آفتاب

تاوان چند لحظه هم‌نشینی با منوکسیدکربن + جدول

تاوان چند لحظه هم‌نشینی با منوکسیدکربن + جدول

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نسبت به خطرات قرارگرفتن در معرض گاز سمی منوکسید کربن به شهروندان هشدار داد.

سید جلال ملکی درباره میزان خطر گازسمی منوکسید کربن و عوارض آن بر بدن اظهارکرد:‌گازمنوکسید کربن جزو سمی‌ترین گازهای موجود است که اثرات مخربی بر بدن انسان دارد و علاوه بر اینکه سبب مرگ افراد می‌شود، در صورت مسمومیت می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز و دیگر اعضای بدن وارد کرده و موجب معلولیت نیز  بشود.

وی با اشاره به میزان اثرگذار منوکسیدکربن بر بدن گفت: بیشترین میزان مجاز از این گاز که می‌تواند در محیط زندگی منتشر شود 9 پی‌پی‌ام است و اگر میزان به حدود 50 پی‌پی‌ام برسد در عرض هشت ساعت یعنی معادل زمان یک خواب شبانه می‌تواند بیشترین تهدید را برای بدن انسان داشته باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه غلظت 400 پی‌پی‌ام از این گاز در عرض زمانی حدود سه ساعت می‌تواند منجر به مرگ انسان شود، افزود: با دو برابر شدن میزان این گاز سمی فرد در عرض زمانی حدود دو ساعت دچار تشنج شدید شده و جان خود را از دست می‌دهد.

ملکی اضافه کرد:‌ اگر غلظت گاز سمی منوکسید کربن به 1600 پی‌پی‌ام برسد، کمتر از یک ساعت زمان لازم است تا فرد جان خود را از دست بدهد و غلظت 12800 پی‌پی‌امی این گاز نیز در عرض یک تا سه دقیقه سبب مرگ افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه موارد اعلام شده، تاثیر این گاز بر بدن یک فرد بالغ است، اظهارکرد:‌این غلظت در مورد کودکان، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر کمتر است و مقدار کمتر از آن می‌تواند منجر به مرگ یا معلولیت افراد شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین با اشاره به علائم و نشانه‌های گازگرفتی افزود: گازگرفتگی علامتی شبیه به سرما خوردگی و آنفلوانزا دارد و بسیاری از افراد با این تصور که دچار سرماخوردگی شده‌اند، شعله بخاری را افزایش داده و استراحت می‌کنند که متاسفانه همین موضوع آسیب‌پذیری آنان را افزایش می‌دهد.

ملکی با اشاره به سنسورهای تشخیص گاز منوکسید کربن، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که شهروندان از این دستگاه‌ها در منازل خود استفاده کنند.

کد N1564377

وبگردی