شهر با مشکل مواجه شد.

بارش‌ها در ارتفاعات استان کردستان نیز به‌صورت برف بود تا جایی که کولاک در اکثر گردنه‌های صعب‌العبور این استان گزارش‌شده و حتی گردنه تته در مسیر جاده سروآباد به پاوه نیز به دلیل شدت بارش‌ها مسدود شد.

محمد درگاهی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سروآباد با اشاره به بارش برف در این شهرستان و کولاک در گردنه‌های صعب‌العبور، از مسدود شدن گردنه تته در مسیر سروآباد – پاوه تا اطلاع ثانوی خبر داد.

وی با اشاره به ارتفاع قابل‌توجه بارش برف در این گردنه و همچنین در راستای توجه به ایمنی مسافران عبور در این مسیر، بیان کرد: گردنه تته به دلیل ارتفاع بسیار بالا هرساله با اولین بارش برف مسدود می‌شود و تا اوایل فصل بهار همچنان بسته خواهد ماند.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان به شرایط و وضعیت جوی این استان اشاره  و بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی این موج شامل بارش برف و باران بوده و با رعدوبرق، وزش باد و در اکثر نقاط به‌ویژه نواحی غربی با آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی همراه است.

محمد طالب حیدری بیشترین میزان بارش از شامگاه چهارشنبه تا امروز در استان مربوط به دزلی در شهرستان سروآباد با۵۱ میلی‌متر، سلین کامیاران با ۵۱ میلی‌متر، شهر سروآباد با ۴۱ میلی‌متر و بانه با ۳۸ میلی‌متر اعلام کرد.

وی به وضعیت بارش برف در ارتفاعات استان کردستان اشاره کرد و افزود: این موج بارشی در برخی نقاط استان همانند بانه، حاجی ممدان سقز و هزارکانیان با بارش برف همراه بوده است که البته گزارش‌های ایستگاه‌های هواشناسی سطح استان نشان می‌دهد که میزان بارش برف در شهرستان بانه ۶ سانتی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان یادآور شد: با خروج این موج بارشی از استان کردستان که طی روز شنبه و از بعدازظهر صورت می‌گیرد، وضعتی هوای استان تا روز دوشنبه پایدار خواهد بود و شرایط خاص جوی را نخواهیم داشت.

در حال حاضر بارش باران در سنندج مرکز استان کردستان با وزش باد شدید همراه است ولی در دیگر شهرستان‌های استان کردستان به‌ویژه بانه، مریوان، سروآباد و کامیاران بارش‌ها با شدت بیشتری ادامه دارد.

بر اساس اعلام پلیس‌راه کردستان به غیر راه ارتباطی سروآباد پاوه در گردنه تته، دیگر مسیرهای عبور استان بازد است و تردد در آن‌ها جریان دارد.

کرمانشاه؛ انسداد راه ارتباطی پاوه به مریوان

در استان کرمانشاه نیز مدیرکل هواشناسی با اشاره به تقویت سامانه بارشی در استان و احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب، به مردم و مسئولان توصیه‌هایی جهت جلوگیری از مخاطرات احتمالی در این زمینه داشت.

شاهرخ پارسا گفت: طبق آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، پیش‌بینی‌ها بیانگر تقویت نسبی سامانه بارش زای  مستقر در جو منطقه است و سامانه مذکور همچنان تا اوایل روز شنبه جو استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه سامانه بارشی مستقر در جو کرمانشاه تا فردا شنبه ادامه می‌یابد افزود: طی امروز نیز شاهد بارش باران در استان به‌ویژه نواحی غرب و شمال غرب استان بودیم.

مدیرکل هواشناسی ایستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این سامانه در برخی ساعات با وزش باد نسبتاً شدید و  بارندگی همراه با رعدوبرق در سطح استان مواجه بود و سبب آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در برخی نقاط شد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان پاوه نیز گفت: به علت بارش برف راه ارتباطی پاوه به مریوان از محور دالانی مسدود است.

وی افزود: موج بارندگی‌ها در شهرستان پاوه از دو روز گذشته آغازشده و سبب بروز مشکلاتی درراه‌های ارتباطی شهرستان شده است.

ابراهیم شهریاری با اشاره به حدود صد میلی‌متر بارندگی در شهرستان پاوه افزود: این بارندگی‌ها سبب ریزش کوه در محور ارتباطی پاوه، نوسود، نودشه و باینگان شده است.

وی تأکید کرد: به علت ریزش کوه و بروز مشکل در  این خصوص راه‌های ارتباطی پاوه به مریوان از محور دالانی به علت بارش برف تا اطلاع ثانوی مسدود است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان پاوه یادآور شد: ریزش کوه سبب بروز اختلال در محور ارتباطی پاوه و نوسود و نودشه شده است.

گیلان؛ وزش باد شدید در آستارا

در آستارای استان گیلان نیز وزش باد شدید گزارش‌شده است به‌طوری‌که رئیس اداره هواشناسی آستارا نهایت سرعت باد شدیدی را که از غروب امروز جمعه در این شهرستان آغازشده و کم‌وبیش تداوم دارد را بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان گیلان هم گفت: در حال حاضر، درمجموع ترافیک محور رشت - قزوین نیمه سنگین ولی روان است.

سرهنگ محمد پور به بارش باران در اغلب محورهای استان نیز اشاره و اضافه کرد: جاده‌ها در شرایط بارندگی لغزنده است ازاین‌رو، رانندگان به‌ویژه در تاریکی هوا و این‌چنین شرایط جوی بیش‌ازپیش مراقب باشند.

لرستان؛ آزادراه جنوب مسدود شد

در استان لرستان نیز باران و صاعقه هر کاری که توانستند انجام دادند، به‌طوری‌که شب گذشته شدت رعدوبرق در مرکز لرستان موجب نگرانی و شب‌بیداری مردم شد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از خسارت به شبکه انتقال برق برخی نقاط این استان براثر اصابت صاعقه خبر داد و گفت: متوسط بارندگی‌های لرستان تاکنون ۵۴ میلی‌متر است.

رضا آریایی با اشاره به وزش باد شدید در اغلب مناطق استان، افزود: در پی این بارندگی‌ها شاهد وارد شدن خسارت به تعدادی از جاده‌ها و پل‌های مناطق روستایی و عشایری، شبکه انتقال برق و مسدود شدن آزادراه (پل زال – خرم‌آباد) به دلیل ریزش کوه بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه پیمانکار این آزادراه مطرح کرده که خود می‌تواند مشکل را حل کند و درخواست کمک نداده است گفت: در این‌گونه مواقع که حجم ریزش‌ها زیاد بوده کار آواربرداری سخت و زمان‌بر است بااین‌وجود پیمانکار آزادراه پل زال در حال تلاش برای بازگشایی این محور هستند.

وی همچنین بابیان اینکه بارش‌ها در استان به‌صورت منقطع و با شدت و ضعف ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد بارش برف در ارتفاعات لرستان ازجمله در الیگودرز و ازنا هستیم.

بر اساس پیش‌بینی هواشناسی در استان لرستان آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، وزش باد شدید و مه‌آلود بودن هوا نیز دور از انتظار نبوده و صبح روزهای شنبه و یکشنبه کاهش دمای صبحگاهی قابل‌ملاحظه است.

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان علی زندی فر در مورد وضعیت آزادراه پل زال – خرم‌آباد گفته است:  با توجه به اینکه طی دیشب و امروز جمعه به علت بارش شدید نزولات جوی، آب‌گرفتگی و ریزش کوه در کیلومتر ۱۰ لاین برگشت آزادراه خرم‌آباد- پل زال این شریان ارتباطی استان مسدود شده جلسه اضطراری مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، فرمانده پلیس‌راه استان، دبیر شورای ترافیک استان، نماینده شرکت آزادراه پل زال و دیگر عوامل ذی‌ربط در محل مجتمع خدماتی رفاهی آزادراه برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد که شرکت آزادراه خرم‌آباد- پل زال در مدت کمتر از ۱۲ ساعت نسبت به برقراری اتصال و عبور و مرور موقت وسایل نقلیه با رعایت نکات ایمنی و علائم هشداردهنده اقدام کند.

این در حالی است که در زمان انتشار این گزارش مسئولان پلیس‌راه خوزستان از عادی شدن تردد در این آزادراه خبر دادند.

مازندران؛ طوفان سقف خانه‌ها را برد

و اما در استان خوزستان شاهد چهره دیگری از پدیده‌های جوی بودیم، علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه طوفان با سرعت ۵۷ تا ۸۰ کیلومتر سبب آسیب به سربندی و سقف برخی واحدهای مسکونی در شهرهای سوادکوه، بهشهر و نکا شده است، اظهار داشت: این حادثه به برخی واحدهای مسکونی در یانه سر، هزارجریب نکا، زیرآب سوادکوه خسارت‌هایی وارد کرده است.

وی آسیب به پوشش سقف واحدهای مسکونی را بیشترین خسارت ناشی از طوفان امروز بیان کرد و گفت: همچنین این حادثه منجر به قطع برق هزارجریب، سوادکوه و یانه سر شده که تلاش برای برق‌رسانی به آنان ادامه دارد.

وی برآورد ریالی خسارت ناشی از طوفان را اعلام نکرد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بارش‌ها تا ظهر جمعه در برخی از مناطق استان لرستان، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب اصفهان، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه شدت داشت و از بعدازظهر به‌تدریج از شدت بارش‌ها در شمال غرب و غرب کشور کاسته شد، ولی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان و جنوب غرب اصفهان بارش‌ها در بعدازظهر نیز شدت داشت.

همچنین طی روز جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه البرز غربی، شمال غرب و تا اواخر وقت در برخی مناطق شمال شرق کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید را شاهد بودیم.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، روز شنبه بارش پراکنده در برخی نقاط شمال غرب و شمال شرق و رگبار و رعدوبرق در خوزستان را شاهد خواهیم بود و به‌تدریج سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

از اواسط وقت جمعه بانفوذ زبانه‌های پرفشار، دمای هوا در نیمه غربی کشور و روز شنبه در شمال شرق و شرق به‌طور نسبی کاهش می‌یابدروز شنبه نیز برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور وزش باد شدید خواهند داشت. از اواسط وقت جمعه بانفوذ زبانه‌های پرفشار، دمای هوا در نیمه غربی کشور و روز شنبه در شمال شرق و شرق به‌طور نسبی کاهش می‌یابد.

روز یکشنبه در غالب مناطق کشور جو نسبتاً پایدار پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت راه‌های کشور

رییس پلیس مرکز کنترل راه‌های کشور با اعلام ترافیک سنگین در محور هراز گفت: در حال حاضر در بیشتر استان‌ها شاهد بارش برف و باران هستیم.

سرهنگ نادر رحمانی گفت: در حال حاضر ترافیک در محور هراز شمال به جنوب حدفاصل پارک جنگلی آمل-نارنجستان سنگین و دیگر نقاط این محور نیمه سنگین گزارش‌شده است.  محور سوادکوه قبل و بعد تونل شیرگاه از سمت شمال به جنوب ترافیک سنگین، محور کندوان محدوده دزدبن سنگین و دیگر نقاط این محور نیمه سنگین است

رحمانی اظهار کرد: همچنین ترافیک در اکثر محورهای استان آذربایجان شرقی سنگین و در تمامی محورهای اصلی کشور ترافیک به‌صورت عادی در جریان است.

وی افزود: همچنین در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، چهارمحال‌وبختیاری و مازندران بارش برف و باران و در برخی از محورهای استان‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، همدان، لرستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و گیلان بارش باران را شاهد هستیم.

رحمانی ادامه داد: به همراه داشتن زنجیر چرخ و دیگر لوازم ایمنی زمستانی برای تردد در محورهای برف‌گیر و کوهستانی کشور الزامی است

همچنین مطابق گزارش پلیس راهور ناجا در ساعت ٢٢ جمعه ١٢ آذر از محورهای مختلف در استان‌های چهارمحال و بختیاری (محور کوهرنگ- مسجدسلیمان محدوده گردنه‌های چری و شاه منصوری) شاهد بارش برف بوده و از محورهای مواصلاتی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان،کهکیلویه و بویراحمد( اکثر محورها)، آذربایجان غربی(محور ارومیه-مهاباد،ارومیه-تبریز و ایرانشهر) بارش باران گزارش‌شده است.

همچنین اکثر محورهای استان‌های گلستان و زنجان شاهد وزش شدید باد هستند.

پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: محور اندیکا به شهرکرد در استان خوزستان به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی تا اطلاع ثانوی مسدود شد محور جایگزین ایذه-دهدز-شهرکرد تعیین‌شده است.

کد N1565487

وبگردی