آفتاب

پیش نشست «اسلام و حقوق بشر دوستانه» در بنگلادش برگزار شد

پیش نشست «اسلام و حقوق بشر دوستانه» در بنگلادش برگزار شد

پیش نشست «اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در داکا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشردوستانه، از نگاه اسلام و حقوق بین‌الملل» طی روزهای ۱۷ و ۱۸ آذرماه جاری در شهر مقدس قم، میزگرد «اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» با همکاری مرکز فرهنگی ایران و نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بنگلادش شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا آغاز شد، سید موسی حسینی، رایزن فرهنگی ایران در داکا گفت: موجب خوشوقتی است که این فرصت فراهم شد تا مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بنگلادش، مشترکاً میزبانی این نشست را برعهده گیرند. در آموزه‌ها و تعالیم دینی اسلام، توجه به نوع دوستی و رعایت حقوق بشر از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. ازجمله در حدیث مشهور از پیامبر اسلام (ص) آمده است: مسلمانان در پیوستگی و همبستگی مانند پیکری واحدند که چون عضوی به درد آید، دیگر اعضاء باشب زنده داری و تب به همراهی و همدردی بر آیند.

وی در سخنان خود، افزود: همین مضمون را شاعر ایرانی و استاد سخن، شیخ سعدی شیرازی در قالب زیبای شعر فارسی بیان کرده است. بنی آدم اعضای یک پیکرند/که در آفرینش زیک گوهرند/چوعضوی به درد آورد روزگار/دگرعضوها رانماند قرار.

حسینی ادامه داد: فجایع و قتل و کشتارها و جنایاتی که امروزه توسط دست‌های پیدا و پنهان قدرت‌های استکباری ازیکسو و تفسیر نادرست مدعیان جاهل نسبت به اسلام از سوی دیگر که با تنگ نظری، تعصب و نگاه افراطی و فرقه گرایانه، مسلمانان را در ممالک اسلامی به جان هم انداخته‌اند، مسئولیت همکاری مشترک نهادهای فعال در حقوق بین‌الملل و حقوق اسلامی در زمینه بشردوستانه را سنگین‌تر کرده است.

وی در ادامه، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پویا که نظام آن براساس قوانین اسلامی پایه‌گذاری شده است، از طریق فعالیت‌های علمی، پژوهشی و برگزاری کنفرانس‌ها، اهتمام خاصی به تبیین دیدگاه عمیق و همه جانبه اسلام در مسائل مرتبط با حقوق بشر داشته و در این خصوص با نهادهای بین‌المللی ذیربط نیز، تعامل خوبی را نشان داده است.

حسینی ضمن بیان مطلب فوق، گفت: نخستین اجلاس بین‌المللی در سال ۲۰۰۶ میلادی با مشارکت حوزه علمیه قم و کمیته صلیب سرخ بین‌المللی و دومین اجلاس نیز، در سطح منطقه‌ای در سال ۲۰۱۲ میلادی با همکاری حوزه علمیه مشهد برگزار شد که هر دو دستاوردهای علمی و پژوهشی خوبی به همراه داشته‌اند.

وی در خصوص میزگرد حاضر اظهار کرد: میزگرد امروز، نشست مقدماتی برای معرفی دومین کنفرانس بین‌المللی که بار دیگر با موضوع «اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» در قم برگزار می‌شود. در این کنفرانس دو نفر از حقوق‌دانان برجسته از بنگلادش نیز حضور خواهند داشت.

برای مقابله با افراط گرایان با هم متحد شویم

در ادامه این مراسم، واعظی، سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی، گفت: قبل از اسلام حقوق امور بشردوستانه، قاعده‌مند و ظابطه‌دار نبود و اسلام حقوق انسان دوستانه را کامل کرد. اما متأسفانه عده‌ای از افراطیون در حال حاضر به نام اسلام سوء استفاده می‌کنند هر چند که در واقع آنان پیرو اسلام نیستند. از نظر ما هر نوع افراط گرایی چه بنام اسلام، مسیحی، بودا و ... قابل قبول نیست.

وی ضمن اشاره به اقدامات تروریستی شایع در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف گفت: سیاست و برخورد دوگانه با تروریسم برای حل مشکل افراط گرایی کارساز نیست. امروزه روش و چهره جنگ عوض شده و فعالیت‌های تروریستی با روش جنگ کلاسیک فرق کرده است. اکنون شاهد عملیات تروریستی با شیوه‌های مختلف، جنگ‌های شیمیایی، بیولوژیکی، روانی و نظائر آن هستیم و در نتیجه شرایط عوض شده است. بدین منظور، جهت مقابله با این مهم باید رویکرد جدید و روز آمدی داشت و برای رسیدن به این هدف، باید با هم متحد باشیم.

سفیر ایران در سخنان خود به مظالمی که این روزها بر مسلمانان روهین گیان در میانمار می‌رود و نقش نمایندگی صلیب سرخ بین‌المللی در برخورد با این حوادث اشاره کرد.

در بخشی دیگر، میمول الحسن خان، درباره جنگ و محدودیت‌های آن برحسب قوانین اسلام و بین‌الملل، تبیین ضرورت رعایت حقوق بشر در دوران صلح و جنگ، مشابهت‌ها و تفاوت‌های قانون حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل، ارزیابی نقش سازمان ملل در جلوگیری از بروز جنگ و ... سخن گفت.

وی جنبه‌های بشردوستانه‌ای که در قوانین اسلام است را برای احقاق حقوق بشر نسبت به قوانین بین‌المللی، اطمینان‌آور دانست و گفت: اسلام برای جنگ، نحوه رفتار با زنان و کودکان، دفاع از محیط زیست، محصولات و رودخانه‌ها و.... راهنمایی و دستورات دقیقی ارائه کرده است.

وی به شکنجه و قتل عام مسلمانان میانمار اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بین‌المللی نتوانسته‌اند این مسأله را حل کنند و براثر جنگ و تروریسم، مردم بی گناه بیشتر خسارت می‌بینند.

اختیار اصلان اُف، رییس هیأت نمایندگی صلیب سرخ بین‌المللی در بنگلادش ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این میزگرد به صورت مشترک با نمایندگی صلیب سرخ گفت: کنوانسیون‌های ژنو اگر رعایت می‌شد از شکنجه‌هایی که در کشورهای مختلف شاهد آن هستیم، جلوگیری می‌شد. بدون تصمیمات سیاسی نمی‌توان با تروریسم و یا قتل عام‌های قومی جلوگیری کرد. برای مقابه با این وضیعت، علما و دانشوران نقش مهمی دارند.

در ادامه، اندرو برتلیس اسمیت، مشاور منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از جاکارتا به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در طول ۱۵۰ سال گذشته پرداخت. پس از آن، فیلم مستند «باد بهاری» به زبان انگلیسی در جهت معرفی جاذبه‌های توریستی ایران نمایش داده شد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

بنابر اعلام این خبر، کنفرانس بین‌المللی دو روزه‌ای که با مشارکت حوزه علمیه قم، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان «حقوق بشردوستانه، از نگاه اسلام و حقوق بین‌الملل» ۱۷ و ۱۸ آذرماه جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

پیش از این، طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ میلادی به ترتیب، دو کنفرانس بین‌المللی و منطقه‌ای با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و نهادهای حوزه علمیه در قم و مشهد برگزار شد.

کد N1565034

وبگردی