آفتاب
با پخش از شبکه مستند سیما

«بادام باران» سال های رونق بادام در کوه سرخ کاشمر را روایت می کند

«بادام باران» سال های رونق بادام در کوه سرخ کاشمر را روایت می کند

«بادام باران» تولید جدید شبکه مستند که به سالهای رونق بادام در منطقه کوه سرخ کاشمر و فرهنگ و باورهای عامه مردم آنجا می پردازد، امروز جمعه ۱۲ آذرماه ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می رود.

عباس مهاجران تهیه کننده مستند «بادام باران» درباره این تولید جدید شبکه مستند به خبرنگار مهر گفت: حدود ۴ سال قبل در سفری که به منطقه کوه سرخ کاشمر داشتیم متوجه شدیم آنجا یکی از مناطق مهم کاشت بادام دیم است و این محصول آنقدر در ۱۰۰ سال اخیر رونق داشته که حتی درخت های بادام را مهریه خانم ها می کردند.

وی افزود: از همان زمان تحقیق و تصویربرداری همزمان پروژه آغاز شد. بهاری که به کاشمر رفته بودیم آنجا را پر از شکوفه های صورتی و سفید بادام دیدیم. به مرور شروع به تصویربرداری از فرهنگ عامه این منطقه کردیم و باورهای آن را به تصویر کشیدیم، تا اینکه بروز خشکسالی، مسیر مستند ما را تغییر داد.

مهاجران یادآور شد: متاسفانه پس از اینکه خشکسالی به این منطقه آمد، در این گذر چند ساله درختها خشک و بسیاری از آنها قطع شدند. در منطقه کوه سرخ کاشمر پیش از این اتفاق نیز کوره های تولید ذغال وجود داشت اما این کوره ها تا سال گذشته چندین برابر شده بود و مدام درختها را قطع می کردند، به نوعی که دیگر به جای اینکه از بادام به عنوان محصول آنجا نام ببریم، محصول جدید کوه سرخ ذغال است.

این مستندساز تأکید کرد: البته آنجا منطقه وسیعی دارد و نمی توان گفت دیگر بادامی در آن وجود ندارد اما کشت این محصول از رونق افتاده است.

مهاجران در پاسخ به اینکه دلیل طولانی شدن زمان تولید این مستند چه بود، ادامه داد: ما دنبال این بودیم که از نقاط خاصی تصویر بگیریم یا حتما تصاویری از فصل زمستان و بارش برف را داشته باشیم. همچنین برای ثبت و ضبط دقیق فرهنگ عامه این نقطه منتظر برگزاری یک عروسی محلی بودیم که همه اینها به طول انجامید. در فرهنگ آنها بادام برای تهیه سرمه استفاده می شود و روغن بادام کاربرد زیادی در آنجا دارد. کار ما ۵ سال به صورت متناوب طول کشید تا از همه این موارد تصویر داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین از برداشت چاقاله بادام تصویر گرفتیم اما با بروز خشکسالی یک خط جدید به فیلم اضافه شد و فیلم تغییر شکل داد. نمی توان گفت «بادام باران» گفتگو محور است، بلکه بیشتر مستند روایی به حساب می آید که اطلاعات خود را با گفتار متن به مخاطب منتقل می کند.

«بادام باران» تولید جدید شبکه مستند امروز جمعه ۱۲ آذرماه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند روی آنتن می رود و شنبه ۱۳ آذرماه ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می شود.

کد N1564997

وبگردی