آفتاب
استمرار پیگیری مهر؛

مشکلات «کمندان» به وزارت نیرو رفت؛ تصمیماتی برای یک ماه دیگر

مشکلات «کمندان» به وزارت نیرو رفت؛ تصمیماتی برای یک ماه دیگر

خرم آباد-استاندار لرستان که به مردم کمندان قول داده بود ظرف ۴۵ روز مشکلات آن‌ها را رفع کند حالا از برگزاری جلسه با مسئولان وزارت نیرو می‌گوید و تصمیماتی که قرار است تا یک ماه دیگر نهایی شود.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روز سه شنبه هفته جاری جلسه ای با مسئولان وزارت نیرو در رابطه با مشکلات روستای کمندان داشتیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد.

استاندار لرستان با بیان اینکه ماحصل جلسه این بود که حداقل اگر بنا به تغییر مکان روستا باشد در حد ۱۰ درصد تغییر دهند، تصریح کرد: قرار است این تصمیم یک ماه بررسی شود.

بازوند یادآور شد: جمع بندی جلسه این بود که مکان روستا تغییری نکند و اگر قرار است تغییری ایجاد شود در حد ۱۰ درصد باشد.

بنابراین گزارش سد کمندان حالا به مشکلی بزرگ برای هزار و ۲۰۰ روستایی تبدیل‌شده است، مشکلی که حتی روستائیان را به مقابل مجلس شورای اسلامی هم کشانده است.

خبرگزاری مهر پیش‌ازاین در گزارشی بر لزوم پیگیری مشکلات روستائیان تأکید کرد که مشروح آن را در لینک «کمندان در کمند وعده‌های وزارت نیرو؛ سدی که ۱۲۰۰روستایی را گرفتار کرد» می‌توانید بخوانید.

همچنین در فیلم «دلِ خون مردم یک روستا؛ ۱۲۰۰روستایی چشم به وعده استاندار دارند» بخشی از درددل های مردم روستا آمده است.

قبل از اجرای طرح سدسازی در روستا همه نوع کشت و کشاورزی در منطقه بود و اکثرا هم آبی بودند اما امروز روستائیان بیکار شده اندیکی از اهالی روستای کمندان از خاکی شدن جاده آسفالته روستا به واسطه طرح سدسازی «کمندان» می گوید و ادامه می‌دهد: روستاهای پایین دست و بالا دست روستای کمندان از امکاناتی مثل گاز، جدول‌بندی و خیابان‌کشی برخوردارند اما روستای کمندان فاقد این امکانات است.

وی بابیان اینکه قبل از اجرای طرح سدسازی در روستا همه نوع کشت و کشاورزی در منطقه بود و اکثرا هم آبی بودند اما امروز روستائیان بیکار شده اند، تصریح می‌کند: امروز اغلب درآمد مردم از طریق کوه های اطراف، چیدن موسیر و دامداری کسب می‌شود و در این رابطه نیز منابع طبیعی اجازه بردن دام ها به مراتع اطراف را نمی‌دهد.

این ساکن روستای «کمندان» ادامه می‌دهد: در بالا دست سد چند روستای دیگر وجود دارد و اگر اجازه نقل مکان ما به بالادست سد را ندهند برای روستاهای دیگر چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

بلاتکلیفی روستائیان برای ساخت و ساز  و وضعیت اراضی کشاورزی آنها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان های روستا بر اثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و... از مشکلاتی است که روستائیان از آن سخن می گویند.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز می‌گوید: دلمان خون است، تابه‌حال چه کسی آمده در مورد مشکلاتمان با ما صحبت کند؟

وی ادامه می‌دهد: توقع داریم از مسئولان که هر نوع امکانات و طرحی را که به مردم تعلق می‌گیرد برای ما نیز اجرا کنند.

[video controls='controls' id='video20161110626' poster='http://media.mehrnews.com/d/2016/11/26/4/2285581.jpg'] [source src='http://media.mehrnews.com/d/2016/11/27/0/2287450.mp4' type='video/mp4']مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

وی با اشاره به اینکه قرار بود با اجرای سد «کمندان» وضع زندگی ما بهتر شود و شغل پیدا کنیم، ادامه می‌دهد: زمانی که کلنگ اجرای سد را زدند به ما قول دادند روستا را به بالادست سد منتقل کنند و به ما شغل بدهند اما امروز بیکاریم و منبع درآمدی نداریم.

خانه‌های ترک‌خورده روستائیان حاصل یک پروژه سدسازی

این مرد روستایی از واگذاری بیش از ۱۵۰ هکتار زمین روستائیان برای احداث سد می‌گوید و یادآور می‌شود: در سال ۸۵ زمین‌های ما را که قرار بود هکتاری ۵۰ میلیون تومان بخرند به قیمت ۸ میلیون خریدند و این پول را نیز به تدریج به مالکان پرداخت کردند.

وی بابیان اینکه انفجارهایی که برای کارهای سدسازی در این منطقه صورت گرفته باعث شده تا خانه‌های مردم تخریب‌شده و دیوارها ترک بردارد، گفت: توقع ما این است برای رضای خدا به درد و مشکل مردم برسید.

این ساکن روستای کمندان با اشاره به اینکه امروز مسئولان می‌گویند که باید خانه‌های ما در پایین دست سد ساخته شود، افزود: قرار نیست طرحی اجرا شود و به خاطر آن مردم بیکار شوند.

وی یادآور می‌شود: قرار بود نیروی موردنیاز سد «کمندان» را از مردم روستا بگیرند اما امروز تنها برای خالی کردن بار ماشین‌ها از مردم روستا استفاده می‌شود.

این موضوع باعث شد که استاندار لرستان نیز برای بررسی مشکلات راهی روستای کمندان شود و در جمع روستائیان وعده کرد که ظرف ۴۵ روز مسائل را پیگیری خواهد کرد.

معاون استاندار: وزارت نیرو به مردم پاسخ قانع کننده بدهد

محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان نیز بر ضرورت رفع مشکلات اجتماعی مربوط به این پروژه سدسازی تاکید کرد و اظهار داشت: بی توجهی به مسائل اجتماعی سد سیمره درس بزرگ و مهمی برای ما و مسئولان وزارت نیرو شده است.

وی با بیان اینکه امروز ما مانده ایم که برای رفع مشکل ۱۴ روستای پایین دست سد سیمره چه کنیم گفت: وقتی اهالی این روستاها به اتاق من مراجعه می کنند من از روی آنها خجالت می کشم.

معاون عمرانی استانداری لرستان با طرح این سوال که آیا تنها راه رعایت موازین و مقررات سد سازی این بوده که بگویم در هیچ شعاعی از سد روستایی نباشد چون ممکن است که باعث آلوده شدن سد شود گفت: در آینده ما شاهد جمعیت گردشگری بالایی در منطقه کمندان خواهیم بود و که با این شرایط ممکن است گردشگران نیز در این منطقه ایجاد آلودگی کنند.

اصلانی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در رابطه مصوبه جلوگیری از احداث روستاها در بالا دست سدها تجدید نظر کند گفت: می توان با رعایت موازین فنی توسط همه دستگاههای اجرایی در این زمینه از آلودگی زیست محیطی در بالا دست سدها جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات مردم روستای کمندان حل شود گفت: مردم این روستا، مردمی نجیب و با فرهنگی هستند و نسبت به نظام تعلق خاطر دارند گفت: این امر موجب شده که به حرف مسئولان گوش کنند، اما این امر به این معنی نیست که مسئولان نسبت به مطالبات آنها بی توجه باشند.

معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: امیدواریم مسئولان مربوطه ظرف ۴۵ روز آینده پاسخ قانع کننده ای به مردم روستای کمندان بدهند.

بعد از وعده ۴۵ روزه استاندار لرستان باید منتظر وعده بررسی یک ماهه وزارت نیرو ماند، وعده هایی که معلوم نیست گرهی از مشکلات ۱۳ ساله مردم باز خواهد کرد یا نه!

کد N1564356

وبگردی