آفتاب
آیت الله جوادی آملی تأکید کرد:

وقف علمی توسعه یابد/ مدیون امامزادگان هستیم

وقف علمی توسعه یابد/ مدیون امامزادگان هستیم

قم - یکی از مراجع تقلید گفت: امروز وقف‌های دیگری مانند انرژی هسته‌ای و کشف دارو مورد نیاز است که اوقاف باید واقفان را به این مسائل متمایل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، شامگاه پنجشنبه در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با وی که در محل بنیاد علوم وحیانی اشرا برگزار شد، گفت: بیش از ۶ هزار نفر دانشجو در دانشکده‌های علوم قرآنی تحصیل می‌کنند که باید با برنامه ریزی لازم از میان آنان ده نفر مفسر برجسته قرآن تربیت کنید.

وی با تأکید بر اینکه نباید این افراد را رها کنید، اضافه کرد: مدیریت درست می‌تواند حوزه و دانشگاه را اداره کند؛ حوزه نجف در قرن‌های گذشته با مدیریت درست بزرگان، سرمایه بزرگی برای حوزه قم ایجاد کرد.

استاد برجسته حوزه اظهار داشت: کسانی مانند سیدمرتضی خدمات زیادی انجام دادند و با اینکه موقوفاتی ایجاد کردند اما مهم‌تر از آن اینکه وقف را احیا کردند و هفته وقف نیز باید این مسیر را طی کند و به مردم بفهماند که چه چیزی نیاز امروز برای وقف است.

وی با بیان اینکه وقف برای غذا و عزاداری در کشور زیاد است و آنقدر زیاد است که غذا دور ریز می‌شود، بیان داشت: امروز وقف‌های دیگری مانند انرژی هسته‌ای و کشف دارو و ... مورد نیاز است که اوقاف باید واقفان را به این مسائل متمایل کند.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه عزاداری و غذای مراسم عزاداری امام حسین(ع) تأمین می‌شود، اضافه کرد: برای چاپ کتاب‌های قرآنی و روایی و نوشتن تفسیر و ... واقف کم است و کمتر افراد به این مسائل توجه دارند و هنر هفته وقف این است که مردم را با این موضوعات آشنا کند تا وقف‌های بیشتری در این باره انجام شود.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه باید از طلاب و فضلایی حمایت کند و به آن‌ها نگاه محترمانه‌تر داشته باشد که صاحب فکر و اندیشه و حرف‌های جدید باشند.

این مرجع تقلید نهال فروشی را آفت حوزه دانست و ادامه داد: نباید تا طلاب به سطح سه و چهار می‌رسند نهال فروشی کنیم و باید بخشی از افراد با استعداد برای کارهای لازم و ضروری تربیت شوند.

ما شیعیان ایران مدیون امامزادگان هستیم

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما شیعیان ایران مدیون امامزادگان هستیم بنابراین نباید نگاه ترحم آمیز به آنان داشته باشیم بلکه باید نگاه محترمانه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برخی می گویند صفویه، ایران را شیعه کردند که این حرف درستی نیست؛ امامزادگان و فرزندان ائمه(ع) بودند که وقتی حجاج بن یوسف، شیعه کشی راه انداخت به ایران آمدند و بیشتر مردم ایران نیز با هوش بودند و شیعه را قبول کردند.

این مرجع تقلید به امامزاده موسی مبرقع(ع) اشاره کرد و گفت: در کنار این امامزاده مدرسه و حوزه علمیه ایجاد شود و سهم بیشتری به درس و بحث اختصاص یابد.

آیت الله جوادی آملی همچنین با اشاره به شهدای حله اضافه کرد: دشمنان تصور نکنند اگر امسال چند نفر را شهید کردند در سال‌های بعد مردم کمتر به زیارت خواهند رفت.

برنامه‌ریزی برای تربیت ۱۵ میلیون حافظ قرآن

همچنین حجت الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این دیدار طی سخنانی اظهار داشت: این سازمان در سه مسئله قرآن، وقف و امامزادگان فعالیت دارد که در بخش قرآنی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مسابقات شرکت می‌کنند.

وی از تربیت یک و نیم میلیون حافظ قرآن در ۵ سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: برنامه‌ریزی اوقاف بر این است که ده تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن تربیت کند.

حجت الاسلام محمدی، استخراج اطلس موضوعی نیات وقف، برگزاری ۸۰۰ جلسه تفسیر، کمک هشت میلیارد تومانی به حوزه علمیه و تشکیل پرونده برای ۱۹ هزار مبلغ را از فعالیت‌های دیگر این سازمان برشمرد و اظهار داشت: اجرای نیت واقفان در وقف از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از رشد وقف در کشور خبر داد و گفت: از سال ۸۹ به بعد سالانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ وقف در کشور انجام می‌شود.

کد N1564936

وبگردی