آفتاب
نگاه ویژه

فرصت راستی‌آزمایی نفت شیل

فرصت راستی‌آزمایی نفت شیل

طبق توافق 30 نوامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قرار است حدود 2/ 1 میلیون بشکه ازسوی اعضای اوپک و 600 هزار بشکه توسط کشورهای غیرعضو از ...

نشریه اکونومیست:طبق توافق 30 نوامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قرار است حدود 2/ 1 میلیون بشکه ازسوی اعضای اوپک و 600 هزار بشکه توسط کشورهای غیرعضو از تولیدات نفت کاهش یابد. این رقم که حدودا 2 درصد از کل تولیدات نفت دنیا است نشان می‌دهد اوپک همچنان نمرده است. این تصمیم باعث بازگشت قیمت نفت به کانال 50 دلاری شده و بسیاری از سفته‌بازان معتقدند این اقدام می‌تواند نشانه‌ای بر روند رو به پایان مازاد عرضه در بازار نفت باشد.

به هر حال، ادامه رالی قیمتی در بازار نفت بستگی به واکنش کشورهای غیرعضو اوپک به ویژه روسیه دارد که قرار است دیداری در 9 دسامبر (هفته آینده) با اعضای اوپک برای تایید این توافق داشته باشند. پس از توافق اولیه اوپک در الجزایر (28 سپتامبر) وزرای نفت ایران و عربستان دیپلماسی پرریسکی را انتخاب کرده بودند تا بتوانند امتیاز بیشتری را در توافق نهایی کسب کنند؛ در‌حالی‌که بازار شانس 30 درصدی را برای توافق اوپک متصور بود، در نهایت اعضای این سازمان توانستند به توافق دست یابند.

به هر حال قیمت نفت به این رویداد واکنش مثبتی نشان داده و حتی قیمت‌های بالای 60 دلار نیز پیش‌بینی شده است. اکنون اما، یکی از عواملی که پایداری رشد قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد واکنش تولیدکنندگان شیل و سرعت بازگشت آنها به مدار تولید است. بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش هزینه‌های تولید شیل می‌تواند با افزایش قیمت‌ها به بالای 55 دلار آنها را به مدار تولید برگرداند. با این حال، گروهی معتقدند تولیدکنندگان شیل برای جذب سرمایه‌گذاران در کاهش هزینه‌های تولید خود بزرگ‌نمایی کرده‌اند و در عمل آنها نمی‌توانند با قیمت‌های اعلام‌شده به سرعت به مدار تولید برگردند. بنابراین، توافق اوپک آزمونی جدی در برابر تولیدکنندگان شیل است.

کد N1565430

وبگردی