آفتاب
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در کشور اجباری خواهد شد

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در کشور اجباری خواهد شد

کیش - رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای پیشگیری از آمار سالانه ۳۰ هزار معلول زایی در سطح کشور نیز بزودی و پس از تصویب هیات وزیران مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در سراسر کشور اجباری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از بهزیستی کیش، انوشیروان محسنی بند پی در مراسم آغاز بهره برداری از ساختمان جدید بهزیستی کیش با بیان اینکه اجرای طرح های پیشگیرانه، استاندارد سازی خدمات و استفاده از ظرفیت های ارزشمند جامعه در راستای خدمت رسانی به افراد ناتوان و کم توان سه رویکرد مهم سیاست های رفاهی دولت تدبیر و امید است گفت: تلاش کردیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا هم از شیوع بیماری ها و معلولیت ها در سطح جامعه پیشگیری شود و هم سطح آگاهی افرا جامعه در زمینه پیشگیری از این مشکلات و بیماریها ارتقاء یابد.

وی از پوشش ۹۰ در صدی طرح غربالگری شنوایی سنجی در سطح کشور و غربالگری تنبلی چشم خبر داد و گفت: طرح غربالگری اوتیسم را در سراسر کشور در دست اجرا داریم و برای پیشگیری از آمار سالانه ۳۰ هزار معلول زایی در سطح کشور نیز بزودی و پس از تصویب هیات وزیران مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در سراسر کشور اجباری خواهد شد.

محسنی بند پی افزود: برای زوج هایی که پس از اعلام نتایج مرحله نخست مشاوره ژنتیک و مشاهده ریز فاکتور های لازم، نیازی به انجام آزمایش های پیشرفته تر باشد شرایط انجام این آزمایشها فراهم خواهد شد تا کمتر شاهد تولد نوزادهای معلول در کشور باشیم.

رییس سازمان بهزیستی کل کشور استاندارد سازی خدمات و توانمند سازی جامعه را یکی دیگر از رویکردهای سیاست رفاهی دولت یازدهم برشمرد و گفت: تشخیص بهنگام و ارائه خدمات مطلوب در سریع ترین زمان ممکن گام های اساسی در مداوای بیماران و پیشگیری از افزایش شمار معلولان در جامعه است.

وی افزود: امضاء تفاهم نامه همکاری با یکی از معتبرترین سازمان های استاندارد سازی خدمات اروپا که به تازگی انجام شده است یکی از برنامه های دولت در جهت توانمند سازی خانواده ها در زمینه توانبخشی به معلولان و خروج از حالت دولت محور برای ارائه خدمات استاندارد درمانی به جامعه است.

رییس سازمان بهزیستی کل کشور با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از ظرفیت های ارزشمند جامعه یکی از مهم ترین مواردی است که مسئولان می بایست مد نظر داشته باشند گفت: ترویج حس مسئولیت اجتماعی در نهادها و ارگان های مختلف و افراد جامعه نخستین گام در جهت بهبود فضای زندگی مردم است.

وی تصریح کرد: در کشور ما ظرفیت و سرمایه های فراوانی برای فعالیت های خیر خواهانه وجود دارد که شناخت و هوشمندی در استفاده بهینه از این ظرفیت ها به کاهش چشمگیر مشکلات افراد کم توان و ناتوان منجر خواهد شد.

کد N1565111

وبگردی