آفتاب

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت سردارجنگل، در سلیمانداراب رشت برگزار شد

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت سردارجنگل، در سلیمانداراب رشت برگزار شد

رشت - ایرنا - همزمان با یازدهم آذرماه، مراسم گرامیداشت سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، در مزار سردارجنگل در سلیمانداراب رشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین جمال یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان روز پنجشنبه در این مراسم گفت: میرزا کوچک خان جنگلی سند عزت، اقتدار ملی، مذهبی و دینی استان و ایران است.
وی افزود: نهضت جنگل، یکی از زیباترین جلوه های مبارزه ملت ایران با استبداد بود که در استان گیلان رقم خورد.
حجت الاسلام یاری ادامه داد: روح بلند همراه با استقامت و روحیه مقاومت در میرزا موج می زد و در دفاع از اسلام و میهن آرام نداشت از این رو، مقام معظم رهبری از او بعنوان الگو، چهره ای ناب، مقاوم و صد درصد دینی یاد می کنند.
وی خاطرنشان کرد: البته همیشه دستان مرموزی وجود داشته که بخواهند از این شخصیت های عظیم به نفع اهداف خود سوء استفاده کنند اما مردم این سرزمین، همواره هوشیار بوده و هستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان افزود: نفوذی ها همیشه در هر انقلابی سابقه دارند و اگر نتوانند از طریق قلدری و لشگرکشی کاری از پیش برند، به جنگ نرم متوسل می شوند و در این راستا مردم و مسئولان می بایست بیش از همیشه هوشیار باشند.
مراسم گرامیداشت سالروز شهادت میرزا کوچک خان و همچنین 150 روحانی شهید گیلان با حضور امام جمعه رشت، استاندار گیلان، مدیران اجرایی و جمع بسیاری از مردم در سلیمانداراب رشت آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی برگزار شد.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را تشکیل داد که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزا کوچک خان در یازدهم آذرماه سال 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1391 ، منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود - گیلان - ایجاد کرد.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
1881/2007
کد N1564436

وبگردی