آفتاب

داماتو با اقتصاد ایران چه می کند؟

داماتو با اقتصاد ایران چه می کند؟

این قانون با روح برجان در تضاد آشکار است و مسیرهای سرمایه گذاری خارجی به ویژه طرف های غربی و امریکایی در ایران را با موانع دشوار از جمله مجازات های سنگین از سوی امریکا مواجه ساخته است.

بدعهدی غربی در قراردادهای بین ایران و غرب بعد از تصویب برجام به اوج خود رسید و در حالی که در ایران امیدهای زیادی به رفع تحریم ها به ویژه در بخش اقتصادی وجود داشت اما برخی نقض تعهدات از چند ماه پیش تاکنون سبب شده تا هم عرصه سیاست خارجی ما دیگر رنگ و بوی لبخند نداشته باشد هم، اقتصاد داخلی، پیشرفت و رونق مورد انتظار را به دست نیاورد.

یکی از بدعهدی اخیر طرف غربی به ویژه امریکا در قبال ایران، اجرای قانون داماتو است. قانونی که ناظر به تحریم های نفتی و انرژی ایران است. در سال 1375 آلفونس داماتو، سناتور جمهوریخواه امریکا طرح جدیدی برای تحریم اقتصادی ایران به بیل کلینتون رئیس جمهور امریکا ارایه کرد و مورد موافقت و تصویب کنگره قرار گرفت‌. به موجب این طرح، هر شرکت یا دولتی که بیش از 40 میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران سرمایه‌گذاری کند، دچار مجازات اقتصادی امریکا خواهد شد.

قبل و پس از لازم الاجرا شدن قانون یک طرفه داماتو، امریکا در حرکتی غیر معمول در عالم دیپلماتیک دست به ابتکاراتی برای تشویق کشورهای دیگر به منظور اتخاذ تدابیری مشابه، علیه ایران زد. در اجلاسیه‌های سران گروه 7 امریکا از سایر کشورهای صنعتی برای توقف جریان فروش تکنولوژی‌های دارای استفاده نظامی به ایران‌، درخواست همکاری کرد. همچنین امریکا به دفعات، با تعدادی از دولت‌ها، از جمله اعضای اتحادیه اروپا و ژاپن تماس گرفت و از آنها خواست مجازات‌های اقتصادی و تجاری را علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذارند.

این قانون با روح برجان در تضاد آشکار است و مسیرهای سرمایه گذاری خارجی به ویژه طرف های غربی و امریکایی در ایران را با موانع دشوار از جمله مجازات های سنگین از سوی امریکا مواجه ساخته است.

حال دو هفته پیش نیز با تکرار رویه امریکاها در خصوص ایران، تحریم های داماتو تمدید شد و و در مجلس نمایندگان امریکا به استثنای یک نفر(۴۱۹ موافق و یک مخالف)، مابقی اعضا با تمدید این قانون موافقت کردند و در واقع می توان گفت در شرایطی که تصور می شد با روی کار آمدن ترامپ، اقدامات خصمانه حزب جمهوری خواه علیه ایران تشدید شود، در حال حاضر هم سیاسیون دموکرات هم جمهوری خواه این کشور علم دشمنی در برابر ایران را دوباره برافراشته اند.

نخستین واکنش ها به این مسئله در داخل را رهبر معظم انقلاب داشتند و در خصوص این تحریم ها هفته گذشته در دیدار با جمعی از فرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر کشور فرمودند: "دولت کنونی امریکا در قضیه توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی انجام داده است که تازه‌ترینش تمدید تحریم ده ساله است، اگر این تحریم تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد".

فرمانده کل قوا همچنین دو روز پیش در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش با اشاره به در جریان بودن تمدید قانون داماتو در کنگره آمریکا فرمودند: "شروع کردن یک تحریم" با "دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش" فرقی نمی‌کند و این دومی نیز تحریم و نقض تعهدات قبلی از سوی طرف مقابل است".

در حالیه امریکا باید براساس برجام، تحریم های یک جانبه علیه ایران را لغو کند اما مجلس نمایندگان این کشور دست به تصویب قانونی زده است که با این تعهد تناقض دارد و اگر این قانون در مرحله اجرایی شدن قرار گیرد، لزوم اتخاذ موضع صریح و قاطع از سوی مسئولان کشورمان در قبال اقدام غیرمسئولانه امریکا، وجود دارد.

تیتر شهر
کد N1563951

وبگردی