آفتاب
در آستانه تصمیم وزرای اوپک؛

بازگشت روسیه و عربستان به میز مذاکره/ توافق نزدیک است

بازگشت روسیه و عربستان به میز مذاکره/ توافق نزدیک است

روسیه و عربستان که چند روز پیش از برگزاری نشست اوپک، در تغییر موضعی ناگهانی، انصراف خود را از مشارکت در طرح فریز نفتی اعلام کرده بودند، به میز مذاکره بازگشته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در طول چند هفته گذشته نشست‌های متعددی در سطح کارشناسی و نمایندگان هیات عامل کشورهای عضو اوپک برای تعیین سهمیه تولید نفت در بین کشورهای عضو در نقاط مختلف جهان برگزار شد و حتی کشورهای غیر عضو اوپک همچون روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، عمان و... هم آمادگی خود را برای تثبیت و کاهش تولید نفت اعلام کردند اما هفته قبل عربستان سعودی با ارسال یک نامه تمامی مذاکرات و توافق‌های انجام گرفته در آستانه نشست اوپک را زیرسوال برد.

بر این اساس عربستان سعودی با ارسال نامه‌ای رسمی به اوپک اعلام کرده است در نشست مشترک روز دوشنبه ٢٨ نوامبر (هشتم آذر ماه) بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شرکت نخواهد کرد، «زیرا وزیران عضو اوپک باید ابتدا در باره کاهش تولید به توافق برسند و سپس این توافق را به کشورهای غیرعضو عرضه کنند.»

همزمان با عقب نشینی تاکتیکی عربستان سعودی از حضور در نشست مشترک اوپک و غیر اوپکی‌ها، روسیه هم اعلام کرد که در این نشست مشترک حضور نمی‌یابد تا عملا دستیابی به توافق همه جانبه به منظور تثبیت عرضه نفت در بازار با شکست همراه شود.

اما همزمان با برگزاری نشست وزرای اوپک در وین، بازار مذاکرات و رایزنی ها  بسیار داغ بود؛ به طوری که زنگنه از بدو ورود به فرودگاه وین با وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک جلسات متعددی داشت. ماحصل این مذاکرات، اظهارنظرهای مثبت آنها درمورد توافق احتمالی در نشست امروز اوپک بوده است. در عین حال  اظهارنظر مقامات نفتی دو کشور روسیه و عربستان نیز از تغییر موضع آنها و بازگشت شان به میز مذاکره حکایت دارد؛ به گونه‌ای که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، همسو با دیگر وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک اعلام کرد توافق کاهش تولید این سازمان نزدیک است. او همچنین گفت که عربستان با فریز تولید نفت ایران در سطح پیش از تحریم ها موافقت خواهد کرد.

ناظران گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه رئیس جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در بازگشت این کشور به میز مذاکره موثر قلمداد می کنند.  سید حسن روحانی روز دوشنبه بصورت تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد تحولات بازار نفت و انرژی گفت و گو کرد؛ دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی همتای ایرانی وی در خصوص هماهنگی اقدامات درباره بازارهای جهانی نفت و گاز توافق نمودند.  

در همین حال یکی از خبرنگاران ایرانی که از وین اخبار نشست ۱۷۱ اوپک را گزارش می‌کند، در پست اینستاگرامی خود نوشت: وزیر نفت ایران درباره گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین بر شکل گیری تفاهم اوپکی ها و غیراوپکی‌ها گفت: «تولید نفت در روسیه در اختیار بالاترین مقام روسیه و شخص آقای پوتین است. بعد از تماس تلفنی روسای جمهور ایران و روسیه، وزرای الجزایر و ونزوئلا که در مسکو بودند گفتند که موضع وزیر نفت روسیه تغییر کرده و روسیه آماده است تولیدش را کاهش داده و با اوپک همراهی کند.»

حال با اجماعی که بین اعضای اوپک و کشورهای غیراوپک شکل گرفته، دستیابی به یک توافق برای مدیریت تولید نفت بسیار محتمل است. به گفته کارشناسان، اوپک در آستانه یک توافق بزرگ است؛ توافقی که تفاهم بین اعضای اوپک را پس از هشت سال بار دیگر رقم خواهد زد

کد N1563962

وبگردی