آفتاب

سوریه؛ فوری‌ترین زمینه همکاری‌ احتمالی روسیه و امریکا/ نباید انتظار از بین رفتن تقابل واشنگتن و مسکو را داشت

سوریه؛ فوری‌ترین زمینه همکاری‌ احتمالی روسیه و امریکا/ نباید انتظار از بین رفتن تقابل واشنگتن و مسکو را داشت

رئیس گروه مطالعات اوراسیای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: چالش احتمالی ایران در آینده سوریه زمانی است که مسکو و واشنگتن بدون در نظر گرفتن ایران درباره آینده سوریه به تفاهم برسند.

محمود شوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به علاقه‌مندی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای نزدیکی با روسیه و همکاری مشترک مسکو و واشنگتن با سوریه گفت: دونالد ترامپ هنگام مبارزات انتخاباتی خود اظهاراتی مبنی بر همکاری با روسیه در عرصه‌های مختلف را مطرح کرده است و به نظر می‌رسد او دید مثبتی به همکاری با پوتین دارد.

سوریه فوری‌ترین زمینه همکاری‌ احتمالی روسیه و امریکاست

او ادامه داد: البته هنگامی که یک فرد رئیس جمهور نشده و در مبارزات انتخاباتی است، می‌تواند به راحتی سخنانی را بگوید اما هنگامی که رئیس جمهور شد آن هم رئیس جمهور کشوری که در دوران جنگ سردمدار مقابله با شوروی بوده و این تقابل تا به امروز ادامه یافته، این سخنان و همکاری‌ها ابعاد دیگری پیدا می‌کنند.

این تحلیلگر ارشد مسائل روسیه با بیان اینکه احتمال همکاری میان مسکو و واشنگتن در برخی از زمینه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: فوری‌ترین این همکاری می‌تواند در خصوص سوریه باشد ولی نمی‌توان انتظار داشت آن تقابل و تفاوت‌های هویتی میان روسیه و آمریکا از بین برود.

ناتو معمای جدیدی در مناسبات روسیه و آ‌مریکا است

شوری با اشاره به مساله ناتو تصریح کرد: مهمترین مساله موجود در روابط میان آمریکا و روسیه بحث ناتو است؛ به عبارت دیگر، اگر ترامپ به تقویت ناتو بپردازد، دیگر نمی‌تواند در خصوص همکاری با روسیه مانور دهد و در صورتی که او به تقویت ناتو نپردازد، این مساله به تضعیف و دور شدن این کشور از متحدانش در اروپا منجر می‌شود.

او با بیان اینکه مساله ناتو معمای جدیدی در مناسبات روسیه و آ‌مریکا است، خاطرنشان کرد: البته همکاری‌های مسکو و واشنگتن می‌تواند مساله متمایزی باشد. با توجه به آنکه دو طرف در بحث مقابله با داعش دیدگاه مشترکی دارند، این احتمال وجود دارد که طرفین به تعاملاتی برسند. ولی اینکه این تعامل مشکلی برای ایران در سوریه ایجاد کند، پاسخ آن هم مثبت و هم منفی است.

چه زمانی همکاری روسیه و امریکا به نفع ایران است؟

رئیس گروه مطالعات اوراسیای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر قرار باشد روسیه و آمریکا بحث مقابله با داعش را با هماهنگی یکدیگر مدیریت کنند و از درون این همکاری، راهکار آینده سوریه هم خارج نشود و به اشتراک نظر نرسند، این همکاری می‌تواند برای ایران مفید باشد.

شوری تاکید کرد: در صورتی که ترامپ علاقه‌مند به مشخص ساختن آینده سوریه نباشد، آمریکا از سوی متحدان خود همانند اسرائیل، کشورهای عربی و ترکیه تحت فشار قرار خواهد گرفت.

چه زمانی همکاری روسیه و امریکا به نفع ایران نیست؟

او با بیان اینکه در صورتی که همکاری‌های روسیه و آمریکا برای مقابله با داعش صورت بگیرد، ایران مشکل چندانی نخواهد داشت، ابراز داشت: چالش احتمالی ایران در آینده سوریه زمانی است که مسکو و واشنگتن بدون در نظر گرفتن ایران، درباره آینده سوریه به تفاهم برسند که در این صورت ممکن است این تفاهم مورد رضایت ایران نباشد.

روسیه قدرت برتر در سوریه باشد، توانمندی‌هایش را به دیگران واگذار نمی‌کند

این تحلیلگر ارشد مسائل روسیه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تقسیم سوریه به دو منطقه حوزه نفوذ میان مسکو و واشنگتن وجود دارد، بیان کرد: اظهارنظر و قضاوت در این باره بسیار زود است و شبیه به یک پیشگویی است. من فکر نمی‌کنم روسیه در وهله اول حاضر به پذیرش این پیشنهاد باشد؛ اما غیرممکن نیست.

شوری افزود: تا زمانی که روس‌ها دست برتر را در سوریه داشته باشند، بعید است آنها این گزینه را قبول کنند؛ به عبارت دیگر، تا زمانی که مسکو قدرت اول در سوریه باشد، آنها بخشی از توانمندی‌هایشان را به دیگران واگذار نخواهند کرد.

کد N1564842

وبگردی