آفتاب

فراخوان نیروهای مردمی برای مهار آتش جنگل های شرقی کردکوی

فراخوان نیروهای مردمی برای مهار آتش جنگل های شرقی کردکوی

گرگان – ایرنا - فرماندار کردکوی با اشاره به وقوع حریق در جنگل های شرقی شهرستان و ارتفاعات روستای بالاجاده ، گفت که برای مهار آتش به مردم بومی و نیروهای بسیج فراخوان داده و از آنان کمک گرفته شد.

مجتبی جمالی ظهر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جنگل های شرقی شهرستان کردکوی در منطقه ای معروف به جوزک در ارتفاعات جنگلی روستای بالاجاده دچار حریق شده است و شرایط توپوگرافی و جاده ها طوری بوده که امکان تردد خودرو و بردن تجهیزات مهار آتش به محل حادثه در ارتفاعات وجود ندارد.
وی همچنین اضافه کرد: بخشی از نیروهای منابع طبیعی کردکوی روز گذشته برای مهار آتش جنگل های گالیکش به شرق استان گلستان اعزام شده اند و هم اینک از نظر تعداد نیرودر محدودیت هستیم.
فرماندار کردکوی گفت: طی فراخوانی از نیرو های محلی و روستاییان و همچنین نیروهای پایگاه های بسیج کمک گرفته ایم و با فراخوان انجام شده نیروها به سمت محل حریق در حرکت هستند.
جمالی در خصوص وسعت و علت وقوع آتش اظهار کرد که تاکنون وسعت و علت آتش مشخص نشده و تلاش ها برای مهار و جلوگیری از گسترش این حریق ادامه دارد.
وی همچنین گفت: احتمال آنکه عامل انسانی باعث وقوع حریق شده باشد، وجود دارد که نتیجه آن بررسی و اعلام می شود.
فرماندار کردکوی اضافه کرد که ساعتی قبل وزش باد شدیدی را در این شهرستان شاهد بودیم که همین امر باعث مسدود شدن بعضی از مسیرهای جنگلی به دلیل سقوط درختان شده و نیز باعث اوج گیری آتش و گسترش آن شده است.
به گزارش ایرنا مهمترین گونه های گیاهی جنگل های کردکوی واقع در غرب استان گلستان شامل سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه تلو و گونه های علفی و بوته ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته ای، چوبک و درمنه است.
این جنگل ها به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه های کمیاب و درمعرض خطر است که برخی گونه های مهم آن خرس قهوه ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است
شهرستان کردکوی با افزون بر 75هزار نفر جمعیت در غرب گلستان و در فاصله 27 کیلومتری گرگان واقع است.
به گفته مسئولان ذیربط، تعداد آتش سوزی های رخ داده در عرصه های منابع طبیعی گلستان در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 143 درصد کاهش داشته، در این مدت 91 مورد آتش سوزی در سطح 373 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان اتفاق افتاده است.
سطح آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان (جنگل و مرتع) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 32 درصدی داشته و بیشترین آن مربوط به حوزه مراتع و در سطح 351 هکتار بوده است.
در گلستان 32 سرجنگلداری یا واحد منابع طبیعی زیر نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان وجود دارد و اواخر سال قبل 12 دستگاه خودرو برای آمادگی بیشتر هنگام مقابله با آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی به امکانات خودرویی یگان حفاظت این اداره کل در شهرستان های تابعه اضافه شد.
زمین های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که در آن جنگل 452 هزار و 185 هکتار، مرتع 862 هزار و 825 هکتار، ساحل حدود 20 هزار هکتار و زمین های مستحدث و موات 62 هزار و 420 هکتار است.
7333/1648
** انتشار : پری سالارنیا
کد N1565196

وبگردی